äkta lr plastgran???

2k läst  26 svar

1. estwing
    Medlem Nivå 12
    HEJ

detta eviga tjöt om att välja gran...
    jag själv e utan tvekan till äkta skogsgran.
    klä den dagen innan å dricka glögg m.m
    sen den goa lukten som blir innan....
    sen får man ej glömma all barr:wow:...
    har man då en lekfull katt så blir det massa städ för sambon men men...

vad tycker ni?

mvh
    estwing

2. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Håller med, men dock en kungsgran som inte barrar lika illa som en vanlig.

Skall bli intressant med kattens första jul och en julgran...

3. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    med katter i huset så kan man inte ha glaskulor i granen.

Vi kör på en äkta och en plast

4. Tyresö
    Bannad Nivå 9
    Nu när barnen har flyttat, då blir det utomhusgran på terrassen - slippa barr inomhus, som katterna leker ut i hela huset. Äkta gran som vanligt, ska det vara.

5. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Jag kommer att ha en 50cm hög plastgran med inbyggda ljus och som dessutom snurrar runt runt med hjälp av en elmotor.

:)

6. estwing
    Medlem Nivå 12
    haha jag har faktiskt bästa knepet för en barrande gran...:wow:
    man blandar ut vattnet i julgransfoten med vattenlösligt trälim.:p
    sen så suger granen upp allt å när vattenlimmet hamnar i barren så limmas dom fast!!!d^_^b:rolleyes:

ett tips från coachen!!!

mvh
    estwing

7. Tyresö
    Bannad Nivå 9

Hahaha, den där sortens humor är riktigt rolig. Det är ungefär som att, hur får löven på träden plats inne i dom smala grenarna, hela vintern.

8. F
    Medlem Nivå 13
    Äkta gran kör jag på och som inahndlas i helgen!

9. R
    Medlem Nivå 4
    Jag har en plastgran som är mycket verklighetstrogen .
    Den barrar till och med !!!

Om några år kommer den att se ut som en försurningsskadad
    stockholmsgran om den fortsätter så här !!!

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Har man katt är äkta gran en självklarhet, då den kan knytas fast i en krok i taket. Granen plus stjärnan i tpooen ska självklart vara precis så långa tilslammans att snöret inte syns.

Det är nämligen inte helt ovanligt att katter inte bara klättrar i granar utan tuggar på dem och levande gran är nyttigare än plast för små kattmagar. verkar funka impregnerande också, den av våra katter som käkat mest gran blev 17 år, hans bröder blev bara 9 resp 11.

Äkta gran är också mer miljövänligt än plastgran, trots att plastgranen återanvänds, då äkta gran är närproducerad, ingen energi alls för tillverkningen och låg energi för frakten, medan plastgranar transporteras över halva jordklotet.

Undvik glaskulor och glitter av säkerhetsskäl, samt halmfigurer för att de är så roliga leksaker. Eftersom vi har en kattunge på 5 kilo nu får vi nog plocka fram mässingkulorna jag köpt på Indiska för många år sedan, de är kattsäkra.

11. T
    Medlem Nivå 10
    Plast. Ska man ha en 4m hög gran så är det plast som gäller.

Varning, det finns håriga, köttätande bestar på bilden, så personer med svagt hjärta och gravida kvinnor bör inte titta.

(Ja, det är fyra mjukdjursråttor i granen, för att de fyra av mina tamråttor som inte längre finns kvar ska få vara med symboliskt.)

Bara plastkulor, av praktiska skäl vid nedpackning av pyntet. Dessutom, ska man ha 250 stycken så spelar priset roll!

12. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    ooops nu blandade du väl ihop plast o naturgranar;)

Plastgranen är ju väl mycket mer miljöeffektiv över tiden och om man ser till dess totala livscykel jämfört med slit o släng engångsgranen.

13. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Nepp!

Naturgranen är CO2-neutral, helt utan energiförbrukning vid tillverkningen, förutom avverkningen och transporten som, om man väljer svensk gran, är på sin höjd 20 mil med lastbil.

Plastgranarna transporteras från Asien och tillverkas av fossilt material i fabriker som i sig bränner fossil energi. Det går väldigt många naturgranar på en enda plastgran.

http://www.expressen.se/levabo/tradgard/1.963644/den-gronaste-granen

Redigerat 10 dec 2010 20:19
  14. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Vedeldning kan du i bästa fall få CO2 neutral om du avverkar fullvuxna träd på din egen tomt och har en riktigt bra vedpanna.

Granar är INTE CO-neutrala. Tom den undersökningen som var "beställd" av skogsindustrin kunde inte komma fram till något sådant.

Det bränns inga fossila bränslen i Kinesiska julgransfabriker idag. Det är ren skräck propaganda, varför skulle dom göra detta? Att det däremot behövs elektricitet vid produktionen är sann men
    studerar man en plastgran närmare så ser man att det inte finns några riktigt stora energibovar där, störst skall viss metallröret i stammen vara.

Sedan är det en jättelik missuppfattning när det gäller CO2 utsläppen vid sjötrafik. Många liknar 1000mil till havs med 1000 mil med lastbil bara för att åter igen skrämmas.

Senast jag såg en opartisk utredning om just granar var i Tyskland där man kom fram till att
    efter 4 år var Plastgranen bättre miljömässig.

Motsvarande siffror för andra länder var tex

SE: 5år
    IT: 2 år

Jag tror Danmark hade typ 8år men att man pga den industrialiserade julgransodlingen där var tveksam till naturgranar pga av gödning o bekämpningsmedel.

Själva har vi haft vår Plastgran i 13år och varför skulle vi byta ut den redan nu????

15. Bricco
    Medlem Nivå 9
    När smäller ni upp granen inne? Endel verkar dra in den redan nu medans andra dagen innan. Känns ju ganska trist att ha den 1 dag innan jul bara kan jag tycka.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: