Byggahus.se

Äkta hussvamp??

1. J
    Medlem · Nivå 8
    Vad är det som gör hussvamp så magiskt? Om du tar en bräda med "gammal hussvamp" och lägger den i ett annat hus så börjar den växa helt plötsligt? Det krävs vissa förutsättningar för att den ska växa. Det du definerar som den allmäna uppfattningen är en väldigt svensk uppfattning om man blickar utåt till andra länder.

• Laddar…
  2. J
    Medlem Nivå 6
    Herregud SueCia! va du överdriver. Nu kommer förmodligen försäkringsbolag sanera ut skiten. Ta ut det organiska materialet (vilket jag förstår var vanligt på sådana ställen förr i tiden) sedan är problemet löst!
    Dra ner huspriset? Här kan ju försäkringsbolaget ta bort och göra rent.
    Då tycker jag en dålig dränering eller wc renoveringar utan yrkesmannan stämplar avsevärt mer drar ner huspriserna i mina ögon ialf.

3. S
    Medlem · Nivå 11

Badrum utförda av yrkesmän avskräcker mig mer än badrum utförda av t.ex medlemmar på byggahus :)

Sen överdriver jag inte ett dugg, skulle inte titta åt ett hus som haft äkta hussvamp, o jag är inte ensam om det vad jag sett i tidigare trådar heller.

4. S
    Medlem · Nivå 11
    Ja och det är väl på den svenska marknade du ska sälja huset om det står i Sverige? Du förstärkte ju bara min poäng.

5. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det finns hussvampssporer överallt. Men de kräver tämligen unika betingelser för att bli ett problem.

6. J
    Medlem Nivå 6
    Läs artikeln! Den svenska hysterin kring sådant är överdriven. Så du ser hellre att byggare bob kommer och fixar ditt badrum än ett företag med licenser från BKR...
    Säger allt om ditt sätt att se på hus och renovering!

7. Bästa svaret

S
    Medlem · Nivå 11

Byggare bob nej, men jag är helt övertygad om att någon som gör sitt eget badrum gör ett bättre jobb är de som får betalt för att göra det så fort som möjligt Förutsatt att man läser på och frågar här på forumet. Du får gärna anlita hantverkare om du vill men jag undviker det så långt det bara är möjligt :).

• Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 6
    Nu har jag fått ett svar från Botaniska analysgruppen. Tyvärr är det äkta hussvamp jag har i min snickarbod... Trist

9. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Tråkigt, kan inte säga att jag vet hur det känns, men träffat några som haft det i husen och dom mådde väl inte så jättebra över det i början, men allt eftersom sanering/renovering var i gång gick det mycket lättare.
    Får väl hoppas du kan få hjälp i FB annars är det att kavla upp ärmarna och börja riva bort allt dåligt, behandla det som är kvar med bor av något slag, sedan se till att plattan/väggen blir torr och inte kan bli blöt/fuktig igen. Sen bygga ihop allt och sen försöka glömma bort detta......

10. G
    Medlem · Nivå 8
    Hemskt. Har själv varit med om det vid två tillfällen, i ett fall en utbyggnad i andra fallet ett uthus. I båda fallen revs och brändes byggnaderna. Äkta hussvamp behöver visserligen rätt förutsättningar men är också stark och kan sprida sig våldsamt. Har sett enormt stora moderskepp.
    Hoppas nu bara att din inte blivit för stor och att försäkringen täcker detta.

• Laddar…
  11. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Bara för att du eldad betyder det inte att det är vettigt.

12. G
    Medlem · Nivå 8
    Det var inte jag som eldade och du borde förstå att det är skillnad på att bli biten av en huggorm och en skallerorm.

Man river, sen eldar man materialet. Men det är upp till Daniel att leta upp lite hussvamp och kleta på en fuktig plats där det finns trä och kalk i sitt hus, vänta ett år, så får hen själv se vad som skall göras.
    TS, kan du på dig plasthandskar och skrapa lite o slänga i ett plastat kuvert till Daniel så han kan laborera lite?

Redigerat 18 feb 18:37
  13. G
    Medlem · Nivå 8
    Det finns de som inte har en aning och de som skriker skräck. Men hussvamp är inte som vanligt vitt eller svartmögel som man i har lite här o där och kan tvätta bort eller sprutar lite boracell på, den behöver saneras. Man ser dock inte direkt en moderkaka på 1m2 utspridd överallt på TS bilder, dock vet man aldrig vad som finns bakom. Men allt organiskt i närheten tar man normalt bort och bränner. Så det kan helt enkelt betyda att du får en uppfräschning av ytmaterial och några reglar.

• Laddar…
  14. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 15
    Löser man inte fuktproblemet så är det väl sannolikt att problemet kommer tillbaka om man sanerar och renoverar. Om inte av en gammal så av en ny svampspor:oops:

Men varför har det varit så fuktigt att svamp börjat trivas?
    Fuktigt betonggolv, ingjutna syllar, läckande panel?

15. G
    Medlem · Nivå 8
    Det måste man definitivt men nu handlar det dessutom om äkta hussvamp. Denna tillhör en annan familj av rötsvampar och kan transportera vatten flera meter genom sitt mycell, dvs utifrån. När den väl satt sig så spelar inte nödvändigtvis inomhusklimatet så stor roll, den kan transportera vatten utifrån. Det är bla av denna anledningen man sanerar den.

https://www.lfs-web.se/hussvamp.htm

Redigerat 18 feb 18:53