Byggahus.se

Äger tomten vill vräka husägarna

1. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Min tomt sträcker sig över 5 fastigheter...

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Fast det är ju som att säga att en uthyrd lägenhet inte tillhör fastighetsägaren. Och det är ju inte sant. Det finns rent av skyldigheter att återställa en arrendetomt om arrendet skulle upphöra.

Fastigheten, inklusive tomten är TS. Att någon annan har en exklusiv nyttjanderätt till den är faktiskt en annan sak.

3. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Jo lägenheten tillhör fastighetsägaren. Men det är hyresgästens bostad.

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Jag vet inte vad du tycker själv, men utan den senare preciseringen är vi nog många som uppfattade din position som att du ansåg att tomten primärt tillhörde arrendatorn. Bra om vi kan komma vidare från det missförståndet.

• Laddar…
  5. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Ja, tomten tillhör arrendatorn. Utan arrendatorn finns det ju inte någon tomt. Vad skrev jag som fick dig att tro att jag menade något annat?

6. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Att du förstod skillnaden mellan äganderätt och dispositionsrätt i det analoga exemplet.

Men låt oss då ta ett ännu tydligare exempel. En markägare låter detaljplanelägga ett stycke mark för sommarstugetomter. Tomterna arrenderas ut. Vems är tomterna?

7. D
    Besserwisser · Nivå 22
    På samma sätt ägs inte bostadsrätter av de dom bor i dem. Men i praktiken är det ju deras lägenheter.

8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Ja? Det är väl allmänt känt. Liksom att det emellanåt behöver förklaras att de egentligen inte äger lägenheten, utan en andel i föreningen som ger dem rätt att disponera lägenheten.

• Laddar…
  9. C
    Medlem Nivå 1
    Det finns inget arrende. Bostadsarrenden ska vara skriftliga för att vara giltiga. TS har sagt att det inte finns något skriftligt avtal. Dessutom betalas ingen avgift. Då kan det heller inte vara arrende. Det är då en allmän nyttjanderätt. Den kan sägas upp med sex månaders uppsägningstid. Inget besittningsskydd finns då.

Tomträtt kan ni glömma, det är något helt annat.

10. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Jodå, det gör det nog. Tror bara TS försöker få det att inte gälla mot honom som ny fastighetsägare. Men ett arrende faller inte bara för att fastigheten byter ägare.

11. harry73
    Allvetare · Nivå 23
  12. N
    Medlem Nivå 7
    Varför inte ta reda på fakta innan man köper

• Laddar…
  13. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Typ. Minsta fastigheten är 2*50 meter.

14. C
    Medlem Nivå 1
    Jag har aldrig påstått att arrendet upphör för att fastigheten byter ägare. Det har aldrig funnits något arrende. Det finns nämligen inget skriftligt avtal.

Jfr Jordabalken 8 kap 3 §. Avtal om bostadsarrende ska träffas skriftligen.

15. linuxnt
    Medlem Nivå 1
    Intressant tråd.
    Jag undrar efter genomläsning om Olle117 , när han refererar till det tidigare avtalet som arrende
    verkligen vet att det är ett sådant,
    eller om han som så många lite slarvigt använder det där ett hyresförhållande avses.

Skillnaden är nog väldigt viktig för hur man kan gå fram.