Byggahus.se

Äger jag bryggan?

1. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Försöker korta ned detta...

Har köpt en skogsfastighet och det ingå flera vattenområden som inte ligger i anslutning till marken. På ett vattenområde ligger en brygga där det tidigare låg en restaurangbåt. En ganska stor brygganläggning. Kyrkan äger marken på land, men jag äger vattnet där bryggan ligger. Vet att restaurangbåten hyrt platsen av kyrkan, och att restaurangbåten byggt bryggan.

Båten är borta sen några år, och jag vet att folk försökt få hyra bryggan av kyrkan för kommersiella ändamål, men kyrkan har ställt orimliga krav i avtalen.

Finns allmän väg ca 20m från bryggan, men man behöver gå över kyrkans mark för att komma till bryggan.

Så vad gäller rent juridiskt? Kyrkan har ju inte byggt bryggan, den ligger på mitt vattenområde. Äger jag bryggan nu? Kan jag hyra ut den till en ny restaurangbåt eller liknande?

//Larsa

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Jag hade agerat som om jag ägde bryggan. Kyrkan måste man understundom hålla lite kort i dylika ärenden, det är åtminståne min erfarenhet.

3. M
    Medlem Nivå 16
    Den som har byggt bryggan, äger den. Om inte annat framkommit.

Det är ganska sannolikt att kyrkan har rätt att anlägga brygga i din sjö.

• Laddar…
  4. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Är inte en sjö utan i Stockholms skärgård. Kyrkan har som sagt inte byggt bryggan, utan det gjordes av dom som ägde restaurangbåten. Som senare bytte ägare, och nu är båten borta och senaste ägaren har gått under jorden....

Är lite komplicerat.....

5. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Klart är iallafall att kyrkan inte äger bryggan om det inte är dom som har byggt den.

6. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Jag äger en bit mark som gränsar till vatten, har läst på en hel del om vad dom gäller angående brygga då jag inte äger vattenområdet utanför. Som jag har förstått de har jag rätt att bygga brygga ut från min strandremsa trots att jag inte äger vattnet. Jag vågar inte svära på var jag hittade den informationen, men jag har för mig att det var länsstyrelsen som hade publicerat den.

Även om det är båtens ägare som byggt bryggan har det troligtvis haft någon form av avtal gentemot kyrkan.

7. M
    Medlem Nivå 16
    Kyrkan eller resturangbåten äger/ägde bryggan.

TS äger inte bryggan.

8. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Vad bygger du det på? Varför skulle kyrkan äga bryggan?

9. M
    Medlem Nivå 16
    För att de kanske övertog den när de som hyrde/lånade båtplatsen lämnade? Eller att de byggde den på kyrkans plats på villkor om att det blev kyrkans egendom? Spekulationer bara, såklart, men kanske inte helt otroligt.

Men huvudsaken är att det inte är TS brygga, tror jag?

• Laddar…
  10. P-plats
    Medlem · Nivå 14
    Den senaste kända ägaren borde ju vara den som köpte båten.
    Vi vet ju inte vad som hände sedan, antingen finns personen/företaget kvar, den kan vara såld/överlåter till kyrkan eller så gör ingen anspråk på den och då borde väl TS få göra vad han vill med den...

11. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Är en lite krånglig historia där båtägaren gått under jorden. Så nu är bryggan kvar och ägaren går inte att kontakta.

12. M
    Medlem Nivå 16
    Vad betyder "gått under jorden" mer specifikt?

Bryggans ägoförhållande ändras inte bara för att någon håller sig undan.

• Laddar…
  13. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Att man inte är kontaktbar innebär inte med automatik att man förlorar sina ägodelar.

Edit: -MH- hann före.

14. P-plats
    Medlem · Nivå 14
    Vet du vem ägaren är/var så du verkligen vet att denne inte hår att få tag i?
    Om det är fallet, vad säger kyrkan?

15. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Båten sjönk, ägaren kunde inte betala för bärgning. Kommunen tog till slut bort båten då ägaren inte gick att kontakta (stack utomlands är det jag hört)

Så vi har en brygga på min fastighet, som för att förtydliga det har funnits i min släkt i minst 40 år. Jag blev dock ägare nu, och upptäckte detta när jag gick igenom detaljerna. Inga kontakter har skett via kyrkan eller båtägaren tidigare, så man undrar ju....