Byggahus.se

Ägandeform vs skattelättnad

1. B
    Medlem · 36 inlägg

bstrand

Medlem
    Hej!

Jag och min flickvän har långt gågna planer på att köpa hus och flytta ihop. Det jag undrar är vad som är bäst avseende ägande, skatt och kontraktskrivning. Vi har idag lite olika ekonomiska förutsättningar då jag har jobbat heltid ganska länge och tjejen studerar. Alltså kommer kontantinsatsen att komma enbart ur min ficka till en början. Jag tjänar även så pass hyggligt så jag drabbas av marginalskatt.

Frågan är då om man förlorar på att skriva huset på oss bägge 50/50 eller om det inte spelar nån roll. Som jag fattat det så drar man av lånekostnaden på sin bruttoårsinkomst och då skulle vi tjäna på att jag drar av hela lånekostnaden då jag har högre skattesats.

Samtidigt så vill ju naturligtvis min blivande sambo stå med på kontraktet och kunna känna att huset även är hennes.

Alltså, kan man både äta kakan och behålla den på nåt sätt?

2. S
    Medlem · 451 inlägg

sollentuna

Medlem

Re: Ägandeform vs skattelättnad

Någon annan får rätta mig om jag har fel, men skattereduktionen för räntekostnader är alltid på 30% och alltså oberoende av vilken inkomst man har (men det krävs ju att man har någon inkomst för att göra avdraget). Sen har jag för mig att det kanske blivit försämade avdragsregler, men det vet jag inte om jag drömt eller om det är sant.

Sen kan man, även om lånet står på båda, i deklarationen styra om man inte vill att avdraget skall vara 50/50 utan att en part skall göra hela avdraget själv.

Så det borde inte vara något problem alls för er, men ring/maila gärna Skatteverket och hör, de brukar vara väldigt hjälpsamma.

3. B
    Medlem · 132 inlägg

brykthed

Medlem

Ja, avdraget för räntorna kan man fördela hur man vill. Betalar själv hela räntekostnaden själv och drar av 100%, då jag har större årsinkomst än min käre make. Detta kan man meddela direkt till banken (lättast) eller skriva som kommentar på självdeklarationen.

4. B
    Medlem · 36 inlägg

bstrand

Medlem

Tack för svaren. Verkar ju som detta går att lösa då trots allt.

Kontrakt mellan oss kan ju vara lite känsligt, men det har vi diskuterat och kommer givetvis att skriva nåt då jag kommer att lägga mellan 50-150 000:- utan att hon lägger nåt alls.

5. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Håller fullständigt med Yonna.... har allt för många kompisar som fastnat med skägget i brevlådan när fruntimmret dragit o hävdar att hon ska ha hälften av allt ditt ägande samt tagit barn med sig o lämnat killen med krav på saker som inte var hennes ens från början... >:(

Så skriv tydligt vad som e ditt o vad som e hennes i ett samboavtal, och äktenskapsförord om ni gifter er.

Förhoppningsvis slipper vi då se dej stå med skägget i brevlådan o fråga om råd när du måste sälja huset för o köpa ut henne.... ;)
    Skapa en sund relation till pengar med en gång så undviker man dom flesta fällorna i ett förhållande.
    Om hon älskar dej så tycker hon oxå det är det enda rättvisa....... om inte............. ja då fick du ju reda på det utan att betala dyyyyrt ;D ;D

Visst visst, jag e en cynisk realist, men man blir så ledsen när man gång på gång hör dessa svek som görs av dessa giriga människor.... :-/

6. A
    Medlem · 41 inlägg

anna_a

Medlem

Jag håller med. Världen är alldeles för full av giriga människor - om de ändå kunde gå omkring med en skylt på magen så att man kunde undvika dem.. ::)

Avtal, avtal, avtal - så slipper man både bråk och skattefunderingar. Skattelättnad kan man få ändå.

7. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Japp, gemensamt testamente är ett måste, annars hamnar sambor (utan barn) i följande situation när en av dem dör:

Den dödes föräldrar ärver den del (säg 50%) av huset som stod på den avlidn{a,e}. Ännu roligare blir det om man har efterlevandeförsäkring som gör att den avlidnes del blir skuldfri, helt plötsligt står dina/din sambos svärföräldrar som ägare till ett halvt skuldfritt hus och du/din sambo som är kvar sitter med en belånad halva. Har du/din sambo råd att lösa ut halvan?
    Om ni inte hade försäkringen, har svärföräldrarna råd att betala räntor på ett halvt hus eller har du/din sambo råd att lösa ut halvan och ensam betala räntor för ett helt hus?

Antingen skriver man gemensamt testamente eller så går man och gifter sig, så slipper man fundera över det juridiska vid dödsfall (det är då man vill att allt sådant skall ordna sig automatiskt).

/ama

8. B
    Medlem · 36 inlägg

bstrand

Medlem

Jo, eller så vill man att ens ursprungliga familj ska ärva. Åtminstone till en början när man kanske bara känt varandra i nåt år. Sen om man bott ihop i 20 år och är precis som gifta, då är det ju en annan sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.