Byggahus.se

Äga hus tillsammans med ex

1. Zolt
    Byggnadsvårdare · Nivå 6
    Tråkigt att höra att ni presis byggt färdigt huset och sen separerar :cry: livet är bra orättvist ibland, hur ni en gör så lycka till!! :)

2. B
    Medlem Nivå 1
    Dela upp lånet på två, och sedan kan var och en betala sin del. En lösning där bara en amorterar på ett gemensamt lång skulle bli krånlig eftersom den personens andel skulle öka med varje amortering, vilket kan bli besvärligt att hålla reda på.

Det bästa vore att köpa ut sambon helt. alt sälja huset och flytta till ett boende du har råd med själv. Barn har normalt inga problem med att flytta och anpassar sig lätt - det är oftare värre för vuxna. Låt inte det stå i vägen för rätt beslut.

3. T
    Medlem Nivå 3
    Problemet du har är kontant insatsen , som du ser på vissa och mig är övervärdet huset har jämte lånet, belåningsgraden på egendomen blir låg,,, hur än banken vrider och vänder så har dom en enorm säkerhet i sitt utlånande belopp. även marknadsvärdet och efterfrågan läggs med in i bankens värdering hur du får lån.

4. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Nu verkar du ju vara inne på att lösa ut sambon eller sälja, vilket även jag håller med om, MEN ..

.. OM han skall vara kvar som ägare måste han även amortera, betala ränta samt halva underhållet av huset. Annars får han del av en investering utan att betala för risken.

Mitt råd är att du INTE försöker lösa upplägget med banker via internet, Mail eller telefon. Boka möten via telefon och uppge så bara att du vill diskutera hur du skall lösa ut exet. Sedan tar du allt vid personligt möte. Alltid personligt möte. Det är så värdefullt. Särskilt i avvikande situationer.

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 2
    Jag håller med. Hann tyvärr inte ringa bankerna igår då det blev lite väl mkt att göra på jobbet.
    Jag har tänkt mkt de senaste dagarna, och som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Lösa ut exet med hjälp av min pappa. Bo kvar på obestämd framtid. Exet kan fortf komma och bo här de dagar han är med sonen, men ska då stå för en förutbestämd % av löpande räkningar. Detta är känslomässigt det mest lockande alternativet, men sätter mig i en ansträngd situation rent ekonomiskt.
    2. Exet är kvar som delägare. Han amorterar på sin del av lånet, bor här de dagarna han är med sonen och som i alternativ 1 står för en förutbestämd % av löpande räkningar. Underhåll, eller i vårt fall fortsatt iordningsställande av garageuppfart och trädgård etc, delar vi lika både rent ekonomiskt och praktiskt. Fördelen här är att det inte blir lika tight med pengar för min del. Nackdelen är att fortsatt dela med exet. Vi är inte ovänner, men hans beteende de senaste veckorna får mig att vilja ha så lite 'business' som möjligt med honom.
    3. Vi säljer huset nu, eller inom en väldigt snar framtid. Nackdelen är såklart att flytta igen. Fördelen är att det blir en enkel 'exit'. Risken är också att jag inte får igen mina pengar.

Mäklare är bokad till nästa vecka. Jag ska börja boka upp personliga möten på de lokala bankerna också.

Oavsett vilken av ovan alternativ jag/vi väljer så lutar det mer och mer åt att jag kommer flytta hem närmre min familj och bygga ett nytt hus på den tomt jag äger. Detta var min plan innan jag träffade exet. Så det känns som ett naturligt steg.
    Helst flytta före sonen börjar förskoleklass (dvs om knappt tre år). Så den processen bör ju inledas snart.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    @hajnor
    Som hur jag tänker, och uppfattar er situation, så tycker jag du börjar få tankar som enligt mig är helt rätt, och då tycker jag alternativ 2 är sämst.

Men det är noga och viktigt att jag påpekar, och att du tänker på, att jag är inte du, och jag har inte full koll, insyn och insikt i just er situation. Så mina råd och tankar är inte mer värda än så, det man tycker är aldrig 100% rätt för någon annan person.

Men med det sagt, så är sen min tankar att även ifall man känner att man är 100% bundis, ställer upp maximalt för varandra och inga alls moln syns på himlen ... så bör man vara försiktigt med konstruktioner som riskerar bakbinda en framöver.
    Och känner man den minsta oro, eller spricka, i det framtida gemensamma åtagandet får man alltså vara mycket mer tveksam och försiktig.

Jag menar att det nu är rätt naturligt att ni båda kommer sträva efter att bygga varsitt nytt eget liv framöver, men dock med något gemensamt som ni alltid kommer dela.
    Det betyder att både för dig och för ditt ex så kommer det troligen komma nya "intressenter" med i bilden, och jag kan så gott som lova att det inte kommer att underlätta när fler blir inblandade.
    Så jag står fast vid att den bästa inställningen är att avsluta alla relationer som inte är nödvändiga, de riskerar bara att krångla till det, bli grund för utpressning och tandagnisslan.

Men som sagt, det är bara mina åsikter, du måste känna själv, och ta min och andras input som bollplank, inget annat.

• Laddar…