Byggahus.se

Äga hus tillsammans med ex

1. T
    Medlem Nivå 1
    Jag är en till som fått lån på 2 milj, helt själv, jag har ett enskilt bolag, inte ett AB Lön varierar, mestadels runt 40 i månaden före skatt, har tre barn, villan värd 6 milj, jag amorterar inget, huset nybyggt ingen fastighetsskatt på 15 år, boende kostnad 6400 kr månad för 236 kvm, inkl drift. tid för lån är nu i oktober 2019. (bank LRF)
    Jag har bott i hus sedan jag var 23 år, har sammanlagt haft 5 hus på 25 år, ett av husen fick jag lån på även om jag nolltaxerade året innan, banken ställde bara frågan vad som hänt,? jag förklara 0-taxeringen och då sa dom inga problem, vi löser det ändå.
    Som enskild företagare pendlar inkomsten extremt, beroende på vilka avdrag man har, ett år var inkomsten uppe på 1,49 milj, men som regel oftast under 40 i månaden. men i rena pengar efter alla avdrag betydligt mer, bara en gång har banken begärt bokföringen(deklaration) det var nu när jag byggde helt nytt. fick till svar , du är godkänd att låna.min bank man, din ansökan gick rakt igenom utan en enda fråga.

2. R
    Medlem · Nivå 9
    Om det är omöjligt att få pappa att godtas som bara stöttning till ditt lån kanske han kan köpa exets del i huset och ni får ett gemensamt lån gom grundas
    Ni ska göra en bodelning, inte ett köp. Mycket lägre lagfartskostnad.
    Sen kvittas beloppet du ska betala för hans andel i huset mot skuldebrevet.

Redigerat 9 okt 20:34
    • Laddar…
  3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Ja, det är ju bara att gratulera... Uppenbarligen lyckas en och annan, så det ordnar sig säkert för TS med...

Men att dra in 1,5 mille på ett år i en enskild firma låter intressant... Varför har du inte ett aktiebolag?

4. H
    Medlem Nivå 2
    Hmm, vi har som sagt ett skuldebrev oss emellan för att reglera att jag betalat kontantinsats. För att detta skulla vara giltigt så var vi tvungna att ha ett samboavtal där man skulle avskriva sambolagen just för huset. För enkelhetens skull skrev vi att sambolagen ej ska gälla vid separation, dvs man behåller 'sitt'. Bodelning går väl inte att göra om man avsagt sambolagen? Lagfarten har jag inte ens tänkt på, suck, då ska jag betala 1.5 % hans del i huset?? Världens dyraste administrationsavgift ....

5. rampante
    Medlem Nivå 8
    Fast TS frågar ju inte efter råd för majoriteten av befolkningen, utan för sin egna situation...

6. E
    Medlem Nivå 2
    Har inte läst alla inlägg men oavsett om du väljer att ha huset ihop med ditt ex eller annan person så är min rekommendation att skriva ett samägandeavtal om man inte vill att samäganderättslagen skall gälla.

• Laddar…
  7. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11
    Som barn hoppas man alltid att mamma och pappa ska bli ihop igen. Bor ni kvar i samma hus göder ni den förhoppningen. Min upplevelse är att det är bättre att sälja den gemensamma bostaden och börja om på ny kula. Förutom alla praktiska och ekonomiska saker som säger samma sak. Lycka till!!

8. V
    Medlem Nivå 5
    Ingen stämpelskatt vid bodelning - bara expeditionsavgift - 825 kr. Det är inte alltid worst case.

• Laddar…
  9. K
    Medlem · Nivå 8
    HUspriserna
    Om den gjordes i våras lär den vara användbar om det inte finns något lokalt som hänt som påverkar priserna.
    Priserna har kanske gått upp lite generellt, men inte så mycket att det bör påverka. Ser man på alternativet, att huset säljs, finns det ju en risk att det blir en förlust när man räknar in mäklarkostnad, vilket skulle innebära att exet är skyldig dig pengar.
    Sammantaget tycker jag därför att det borde vara en rimlig lösning för alla att huset förs över till dig och skuldsedeln rivs, om det bara går att lösa det med belåningen med din pappa. Så länge ni kan lösa det i samförstånd utan att blanda in varsitt juridiskt ombud är mycket vunnet.

• Laddar…
  10. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Fortfarande ingen av de som fått sådana stora lån helt själva som kan tipsa om vilken bank?!
    Jag behövde ju också ett bolån när jag separerade och jag gick igenom ALLA någorlunda kända banker jag kunde komma på för att se vad jag kunde få låna till en villa och de enda som ville erbjuda mig mer än 1,2-1,3 miljoner var Länsförsäkringar; där kunde jag få låna hela 1,5... Då hade jag fast inkomst på ca 36kkr (brutto) i månaden, ca 600kkr till insats, inga barn och inga betalningsanmärkningar.

11. U
    Medlem Nivå 1
    Det går väldigt lätt att göra en kalkyl på tex SBAB.se och se ungefär hur mycket man kan låna.
    Det som i huvudsak spelar roll är hur mycket du tjänar, vilka fasta utgifter du har (andra lån/krediter, barn, etc) och driftkostnaden på din bostad.

Om du tjänar 36k och bara får låna 1.2 måste du ha andra fasta kostnader som drar ner ditt lånebelopp, eller ett hus som kostar svinmkt i underhåll ( tex är väldigt väldigt stort).

• Laddar…
  12. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Det kanske har ändrats med tiden, men när detta var aktuellt för mig i början av 2017 så stämde inte detta. Jag hade bara studielån som enda skuld, och räknade på relativt små hus med normala underhållskostnader.

13. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag och mitt x tänkte fortsätta äga gården tillsammans efter separationen. Det höll tills han insåg att jag inte tänkte leva i celibat för evigt... Efter några turer fram och tillbaka så tog jag ensam över den. Mycket skönt när alla ekonomiska
    Jag fick ca 2 miljoner i lån på nystartad enskild firma efter separationen 2015. I mitt fall var det en mindre, lokal, Sparbank.

• Laddar…
  14. T
    Medlem Nivå 1

Man har lägre skatt med ett enskiltbolag än med ett AB , se många advokatbyråer kör också handels eller enskilt , eller som Göran Persson också gjorde , när han avgick som stadsminister , ett enskilt bolag o inte ett AB , allt för skattens skull , även han 0-taxerade .
    Så kort o gått för skattens skull .

• Laddar…
  15. T
    Medlem Nivå 1
    Jag hade Nordea , fick lån även hos dom, bytte till Länsförsäkringar för jag fick bättre försäkringar hos dom, så totalen blev lägre hos LRF , både hem, företag, bil. Försäkringar , Ja alla försäkringar , blev stor skillnad .