Byggahus.se

Äga hus tillsammans med ex

1. H
    Medlem Nivå 2
    Absolut, men det gäller ett barn och underhållet kommer landa på 1500-2000 per månad så lär inte göra så stor skillnad för banken :O

2. S
    Medlem Nivå 1
    Med tanke på din inkomst. Skriv ett bodelningsavtal (ett fiktivt) där ni delar upp bostad, tillgångar, etc och räkna på pengarna. Kom ihåg att göra avdrag för kostnader i den fiktiva försäljningen (ta hjälp av en advokat om ni inte kommer överens).

Du kanske kan klara det själv utan hjälp från föräldrar. Bifogar en kalkyl från en bank med 63333/mån inkomst; du kan behöva gå till ett par banker (notera att der är 1% amortering och du kommer behöva betala 2% så det är ganska tight). Det är med 80% lån och en konservativ siffra på hur mycket du kan gå in med.

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 4
    Har jag fattat rätt att det är ungefär så här? Du och ditt ex har ett barn på 3.5 år och ni har byggt ett hus där ni flyttade in i februari i år. Nu har ditt ex flyttat 10 mil bort (var det hans beslut att separera och hur fort gick det?) och han varken kan eller vill ta hand om ert barn på halvtid. Istället ska han komma till er varje vecka och bo i gästrummet för att träffa barnet. Dessutom har han ett äldre barn från ett tidigare förhållande som han inte heller prioriterar. Dessutom är det du som har stått för hela kontantinsatsen för huset och om ni skulle sälja huset hamnar förlusten på dig.

Mitt råd är inte rent ekonomiskt eller juridiskt utan mer relationsmässigt men jag tycker att det är motiverat att ta upp den aspekten. Jag tycker inte att ditt ex verkar göra något för att få till en fungerande lösning, speciellt inte med tanke på ert barn, och jag tror inte att du kan räkna med att han kommer att ställa upp för dig i framtiden heller. För mig låter det som att han bara vill fly från allting men ändå ha möjligheten att komma tillbaka till "hemmet". Se till att hitta en lösning som inte är det minsta beroende av ditt ex. Om lösningen är att sälja huset så är det tråkigt, om din pappa kan gå in på något sätt så kanske det kan rädda situationen, men strunta i exet och hans önskemål och tänk på vad som är bäst för dig och barnet.

4. H
    Medlem Nivå 2

Tack för bra sammanfattning. Det hjälper ibland att få någon annans ord på saker och ting. Så ja, det är i stora drag så situationen ser ut. Exet har dock en väldigt tjock offerkofta, vilket är en av många anledingar till separationen. Han har tjänat mer än mig tidigare (dock inte nu då han är arbetslös, och hade vi delat på föräldraledigheten hade jag nog varit på samma lönenivå...) och ser det som han bidragit med mer under flera års tid. Vilket stämmer på månadsbasis, men utan mina resurser hade vi aldrig haft ett hus till att börja med, och skulle vi haft en hyresrätt med samma standard som vårt nuvarande hus kan vi prata om en hyra på runt 20 k, istället för de 10k (ink allt!) vi betalar för boendet idag. Sen att jag även köpt en bil kontant så vi sluppit billån, det glömmer han också lätt bort.... Det var jag som tog beslutet att separera, men jag tror att han inser att det var det enda rätta. Eftersom han inte har någon möjlighet att ta över huset, så sa jag att jag ville bo kvar. Jag sa dock att han självklart kan stanna tills han har eget boende och jobb ordna, även om det dröjer! Men han valde att flytta till en kompis vardagsrum 10 mil bort, två veckor senare.

Men skitsamma, situationen är ju som den är, och efter all input jag fått så har jag insett att jag behöver ett klart avslut. Jag vill inte på något sätt vara beroende utav honom. Jag ska ringa banker på fredag, har lite svårt att komma från på jobbet imorgon. Jag kan uppdatera mer när jag pratat med dem, om någon är intresserad av utgången...

5. A
    Medlem Nivå 1
    Jag har inte läst alla kommentarer men var i likande situation för ett antal år sen.
    Vi bestämde då att jag skulle bo kvar i huset en tid och då stod jag för löpande utgifter så som värme, vatten, försäkringar el etc och räntor. Vi gjorde upp med banken att vi inte skulle amortera under tiden för att slippa krångla med att jag betalade på hans del av lånet.

Vi var överens om att om saker skulle gå sönder i huset eller behöva underhållas under tiden så betalde vi hälften var av de kostnaderna.
    Vi körde på detta upplägg i ca 1år.

6. Marojo
    Renoveringsnovis Nivå 3
    Min spontana tanke är att ni betalar ränta och amortering på era respektive låneandelar. Helt separerat från det så hyr du halva huset av ditt ex till en kostnad ni kommer överens om. Det känns enklast (eller minst svårt) juridiskt sett. Då återstår bara problemet att räkna ut en lämplig hyra.

7. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Bra! Det kommer lösa sig det här. Och om det inte känns för jobbigt för dig så är åtminstone jag intresserad av vad banken säger och hur det blir.
    Lycka till!

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 3
    För banken är det 1500:- efter skatt per månad. Det gör att de kan ge lite större lån. Kan vara tillräckligt för att ramla över gränsen ibland ...

9. B
    Medlem Nivå 1
    Om man inte vågar sälja med en liten förlust riskerar man att göra riktigt dåliga affärer. Bli ensamägare eller sälj huset. Du kan ju bygga ett nytt om några år, när du återfått ork o lust. Och det kommer vara mycket enklare o bli bättre....

10. S
    Medlem Nivå 1
    Vi löste det hela genom att mitt ex tog över huset och löste ut mig till dagens värdering minus lån, beräknad REA-vinst (inkl. kvitton på ombyggnader etc) där exet får betala in min del av reavinsten vid försäljning i framtiden. Lösenbeloppet var 900.000:- men banken medgav henne enbart lån på 300.000:- så hon fick skriva sex löpande skuldebrev med ränta motsvarande bankens låneränta, vilket vi enades om Riksbankens Referensränta + 3%. Sen har vi hjälpts åt att hitta vänner och släktingar som har kunnat ta över varsitt skuldebrev. Då löpande skuldebrev kan överlåtas hamnar förbindelsen mellan mitt ex och den som innehar skuldebrevet. Vissa vänner och släktingar har valt att minska eller avstå ifrån räntan.
    Då det handlar om att barnen på 14, resp. 16 år ska få en trygg tid under grundskola, gymnasium och eventuell högskola enades vi om att skuldebreven ska lösas inom åtta år och omgående om fastigheten tidigare säljs eller någon annan blir ägare eller delägare. Det finns en del underhåll och reparationer att göra på huset och genom att lägga det över några år blir det mer av karaktären normalt underhåll som kan göras av familj och vänner istället för brådskande hantverkarinsatser.
    Genom detta övergick fastigheten till 100% i exets ägo. Hon får möjligheten att öka värdet på fastigheten och kan göra en större vinst som sannolikt gynnar våra gemensamma barn. Att samäga det hade inte varit en bra idé, dels då jag inte bor där och kan påverka vad som händer, dels då det skulle innebära att jag rimligen måste lägga hälften av kostnader för underhåll och reparationer.

11. T
    Medlem Nivå 2
    Gör bodelning och ordna med lagfarten
    Så kan ni bägge fortfarande stå som låntagare så länge exet är ok med det.....
    Banken har samma säkerhet i huset oavsett vem lagfarten står på, och ni bägge har samma skyldighet att betala på lånet.
    Det är ett sätt att skjuta problemet frammåt i tiden men ändå göra klart bodelningen....
    Sinsemellan skriver man revers som minskar i takt med amorteringen.

12. N
    Medlem Nivå 1
    Nja, medellönen är nog högre bland de som är något äldre/de som köper hus. De med lägre löner har nog mer hyrt boende.

13. S
    Medlem Nivå 8
    Jag hoppas bilen är registrerad på dig... tänk på att det bara är bostad och bohag som anskaffats gemensamt som ska delas. Allt annat - bilar, båtar, sparkapital, lån osv är var och ens.

14. B
    Medlem Nivå 1

15. T
    Medlem Nivå 1
    Nu behöver hon inte bekymra sig så mycket för kronofogden, det första dom gör ifall han hamnar hos KF är löneutmätning från hans lön, sista fall går dom på egendom,hon behöver inte betala hans skuld. Men däremot behöver han hjälpa henne om hon inte kan betala av på lånet,då får han också betala.
    Sedan när hon har den gemensamma barnet på heltid , kommer han aldrig vinna i tingsrätten att kunna köpa huset av henne om hon inte vill sälja till han,tingsrätten ser på barnets bästa. och det är att barnet bor kvar bo kvar. men visst i en bodelning ska huset delas.
    Tycker hon har goda chanser att bo kvar.