Byggahus.se

Äga hus tillsammans med ex

1. T
    Medlem · Nivå 7
    Tänk på att du inte får värdera igen förrän 5 år har gått sedan den senaste värderingen. Vilket jag antar att du gjort ganska nyligen då huset är nybyggt och bankerna vill ha en slutvärdering för bolånet.

2. H
    Medlem Nivå 2
    Det gäller väl om man ska lägga om lånen eller så? Jag kan väl rimligen fråga vilken mäklare som helst om en värdering inför försäljning?
    Iofs, ska jag köpa ut exet är det kanske bättre att hålla sig till den som gjordes i våras

3. N
    Medlem Nivå 1
    Det stämmer absolut inte, jag tog över lån på 3,9 MSEK ensam när jag skilde mig.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Jag gick precis genom motsvarande (köpte 2016, köpte loss ex halva hus 2019). Banken värderade glatt om huset när vi bytte ägare och jag fick låna max 50% av beloppet för de ansåg jag inte kunde betala amortering och 7% ränta. Så runt 2.2 miljoner fick jag låna ensam (nya värderingen 4.4 miljoner och lånet då amorteringsfritt). Skulle då tippa att banken vill att du går in med närmare 1 miljon till så du kommer ner i 50% om din månadslön inte under 44 000 eller så (gjorde inga beräkningar; din bank kan göra sånt åt dig på en spekulativ försäljning).

Redigerat 9 okt 15:19
  5. F
    Medlem Nivå 1
    Kan du tänka dig att köpa ett nytt hus med ditt ex som delägare? Om inte, varför inte? Du har väl svaret där egentligen.

När han träffar någon som han vill köpa bostad tillsammans med så måste du lösa problemet och det är väl bättre att ordna det nu än sen.

Väldigt knölig situation....[/QUOTE]

• Laddar…
  6. lilytwig
    Medlem Nivå 7
    Du får göra en värdering precis hur ofta du vill. Hur banken får använda sig av din värdering map lånets storlek och amorteringsgrad är däremot reglerat.

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Bara att gratulera! Hur mycket tjänar du då?

8. M
    Medlem Nivå 3
    Räntan är en del i investeringen och inte enbart driftkostnad så det ända rätta är som angivits, äga 100% själv. Övrigt blir knepigt att dela rättvist vid värdeförändring på fastigheten.

Däremot skulle en fd kunna gå in med kontanter och äga del av hus. Då regleras allt enligt ägarandelar.

• Laddar…
  9. N
    Medlem Nivå 1
    Runt 760 Ksek brutto

10. H
    Medlem Nivå 2
    Bra input.
    Alt 1 är nu att få ta öven lånen själv med hjälp av min pappa. Säger bankerna nej, blir det alt 2: Försäljning inom en snar framtid.

• Laddar…
  11. T
    Medlem Nivå 1
    Ni bör nog dela på amorteringen och investeringar/renoveringar. Resten finns nog inget bra svar på utan är väl mer upp till vad ni kommer överens om. Edit: missade en massa sidor i tråden, kan du så är det ju såklart allra bäst om du kan stå på boendet själv.

Redigerat 9 okt 15:36
    • Laddar…
  12. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Ja, där har du ju svaret ... Du har 63000 spänn brutto i månaden, och medellönen i Sverige ligger på runt 30 tusen ...

Kul för dig, men det är ju knappast applicerbart på majoriteten av befolkningen ...

13. M
    Medlem Nivå 3
    Har inte läst allt men eftersom barnen bor 100% hos dig har du möjlighet till underhåll och det skall tas med när du ansöker om lån. Det ingår i bedömningen eller om barnen bor deltid.

• Laddar…
  14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag ser det som otroligt vanskligt och dumdristigt att försöka äga huset tillsammans långsiktigt, låter i mina öron som totalt vansinne.
    Jag tycker tom att det är helt vansinnigt även en kort tid.

En clean cut vad det gäller huset och allt det ekonomiska är det enda jag vill råda till.
    Om det innebär att ni måste sälja eller att du får in föräldrar som medlåntagare eller nåt spelar mindre roll.
    Men avsluta alla ekonomiska relationer, direkt.

Jag ser det som att ni har tillräckligt mycket kontaktyta med risk för problem med gemensamt barn, öka inte den risken med ytterligare kontaktytor som kan skava.. Tvärtom, om ni inte har som kan skapa problem så ökar chansen våldsamt mycket att ni klarar av att vara bra föräldrar.

Sen när allt är i hamn, så är det jättefint om ni kan ordna det så att han kan komma och bo lite då och då för att träffa sonen. Men då är det lätt att ändra på detta vid ev behov.

15. T
    Medlem · Nivå 7
    Känns som att dom som kommer runt detta på annat sätt har vänt sig till eminenta banker som Bluestep etc...