Byggahus.se

Äga hus tillsammans med ex

1. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 7
    Snacka m en jurist, eller m banken. En bra jurist är inte en kostnad utan snarare en investering.

• Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 8
    Jag ser inte nånstans hur gammal sonen är. Är han yngre än 4-5 kan det vara bättre att flytta nu än om ett par år.
    Sedan finns det en stor baksida till med att låta ditt ex stå kvar som delägare. Han verkar ju inte ha sådär jättestor kärlek till sonen, hur reagerar han om du träffar en ny, blir blixtförälskad och den nya vill ta över exets andel för att köpa in sig? I värsta fall tvingar han fram en tvångsförsäljning. Det är alltså väldigt att detaljreglera i avtal sånt som ni idag är överens om.

3. H
    Medlem Nivå 2
    Du råkar inte veta vilken bank?
    Jag bor i en mindre stad och vill väl inte påstå att jag är supernöjd med servicen hos bankerna här....

4. H
    Medlem Nivå 2
    Absolut skulle vi skriva avtal om allt sånt.
    Sonen är 3,5 år.
    Exet är en bra pappa stundtals, men vill inte påstå att han prioriterar sina barn (han har en dotter sen innan) över sig själv. Tyvärr. Han har däremot en väldigt bra relation med dotterns mamma och betalar mer underhåll för dottern än vad han egentligen behöver. Så på så sätt tar han ansvar.

Tror jag inte att jag någonsin skulle vilja äga nåt ihop med någon igen :( Känns otänkbart, men visst, vad som helst kan ju hända.

Jag ska ringa runt till bankerna imorgon.Nu är allt förvisso väldigt nytt (exet flyttade för ett par dagar sedan) men jag tvivlar på att vi kan äga huset tillsammans långsiktigt. Kanske att det funkar ett tag.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Den ena vet jag har Nordea (och hon bor i Göteborg) men den andra vet jag inte. Kan ju hända att bankerna blivi hårdare också... Detta var kanske 3-4 år sedan.

Men jag tror ändå att det aldrig skadar att boka ett möte! Och ta med din pappa direkt så att de vet att ni är seriösa. Det känns ofta som att det krävs att man kommer dit och pratar personligen än diskuterar över telefon, det är min erfarenhet iaf när jag har haft ärenden med banken...

Lycka till!

6. rampante
    Medlem Nivå 9
    46/år... inte månad

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Det spelar ingen roll om 2000 spänn extra i lånekostnad är "lite", du måste upp på en bra lön för att få låna 3,2 mille som ensamstående...

8. I
    Nybyggare Nivå 4
    Jag hade alla gånger försökt lösa ut ditt ex för att känna lugn och slippa oroa sig för att något oförutsett ska ske i relationen med exet. Jag hade sedan försökt få ett lån till 50% av bostadens värde på egen hand. Då behöver du inte amortera något. Låna sedan resterande 15% av din far om han i sin tur kan belåna sin egen obelånade fastighet. Det borde ge en räntekostnad på strax under 4000 kronor i månaden innan skatteavdraget. Betala sedan av skulden till din far i den takt som din ekonomi tillåter. Om du exempelvis kan betala av drygt 6000 i månaden har skulden till din far försvunnit inom 10 år och du äger ett hus med ett stabilt övervärde och har väldigt låga boendekostnader. Skulle du bli arbetslös eller få mindre inkomst kan säkert din far gå med på att du betalar av lite mindre en tid. Att bo billigare än i hus med bara räntebetalningar enligt exemplet ovan är svårt att hitta.

9. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Glöm inte att TS måste lösa ut exsambons del i huset. Huset var värdet till 5milj. Så halva det beloppet minus skuldebrevet till TS, minus lånet på 3.250.000, minus TS kontantinsats och minus ett halvt fiktivt mäklararvode. Beroende på skuldebrevet storlek, gissar att TS betalade 15%, kan det göra sig om uppåt 750.000. Huset är belånat till 65% = 3.250.000.

husvärdet 5.000.000 - 750.000 - 3.250.000, - 100.000 (fiktivt mäklararvode), vilket blir 900.000 som TS och ex ska dela på. Detta innebär att exet ska ha 450.000.

Är detta omöjligt att låna? Kan din pappa hjälpa till?

Vi och flera i släkten har använt Handelsbanken. De har egna självständiga kontor med egen budget och har hjälpt släktingar med lån även om de inte uppfyllde alla kriterier.

Mina siffror är kanske inte helt rätt, TS kontantinsats/skuldebrevet kanske är fel likaså lånebelopp och huspriset men fyll i de korrekta siffrorna och räkna om.

Redigerat 9 okt 02:34
  10. S
    Medlem Nivå 8
    Fast TS har ju enligt inlägg #1 lagt 35% själv dvs ca 1,8 mille...

Så ekvationen blir 5000000-100000=4900000
    förlusten blir 100000 vilket väl ger en skattrlättnad på 22000?
    Gemensam skuld är 3200000,
    kvar är 1700000 sambons del är 850000
    Lägg till halva skatten så blir det 861000.
    Exet har en skuld på 900000 till TS och då återstår 39000 av skulden.

Men jag gissar att lagfartskostnaden tillkommer, och den vet vi ju inte hur syor den är - dvs köpte de en tomt och byggde, eller köpte de ett färdigbyggt hus? Nånstans mellan 30 och 75 tusen.
    Summa summarum är att exet inte ska ha nåt, och att det förmodligen inte blir nåt kvar av skulden hellerm

• Laddar…
  11. N
    Medlem Nivå 1
    När vi köpte vårt första hus kom vi på ett sätt att undvika topplån. Mina svärföräldrar tog ett lån med sitt hus som säkerhet. Men banken skickade räkningar för det lånet till oss. På det viset skulle du kunna få ner belåningsgraden och få bort amorteringskravet. Då ökar också också möjligheten att banken skulle godta dig som ensam låntagare. Det hänger ju på hur din relation med din far är. Detta upplägget kostar inte din far något, och skulle du få problem så är det ju läge för dig att sälja och lösa lånen.

12. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Bra lön är ju en definitionsfråga. Men du behöver knappast få ut 50k netto för att få låna 3,2M. Det blir väl en lön på minst 85k/mån.

13. N
    Medlem Nivå 1
    Bankerna har en tumregel, och det är att man kan låna max 5 Till 5,5 ggr sin bruttolön (varierar lite mellan olika banker). Det ger en bruttolön om ca 600 000 SEK.

14. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Det var mest en kommentar till att det inte borde vara några problem att ta över lånet, det kostar ju bara 2000 spänn mer i månaden...

Banken har ju betydligt fler parametrar än inkomst, jag har själv gjort ungefär samma resa som TS, och det var totalt omöjligt att låna mer än 1,3 hos alla banker utom en. Då har jag iofs 2 barn som är några år äldre än TS, och en inkomst på ca 22 tusen efter skatt. Därför tror jag att man behöver upp dit nånstans för att enkelt promenera in på banken och låna 3,2 mille... :)

• Laddar…
  15. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Jag har inga barn, och inte mitt ex heller, men när vi skulle separera och han ville ta över huset var det totalt omöjligt för honom att låna mer än ca 1,4 miljoner själv, och hans inkomst var nog ungefär som din då också. Vi löste det med att han fick låna pengar av sina föräldrar (och jag var lite väl snäll med värdering och sådär, men men).
    Min poäng är dock att bankerna lånar knappt ut någonting om man är ensamhushåll, vare sig man har barn eller ej.