Byggahus.se

Äga hus tillsammans med ex

1. P
    Medlem Nivå 7
    65% av 5 miljoner blir 3,2 milj. i lån, med 1,8 % ränta blir det 57 tusen om året som efter avdrag blir 46 tusen varav hälften redan betalas av dig. så din merkostnad borde bli 23 000 om året. låter inte oöverstigligt om jag har tänkt rätt? Sen om banken går med på det är en annan fråga.

• Laddar…
  2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Ja, om TS har en månadslön på runt 50 tusen efter skatt är det inga problem ....

3. H
    Medlem Nivå 2
    Nej rent ekonomiskt klarar jag det med dagens ränteläge. Men de räknar ju på sina 7%.... amorteringskravet går väl upp 1% dessutom när man låner mer än 4.5 * sin årsinkomst. Men jag tror inte det finns en enda bank som skulle bevilja mig ett lån i dne storleken

4. P
    Medlem · Nivå 12
    Lägg ut huset för den summan som gör att ni inte går med förlust.
    Får ni ingen som köper det direkt det kommer det bli sålt tids nog.

Har för mig att du skrev att värdet är typ samma som ni lagt på huset så det är bara att försöka sälja :D

5. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Idag är ni vänner, inga nya relationer på g etc men sånt kan ändras fort. Sjukdom mm kan också påverka. Det bästa borde vara att städa upp snarast så ni vet exakt vad ni har och inte har. Mao tag hjälp av din pappa och lös ut exet.

Att sen ha en bra relation och han kommer och bor i gästrummet för att träffa sonen är ju bara positivt. Det har inget med det juridiska att göra.

6. H
    Medlem Nivå 2
    Hmm synd bara att mäklarna ska ha sin % också :(

7. P
    Medlem · Nivå 12
    Jo men på 5 miljoner så ska de ha 2% kanske? Eller så provar ni med hemverket först :D

• Laddar…
  8. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Hade en väldigt lik situation för några år sedan. Åtminstone vad gäller värde på hus och belåningsgrad. Ingen bank ville ha mig men till slut efter mycket om och men hittade jag en bank som löste situationen åt mig. Med löste menar jag alltså att de gick med på att jag ensam fick ta över lånen på 3,6 miljoner trots att min inkomst var en bra bit under gränsen för vad banken tyckte man skulle tjäna för att få ha så stort lån. Ekonomiskt är det dock inga problem, åtminstone inte så länge räntan inte sticker upp mot 5% eller mer. Förhandlingsutrymmet för ränterabatt är heller inte superbra då jag är "livegen" till just den banken.

En sak som banken inte tittar på (vilket är rätt märkligt) är att en ensam person med 60k bruttoinkomst har betydligt mindre ut netto än 2 personer med 30k vardera.

9. B
    Medlem Nivå 1
    Ja ring runt och boka tid med dem. Jag har två vänner (båda vuxna personer) som har en eller båda föräldrar som medlåntagare. Den ena av liknande anledning som du och den andra av annan anledning. De klarar båda av att betala alla lånekostnader själva men beviljades inte tillräckligt stor summa av banken.

10. T
    Medlem · Nivå 16
    Det fanns en liknande tråd som var om möjligt ännu mer komplicerad. Slutsatsen var att man bör göra en clean cut. Gör upp så att det inte finns några kvarvarande ekonomiska mellanhavanden mellan er.

11. P
    Medlem Nivå 7
    Hur räknar du då? Om du har ett lån på 10 miljoner och 1,8% betalar du 15 tusen i månaden i räntor före avdrag?

12. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Tänk er för noga. Situationen kan förändras. Någon träffar ny partner, konflikt av något slag, sjukdom, arbetslöshet. Det kan vara svårt att dela ekonomi med tidigare partner, vilket det i praktiken är. Ett annat problem kan bli vid behov av renovering av större summor, som ökar värdet. Vem ska betala, den som bor där, eller delad betalning.

Om ni ändå väljer denna lösning måste ni göra det helt tydligt vad som gäller vid en försäljning i framtiden, där priset förhoppningsvis gått upp, men risken finns ju alltid att priserna går neråt, ni behöver beredskap även för det. Troligen behöver ni hjälp av jurist att upprätta ett avtal, men hur noga ni än gör kommer ki att riskera konflikter om tolkning.

• Laddar…
  13. J
    Medlem · Nivå 5
  14. B
    Medlem · Nivå 19
    En annan möjlighet är om din pappa kan få ett bolån med sin villa som säkerhet och sen lånar du de pengarna av honom privat mot skuldebrev.

15. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    Om din pappa har en ok inkomst och kalkylen går ihop så ser jag inte varför någon bank skulle neka er. Så länge du vet att du kan betala utgifterna för huset själv utan att din pappa skall lägga en enda krona för att du skall bo kvar.
    Det är så jag har det idag, jag har mycket pengar över men kalkylerna skall ju räkna en jävla massa trams som inte alla människor gör av med =)
    Så ring bankerna när du kan så löser det sig kanske.

• Laddar…