Byggahus.se

Äga hus tillsammans med ex

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag och sambon har separerat. Vi har ett barn ihop.
    Vi står 50/50 som ägare på en nybyggd villa, som vi flyttade in i februari i år. Vi har gemensamt lån på ca 65% av bostadsvärdet. Villan är idag värderad till ungefär samma som vad den kostade att bygga. (strax över 5 milj)
    Jag har stått för HELA kontantinsatsen själv, vi har ett skuldebrev emellan oss för att reglera detta.

Jag har ingen möjlighet att ta över hela lånet själv, jag har däremot råd att bo kvar och stå för alla kostnader.
    Sambon har sagt att han kan stå kvar som ägare, i och med att han inte har låst fast några pengar i huset så gör det inte honom så mkt, och han vill gärna att sonen ska få växa upp i huset.
    Men hur ska man tänka med ränta, amortering etc? Om jag står för allt själv, hur blir det då vid ev försäljning, då har ju jag amorterat även på hans del av lånet... Ska han amortera på sin egen del, och jag står för resten?
    Ska också tillägga att vi ( i alla fall tills vidare) kommit överens om att sonen ska bo 100 % hos mig (exet flyttat 10 mil bort), men att han kommer till oss varje vecka och bor över i gästrummet 1-2 nätter och har då hand om sonen.
    Väldigt knölig situation....

• Laddar…
  2. rampante
    Medlem Nivå 9
    Knepigt

3. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Sätt er ner med en familjejurist. Enda raka i denna situation. Kostar några tusenlappar men det blir rätt.

4. H
    Medlem Nivå 2
    Jo har väl tänkt att vi kommer hamna där, men tänkte bara om någon kunde dela med sig lite erfarenhet, vore najs att inte komma helt tomhänt till juristen och låta dem bli alldeles för kreativa. Onödigt att uppfinna hjulet på nytt, speciellt när det kostar ~2000kr/h....

5. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Om du tänker mer på problemet så kan du nog komma på många fler saker som kan bli krångliga ...

Vad händer om du blir arbetslös? Vad händer om "exsambon" hamnar hos kronofogden? Vad händer när du träffar en ny som inte vill ha en inneboende varannan vecka? Vad händer om exsambon träffar nån ny och de vill köpa hus?

Förutom det så tycker jag inte att det är schysst att lägga ansvaret för ekonomiska risktagningar på ett barn. Jag tror att barnet skulle ha större nytta av att ni båda hittar bostadslösningar som möjliggör att hen kan bo varannan vecka, eftersom det faktiskt påverkar barnet. Jag förstår att ni båda har känslomässiga kopplingar till huset, men jag tror det är fel att projicera dem på barnet.

6. K
    Medlem · Nivå 8
    Det kan ju vara svårt att hitta en hållbar lösning. Det gör kanske inte sambon något idag, men om han om något år träffar någon och vill skaffa ett boende kan det ställa till problem att han är kraftigt belånad på pappret.

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 2
    Allt detta har jag redan tänkt på. Givetvis har jag inte svaret på hur vi skulle lösa alla tänkbara situationer som kan uppstå. Jag är medveten om att det troligen inte är en hållbar lösning. Men även om det bara gäller för ett par år så vore det intressant att hitta en ekonomisk lösning som håller en tid.

Vad gäller varannan vecka boende så är det inte möjligt av flera anledningar. Den första och största är givetvis att sambon inte är intresserad av det, men även om han vore så har han ett yrke som gör det svårt att ensam ha ett barn varannan vecka (kvälls och helgjobb). Sen bor han 10 mil bort, så förskola och senare skola är en svår nöt att knäcka.
    Jag har bett honom att bo kvar i samma stad men han vägrar.
    En annan aspekt är ju att jag är rädd att vi skulle gå med förlust om vi säljer idag. Han har inga pengar att backa upp med, så en ev förlust hamnar ju helt på mig.

8. H
    Medlem Nivå 2
    En intressant följdfråga för min del är ju också om det finns några banker som beviljar att man har en medlåntagare som inte är sambo/partner/make/maka.
    Isf skulle jag kunna ordna detta. Min pappa har inga egna bolån, och kommer heller inte behöva några (han äger sin villa).
    Vet att föräldrar kan ju gå in som borgenärer, men det gäller väl främst när 'barnet' ifråga är student och/eller saknar fast inkomst.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Nivå 8
    Som jag har förstått det föredrar de flesta banker i dag att en förälder går in som medlåntagare snarare än som borgensman (borgenär är fordringsägaren). Det blir då tydligare att föräldern har lika stort ansvar för skulden som "barnet" – många har tidigare inte sett det som en stor sak att skriva under en borgensförbindelse.

10. H
    Medlem Nivå 2
    Yes, har förstått det med. Har provat lite olika ansök om lånelöfte tjänster, men hittar bara alternativ att söka som ensamstående eller tillsammans med 'sammanboende'. Får väl ta och ringa runt till bankerna antar jag...

• Laddar…
  11. P
    Medlem · Nivå 12
    Eftersom ni inte har en anknytning till huset som har gått i arv mm så tycker jag att man kan sälja. Ni kommer hamna i situationer som kommer bli jobbiga.
    Vad händer om du hittar en kille som flyttar i hos dig, ska exet fortsätta bo i gästrummet?

Sälj och börja om. Det är iaf mitt råd :D

Lycka till

12. H
    Medlem Nivå 2
    Även om man går med förlust?
    För sambons del skulle det ju innebära (enligt vår skuldebrev) att han har en släpande skuld till mig, som ska betalas av.

13. A
    Medlem Nivå 7
    Fundera på om det skulle kunna gå att lösa ut motparten. Hyr ut ett gästrum för att få in lite extra pengar?

• Laddar…
  14. H
    Medlem Nivå 2
    Jag kan 'lösa ut' ut honom om min pappa får gå in som medlåntagare. Måste bara hitta en bank som går med på detta.
    Jag har lagt ner min själ i det här husbygget, och känner väl inte riktigt att jag klarar av en försäljning varken fysiskt eller mentalt just nu...
    Men vem skulle man hyra ut till....

• Laddar…
  15. A
    Medlem Nivå 15
    Anlita en jurist är ETT sätt att göra sig av med problemet. Efter det kommer TS inte att ha råd bo kvar i huset.