46 896 läst · 34 svar
47k läst
34 svar
Äga en borätt & ha en hyresrätt samtidigt?
Du har rätt man måste själv bo i bostaden en viss tid innan man ev. kan hyra ut den.Odjuret skrev:
Alla vet att bomarknaden i sthlm är absurd och att komma över ett 1:a handskontrakt är som att vinna på lotto. Skulle någon knacka på din dörr och erbjuda dig en gratis sportbil så tror jag du skulle tacka ja även fast du hade en volvo i garaget. Glöm inte heller jag har stått 24år i bokö, skulle jag då nu tacka nej när jag ev. får ett 1:a handskontrakt? (trots att det är en liten sketen etta på 28kvm)
Ja, det ska du. Du har ju inget behov av den.nattugglan11 skrev:Alla vet att bomarknaden i sthlm är absurd och att komma över ett 1:a handskontrakt är som att vinna på lotto. Skulle någon knacka på din dörr och erbjuda dig en gratis sportbil så tror jag du skulle tacka ja även fast du hade en volvo i garaget. Glöm inte heller jag har stått 24år i bokö, skulle jag då nu tacka nej när jag ev. får ett 1:a handskontrakt? (trots att det är en liten sketen etta på 28kvm)
Det är så finansbubblor skapas, genom fiktiva värden. Den första finansbubblan gällde tulpaner i Holland på 1600-talet tror jag. En välbärgad medelklass hade uppstått som ville smycka sina hem. Så man började köpa bland annat tulpaner. Det blev mode. Marknaden kunde inte möta efterfrågan. Det blev extremt höga priser på tulpanlökar och priset steg hela tiden. Folk som var mer intresserade av pengar än tulpaner satte sina pengar där vilket fick priset att stiga ytterligare. Man köpte för pengar man inte hade, lånade pengar och löften om lån. Priset steg långt, långt över både bruksvärde och produktionsvärde. Tills alltihop sprack.
Min poäng är att du ska fundera över om du verkligen vill ha lägenheten själv. En sportbil kan man sälja för pengar, men ett kontrakt är svårare att omsätta i andra värden. Vare sig du försöker omsätta kontraktet eller använda lägenheten själv så får du en radda nya bekymmer. Fundera inte så mycket över att du fått tag i något som är svårt att få tag i, det kanske inte är så mycket värt som det verkar.
Och du förlorar ju din plats i kön. Du kanske behöver den på allvar senare.
Redigerat:
Tja en av anledningarna till att bomarknaden är absurd är för att folk sitter på lägenheter som dom inte bor i. Det är naturligtvis inte hela sanningen men en liten del.
Japp, jag har en volvo i garaget och skulle jag få en sportbil så skulle jag inte ha råd med försäkringen eller garageplatsen. För vad ska jag med två bilar till?
För om jämförelsen ska vara korrekt så kan jag inte sälja sportbilen.
Japp, jag har en volvo i garaget och skulle jag få en sportbil så skulle jag inte ha råd med försäkringen eller garageplatsen. För vad ska jag med två bilar till?
Om det är Bostad Stockholms bostadskö du pratar om, så ser det ut som om du med dina 24 år i kö hade kunnat få nästan vilken lägenhet som helst i stan som de har förmedlat i år. I alla olika storlekar. Kolla statistiken på deras websida.nattugglan11 skrev:Du har rätt man måste själv bo i bostaden en viss tid innan man ev. kan hyra ut den.
Alla vet att bomarknaden i sthlm är absurd och att komma över ett 1:a handskontrakt är som att vinna på lotto. Skulle någon knacka på din dörr och erbjuda dig en gratis sportbil så tror jag du skulle tacka ja även fast du hade en volvo i garaget. Glöm inte heller jag har stått 24år i bokö, skulle jag då nu tacka nej när jag ev. får ett 1:a handskontrakt? (trots att det är en liten sketen etta på 28kvm)
Jag skulle väntat tills det dyker upp en lägenhet jag vill ha och då sålt bostadsrätten.
Enda anledningen anledningen att ta en lägenhet man egentligen inte vill ha är om man är rädd för att någon politiker får för sig att lägga ner bostadsförmedlingen.
Nej, det kan ju bli lottdragning, den man tycker verkar trevligast, först till kvarn, mest kontakter, bostadsbehovsnämnden osv. Men tydligen är hur länge man har varit uppskriven på en lista ett bättre sätt?
Tja, alla sätt är ju bra utom de dåliga.-MH- skrev:
I vår kommun har vi en kombination av kötid/först till kvarn. De hyresrätter som kommunen vill hyra ut snabbt annonseras ut via sms. Övriga går via sedvanligt kösystem.
Nej du har fel, bomarknaden är absurd för att våran bostadspolitik är rutten, har inget med att folk äger fler bostäder. Folk har inte lägenheter stådenes tomma förstår du väl,svensson är inte så rik. Om jag hyr ut min hyresrätt så är det ju någon som bor där. 1+1 är 2Odjuret skrev:Tja en av anledningarna till att bomarknaden är absurd är för att folk sitter på lägenheter som dom inte bor i. Det är naturligtvis inte hela sanningen men en liten del.
Får du sportbilen och har inte råd att roa dig så får du hyra ut den under tiden och ta tillbaka den när du säljer volvon.
Tyvärr står jag inte i Bostad Stockholm, jag står i ett annat skitbolag som är mkt stora på borätter och små på hyresrätter, finns i hela landet. 24 år i min bokö är ingenting eftersom bokössystemet är orättvist och för att hyresrätterna är få.apa skrev:Om det är Bostad Stockholms bostadskö du pratar om, så ser det ut som om du med dina 24 år i kö hade kunnat få nästan vilken lägenhet som helst i stan som de har förmedlat i år. I alla olika storlekar. Kolla statistiken på deras websida.
Jag skulle väntat tills det dyker upp en lägenhet jag vill ha och då sålt bostadsrätten.
Enda anledningen anledningen att ta en lägenhet man egentligen inte vill ha är om man är rädd för att någon politiker får för sig att lägga ner bostadsförmedlingen.
I mitt bostadsbolag så bibehåller man köplatsen/poängensystemet om man fortsätter att bospara(som det kallas) efter att du fått en hyresrätt. Därmed så kommer man alltid ligga orörd på sin köplats(ja om inte folk dör eller blir värkta)
Jo, men är det inte så att du då förverkat din möjlighet att få en hyresrätt för all framtid?nattugglan11 skrev:
Jag står (förmodligen) i samma bostadskö och bor i en av deras hyresrätter. Om det stämmer (att det är samma värd) så kan jag berätta att de jobbar aktivt för att motverka spekulation i boenden och skulle göra allt för att hindra tveksamt utnyttjande av din hyresrätt.
Redigerat: