Byggahus.se

Ä-hus Spånlåda

1. S
    Medlem Nivå 6
    Ni som isolerat ett Älvsbyhus - vad innebär spånlåda och vad är det till för.. ska man ha sådan ?

2. N
    Medlem Nivå 6

Re: Ä-hus Spånlåda

Nu har jag isolerat ända ut till takfot i sendtak så för mig var det inte aktuellt. Men jag har ändå försökt höra mig för lite om denna.

Spånlådan skall tydligen både ha en isolerande effekt samtidigt som den hämmar tillfälliga fukttoppar. Kanske någon som vet mer och kan utveckla detta.
    Av de som jag talat med har ingen ansett att det varit nödvändigt.

3. H
    Medlem Nivå 3

Jag skippande spånlådan i mitt Ä-hus... hörde också att det inte är nödvändigt med en sådan... men om det var bra eller inte vet jag inte förrän nästa vinter - jag har lite VP rör kvar att dra och har inte värmt upp ännu :)

/Herman

4. S
    Medlem Nivå 6

känns också som att vi ska skippa den.. verkar igentligen inte ha någon funktion.. frågan är bara i vilken ände man ska börja i..

5. H
    Medlem Nivå 3

Jag är ingen expert men jag skulle kunna tänka mig att man minskar köldbryggan i golvet med en spånlåda. Golvspånet leder ju kyla så att bryta av den med ett spår med spån kan ju iallafall inte bli sämre...

Men som sagt, jag skippade den. Ja, du, det är bara att börja rita och regla upp. (Kolla hanbjälkarnas inbördes avstånd i y-led innan du glesar taket.. hos mig skiljde det upp till 30 mm. Inte kul med ett böljande innertak :) )

6. A
    Medlem Nivå 4

Vår otroligt noggranne och pedantiske hantverkare som inreder vår övervåning tyckte det var helt onödigt med spånlåda. Så någon sådan har vi inte. Det är vi glada för. :)

7. S
    Medlem Nivå 6

Detta hade jag inte tänkt på.. Tackar..