Byggahus.se

Adressändring

1. Gabriella95
    Medlem · 23 inlägg

Gabriella95

Medlem
    Hej. Vi har ett hus vi renoverar men vid senare tillfälle vill sälja då den ligger utanför stan. Om man står 50/50 som ägare måste båda flytta in för att inte behöva betala hög skatt vid ev försäljning eller räcker det om ena står på adressen?

2. T
    Medlem · Blekinge · 7 032 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Du behöver inte vara skriven alls där. Avgörande är ägarskapet.

3. Gabriella95
    Medlem · 23 inlägg

Gabriella95

Medlem
    Läste på skatteverkets hemsida att man måste monet. Bott där i 1 år annars blir skatten vid försäljningen väldigt hög :thinking:

4. Gabriella95
    Medlem · 23 inlägg

Gabriella95

Medlem
    Jag och min man äger det 50/50

5. D
    Besserwisser · E · 15 093 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det är syftet med affären som är avgörande. I det här fallet är det uppenbart att renoveringen görs i vinstsyfte, då är det den högre skatten som gäller. Du ska vara skriven där du bor, inte på ett bygge för att fuska med skatten.

6. J
    Medlem · 314 inlägg

Jensa86

Medlem
    Det har ingen skillnad på själva beloppet som måste betalas. Enda skillnaden är att ni inte har rätt att begära uppskov på vinstskatten om ni inte har varit bosatta där det senaste året.

7. Gabriella95
    Medlem · 23 inlägg

Gabriella95

Medlem
    Nej, tanken var att bo där permanent men ligger en bit från stan och tar tid att köra fram och tillbaka varje dag.
    Huset är väldigt gammalt så man måste renovera den vilket som...

8. H
    Moderator · Stockholm · 43 244 inlägg

hempularen

Moderator
    Jo.

Realisationsvinsskatten är normalt 30%. Det är den även på en vinst vid fastighetsförsäljning.

Men OM det är en fastighet där man bott, så får man räkna ned själva vinsten lite. Så att skatten blir 22% på den faktiska vinsten.

Men exakt hur man definierar att man bott i på fastigheten vet jag inte. Jag har förstått det som att i princip godkänns "alla" försäljningar till 22% skatt.

För en del år sedan när vi sålde hus och sommarstuga efter våra föräldrar, så hade dels pappa varit avliden en del år, men vi höll dödsboet oskiftat. Dels hade mamma bott på en demensavdelning på äldreboende i över två år vid försäljningen (en del strul i släkten, så ett antal domstolsrundor innan det gick att sälja).

Jag hade räknat med att drabbs av 30% reavinsskatt. Ingen hade ju bott i husen i över 2 år. Och jag vet inte om ett dödsbo anses "bo" någonstans.

Även advokaten som skötte boutredningen tolkade det som 30%, men kollade med skattemyndigheten som tyckte 22% var självklart.

9. R
    Medlem · Stockholms · 178 inlägg

Riemann

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.