Hej forumet!

Vi håller på och bygger hus, och det är snart klart. Någon vecka innan det är klart måste vi dock flytta ut ur lägenheten vi bor i nu. Eftersom man inte FÅR flytta in i ett hus innan slutbesked, så flyttar vi till hotell.

Dock har vi redan monterat upp en brevlåda på tomten, och funderar på om vi kan göra adressändring till tomten. Det rör sig om en dryg vecka som vi kommer att bo på hotell.

Jag skulle argumentera för att avsaknad av slutbesked endast begränsar möjligheterna att bo i huset - det ger inte nyttjandeförbud för hela fastigheten (tomten).

Sen kan man väl fundera på om man får adressändra/mantalsskriva sig på en plats där man inte bor, men alternativet att mantalsskriva sig på ett hotell känns inte lockande (jag vet inte ens om t.ex Scandic tillåter det?).

Hur skulle ni gjort med adressändring om ni hade nån veckas glapp mellan gammalt och nytt?

Jag skulle nog gjort som du tänker, vet inte om dte är tillåtet. Ev. kan du fråga handläggaren på stadsbyggnadskontoret, eller inte väcka den björn som sover...

D
Hur vet du när du får slutbeviset? Hur gör du med möbler och annat bohag? Magasinerar du det? Har d kvitton på magasinering och hotell, så skulle jag tro att det håller som indikation på att du inte börjat använda bostaden.

Vi vet förstås inte när vi får slutbesked. I värsta fall drar det iväg i tiden, och då har vi problem.

Möbler och annat magasinerar vi hos Shurgard.

Redigerat:
Vi hade en liknande situation när vi skulle flytta in i vårt nybyggda hus.
Flyttade ut från vår gamla bostad och bodde i en husvagn på nya tomten bredvid vårt nya hus i tre veckor.

När vi flyttade ut mantalsskrev vi oss på nya fastigheten trots att vi inte hade något slutbesked på nya huset än. Det var inga problem (jag hade inte ens någon tanke på att det kanske inte var tillåtet. :surprised: )

Som sagt OM vi antar att det inte är tillåtet. OCH OM stadsbyggnadskontoret får reda på det, då kan det ev. bli en sanktionsavgift på ett halvt basbelopp, 22 000 (tror jag).

Men detta är inget som myndigheten upptäcker med automatik och inget som de övervakar. Så det blir bara problem om någon anmäler, och även då tror jag att kommunen kommer att försöka se mellan fingarna, vilket inte fungerar om anmälaren står på sig.

Så det bör inte kunna bli ett problem såvida du inet har en granne som är sur på bygget, eller en byggfirma som är sur över att behöva betala förseningsvite eller liknande.

OM det är så att ni kommer att få förseningsvite från byggfirman så kan där finnas ett problem också. Sådana kan jämkas om beställaren helt eller delvis kunnat börja använda det som försenats. Dvs. byggfirman skulle kunna använda faktum att ni skrivit er på adressen som argument mot att betala vite.

Redigerat:
Hemmakatten
Det är Skatteverket som har hand om mantalsskrivningen. Det är skillnad på att vara mantalsskriven och att bosätta sig i själva huset. Så jag skulle skriva mig på fastigheten. Att skriva sig på hotellet är ingen lösning, det är alldeles för kort tid, och jag tror inte ens att Skatteverket skulle godkänna det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det ska inte gå att mantalsskriva sig (folkbokföra sig) på en adress där det inte finns något bostadshus i byggnadsregistret. (Kan dock slinka igenom ibland ändå, särskilt om det fanns ett gammalt bostadshus på fastigheten som revs för att bygga det nya). Och många gånger har kommunens mätfolk lagt in det nya huset i registret innan du får slutbesked. Så ja, ibland går det att folkbokföra sig på ett hus även om man inte fått slutbesked.

Sedan är det väl en annan sak att adressändra dit, det är ju fullt möjligt att ha sin postadress nästan var man vill, man behöver inte vara folkbokförd där.

Formellt tre olika saker:
1. postadress, vilket kan anmälas helt fristående som tillfällig eftersändning (obs gör då en permanent anmälan sedan!)
2. ta byggnaden i bruk (enl. PBL etc.) vilket ni knappast gör om varken ni eller era saker är där, och även kan bevisa genom kvitton på hotell och magasinering
3. folkbokföringen - Ring skatteverket och fråga vad de anser är rätt i denna situation

Rent tekniskt kanske ni är bostadslösa och skulle stå som det. Men för så kort tid är det säkert enklast för alla (inkl. SKV) att ändå stå på nya adressen. Vid tveksamheter räknar man ofta platsen för dygnsvila i 6 mån-perioder, och då kommer ju svaret att bli nya huset, ni är bara bortresta ett tag i början.

harry73
Jag röstar för postens eftersändning och sen tar folkbokföringen när ni flyttar. Låter som absolut enklast och smidigast.

• Gilla
Jonny Wu
  • Laddar…
Det är inga problem att mantalsskriva sig på adressen. Det kommer att funka fint och slutbeskedet är till för att man ej skall nyttja en ofärdig byggnad då det anses kunna vara potentiellt farligt. Det är ok både att skriva sig och att ställa in sina möbler innan slutbesked. Endast nyttjande som bostad är förbjudet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
kallun: Är du helt säker på att det är okay att flytta in möbler? Jag tänker mig att själva inflyttandet är att se som en sorts ibruktagande. Det är ju inte bra om någon skadar sig i en osäker bostad när denne hjälper till att bära in möblerna? Jag vet inget om lagen här, jag bara tänker att lagen är till för att hindra att någon skadar sig i en osäker bostad, och det borde kunna hända även om personen inte bor där, utan bara uppehåller sig där i avsikt att bära möbler? Min kontrollansvarige menade att kommunerna ibland blir griniga även på bara några inburna flyttkartonger (även om han i och för sig menade att kommunen inte _borde_ bli det).

räknenisse: Jag gillar din idé att se det som att vi bor på nya adressen, men bara är på semester i början. Det blir som nån sorts specialfall - det är okay att mantalsskriva sig på en plats där man _avser_ att ha sin dygnsvila kommande 6-månadersperiod, även fast man till att börja med inte sätter sin fot på platsen. :)

andersjm skrev:
kallun: Är du helt säker på att det är okay att flytta in möbler? Jag tänker mig att själva inflyttandet är att se som en sorts ibruktagande. Det är ju inte bra om någon skadar sig i en osäker bostad när denne hjälper till att bära in möblerna? Jag vet inget om lagen här, jag bara tänker att lagen är till för att hindra att någon skadar sig i en osäker bostad, och det borde kunna hända även om personen inte bor där, utan bara uppehåller sig där i avsikt att bära möbler? Min kontrollansvarige menade att kommunerna ibland blir griniga även på bara några inburna flyttkartonger (även om han i och för sig menade att kommunen inte _borde_ bli det).

Det var det svar jag fick då vi byggde för 2år sedan och mina sökningar då vill jag minnas stämde med detta.

D
Jag är ganska säker på att man inte skall flytta in möbler före slutbesked.

http://www.boverket.se/globalassets...tartsidan/ys_nya_sanktionsregler_sept2013.pdf

Ta i bruk
• En byggnad får inte tas i bruk innan
slutbesked utfärdats
• Ta i bruk innebär att man inte får flytta in
möbler och börja inreda

.
.

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/

Vad menas med att ta i bruk

Byggnadsverk får normalt sett inte tas i bruk utan slutbesked eller interimistiskt slutbesked. Vad som menas med begreppet "ta i bruk" är därför av stort intresse. I lagtexten och i förarbetena förklaras detta begrepp inte närmare. När det gäller byggnader för bostadsändamål finns det ett rättsfall som klargör vad som menas med "ta i bruk". Enligt domen ska det anses att byggnaden har tagits i bruk när möbler har flyttats in. För andra byggnader kan det vara svårare att avgöra om de har tagits i bruk. Det gäller till exempel när det behövs någon form av inredning för att det ska gå att ta emot patienter i en vårdlokal, kunder i en butik eller bedriva verksamhet i en industrilokal. För detta finns det ännu inga vägledande rättsfall. Avgörande kan i sådana fall vara om det är fråga om fast eller lös egendom och om inredningen krävs för att lokalerna ska kunna användas för sitt syfte. (MMD Växjö 2013-03-01 Mål nr 4611-12)

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Är vanligt att vara borta i perioder vid t.ex. långpendling och tillfälliga arbeten. Ligger inte i någons intresse att överadministrera detta, därav en tröghetsregel i systemet. Tydligen lite ändrat från den 6-månadersregeln som jag varit i kontakt med tidigare, men verkar passa ännu bättre på TS fall.

Folkbokföringslagen: http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19910481.htm

6 § En person skall folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han enligt 7-13 §§ är att anse som bosatt.

7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.
En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.
Undantag från första stycket finns i 8–11 och 15 §§. Lag (2013:380).

8 § Om en person under en på förhand bestämd tid av högst ett år regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han eller hon har sin egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning. Lag (2013:380).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.