Byggahus.se

Adjufix kontra karmskruv?

1. S
    Bannad Nivå 1
    tänkte starta en liten tråd om detta!

jag har använt båda väldigt mycket.
    får man karmarna med hylsorna påskruvade går detta med adju fixen fortare.
    annars e karmskruven bättre å monteras fortare!

vad tycker ni?
    mvh
    speedomac

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag använder uteslutande denna typ av hylsor här i huset, fast jag råkade hitta Essves variant först så det är den jag kört med i kombination med skruvarna som hör till. Enda gången jag använder vanliga karmskruv är när karmen ska monteras med plugg i betongvägg elller motsvarande, då tycker jag det är lättare med den traditionella skruven.

För montage av hylsorna i karmen använder jag en stor insexbit monterad i skruvdragaren, då går det snabbt och smidigt att få hylsorna på plats. Utan maskin kan det vara lite gnetigt med Essves hylsor.

3. S
    Bannad Nivå 1
    tjenna

japp har samma insex i batterimaskinen.

sen har jag en lednyckel för justering av hylsan när karmen sitter på plats!!!

• Laddar…
  4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jepp, precis så!

5. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Håller med dig Mathias. Adjufix eller likande känns oerhört mycket rejälare än karmskruv. Hur glad blir man när nyckeln till karmskruvshelvetet har gjort innerskruvens skalle rund? Adjufixen går ju in princip inte att skada.
    Mot betong- eller lättbetongväggar brukar jag använda en "fetbricka" typ 50x2mm med 10mm hål och lite PL400 för att fördela kraften från hylsan. Skruvarna brukar var runt 100-120mm.

6. E
    Medlem Nivå 11
    Intressant. Två frågor:

1. Pris?
    2. Har adjufixen självborrande skruvar? (För visst bör man borra regel innan infästning?)

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Essves skruvar är grova men har man en stadig skruvdragare behöver man inte förborra (tror att tanken är att man INTE ska behöva förborra). Har man bara friskt trä att skruva i drar skruven som faan.

Priset på hylsorna varierar med hur många du köper. Jämfört med vanliga karmskruv tror jag att kombinationen hylsa och skruv är dyr. Men bra.

8. T
    Medlem Nivå 5
    skit i priset å använd bara bra grejer!! alltså adjufix.. sedan förstår jag inte problemet med adjufix mot betong eller liknande då det skall pluggas.. man stoppar in karmen med adjufix hyllsorna på.. skruvar ut hyllsorna (brukar göra det igenom med vanlig karmnyckel till skruvdragare) borrar rakt igenom hyllsan pluggen stoppar man sedan igenom hyllsan den med och sist skruven! klart!! kan det bli enklare och stabilare än så!? är betongen, teglet eller va det nu kan vara lite ojämnt, så finns det särskilda brickor man stoppar i hyllsan för att få den att bottna mot underlaget..
    Tänk också på att en del fönstertillverkare kräver montage med adjufix för att garantin skall vara giltig!

9. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Karmskruv säger jag. Mest för att karmskruv kan köpas på varenda byggvaruhus på de tider jag behövt dem (dvs efter 17.00 vardagar samt helger). Jag fick en näve adjufix från en byggare och de funkade okej också, inget att klaga på.

Fråga: Är det inte meckigare att justera en adjufix-installerad karm i och med att man måste släppa på skruven lite innan man justerar själva hylsan - och sedan dra åt skruven.

När jag tänker efter är kanske Adjufix enklare eftersom man klämmer fast karmen med adjufixhylsorna. Träkilar är kanske överflödiga - eller?

10. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Med rätt skruv går det "lätt" att justera även om den är åtdragen. Med fel skruv låser man Adjufix-hylsan och får lossa skruven.
    När jag har monterat har jag först skruvat ut hylsan så långt att dörrkarmen sitter löst i öppningen, så att man knacka in den rätt i alla ledder. Sedan drar jag i centrumskruven så att det sitter fast. Justerar sedan in dörren med hylsorna och drar sedan fast centrumskruven ordentligt. Hylsorna går fortfarande att justera efter detta.

Träkilar skall inte behövas. Det sitter som berget ändå. Det finns säkerligen specialfall då kilar behövs ändå.

11. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Ett förtydligande bara:
    Träkilarna jag talar om är ju ytterst nödvändiga när man kör med vanlig karmskruv - vid monteringen. Sen tar man ju bort dem när väl skruven är idragen.

12. T
    Medlem Nivå 5
    och då hänger fönstret i luften.. altså inte drar inte karmskruven imot något.. utan vikten "hänger i karmskruven" med adjufix låser man ju fast hyllsan diktan om regel eller dyligt.. då klarar ju skruven mins 3dubbel påfrestning innan den ger vika, och nej man behöver inga kilar när man monterar med adjufix. Och ja det är lättare att justera med adjufix då det fungerar till 100% inga karmskruvar som slirar!! Jag är iallfall av åsikten att vanliga karmskruvar borde förbjudas för allt (utom möjligen till innerdörrar, om någon vill använda dem där) och vissa fönster tillverkare har börjat skriva in i garanti avtalet att adjufix eller liknande krävs för ett godkänt montage. Tycker jag är helt riktigt, då jag sett mååånga helglasade fönsterdörrar / fönster med 3-glas som karmen släpper från väggen, med följd att dörren/karmen blir skadad och svår att öppna / stänga, sedan reklameras detta till fönsterfabrikanten som ett garant fel. Efter som dem flesta lämnar mångårig "formgaranti" sedan upptäcks det att det var montage brist.. till 99% är detta tyvärr montagerelaterat den sista % beror på tillverkningsfel, tex. att dem använt för lite eller för tunna glasklossar så skälva dörr/fönsterbågen har tappat formen!
    Något att tänka på då jag tyvärr får "rycka ut" på 100tals sådana reklamationer om året. Som avslås pga. montage brist!

13. R
    Medlem Nivå 2
    Jag tycker att vanlig karmskruv borde förbjudas för fönstermontage! Adjufix med rejäl skruv är minst 3 ggr bättre. Man kan justera utan att den slirar träkarmen. De finns att köpa på större byggvaruhus samt Leif arvidsson ab i mullsjö på postorder. Planera era fönsterjobb.

14. S
    Medlem Nivå 1
    Vilka fönstertillverkare har det som krav Tobbe, eller nämn någon, lite nyfiken.

Och jag håller med, visst kan man anv sig av programa till mindre fönster men absolut inte till dörrar.

15. T
    Medlem Nivå 5
    vill inte nämna märken, men om man kollar på hållfastigheten med vanliga karmskruvar så är dem bara godkända med cc 50cm.. Tror tillockmed det står i hus ama, inte helt 100 med nästan!
    vem har så tätt mellan karmskruvshålen!? Nästan alla fönstertillverkare gör hål efter montage med adjufix eller liknande!