Byggahus.se

Adirondackstol - varför köpa när man kan bygga!

1. Bart
    Medlem · Uppland · 1 356 inlägg

Bart

Medlem
    Jag har byggt massor av dessa, samt variationer på dem. Både med och utan lim.
    Ska de stå ute är minst C4 skydd på skruv nödvändigt. Lim är inte nödvändigt, men om man inte limmar blir det att dra åt skruvar då och då.

• Laddar…
  2. Bart

Bart

Medlem
    Ett tips när du gör första stolen är att inte limma. Det kommer antagligen krävas mer än ett försök i några av momenten. Sen blir det säkert som för mig att du gör egna anpassningar och vill testa olika varianter när du gjort enligt mallen.

3. J
    Medlem · 22 inlägg

Jenseo

Medlem
  4. Bart

Bart

Medlem
    Snyggt! Ett tips till som har med vädret att göra.

Försegla fötterna med lim, epoxi eller liknande. Speciellt de främre fötterna som är ändträ.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · dalarna · 2 207 inlägg

ArneTW

Medlem
    Jag skulle ställt fötterna i några burkar med rå linolja i några dygn...

/ATW

• Laddar…
  6. R
    Medlem · Frösön · 574 inlägg

Robin Wahlman

Medlem
  7. I
    Medlem · 1 inlägg

Ingela Holmlund

Medlem
    :surprised:

8. Thomas59
    Byggveteran · Stockholms län · 2 988 inlägg

Thomas59

Byggveteran
  9. Thomas59
    Byggveteran · Stockholms län · 2 988 inlägg

Thomas59

Byggveteran
    Snart 12 år sedan jag byggde stolarna i kärnfuru. Behandlades en gång med vitpigmenterad olja. Sedan dess har de stått ute, oskyddade, utsatta för regn, snö och allt vad naturen kan hitta på. Nu på tolfte året kan man ana en viss patina men min gissning att de skulle hålla i ca 20 år verkar stämma bra. Efterdrog några av skruvarna för första gången i våras. Det är allt som gjorts. Hade jag varit noggrann och oljat in dem varje år gissar jag att de hade haft evigt liv.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.