Hej
Tänkte installera en Pax Calima frånluftsfläkt 12v på prov hemma. Det är inte i ett våtutrymme. Min tanke är att dra 12v till en stickkontakt (med ngn typ av transformator då) och testa resultatet i några månader. Sen installera fast m elektriker.
men vad behöver jag för att få detta att funka? Kontakten inne i fläkten ser ut såhär.
Tänkte installera en Pax Calima frånluftsfläkt 12v på prov hemma. Det är inte i ett våtutrymme. Min tanke är att dra 12v till en stickkontakt (med ngn typ av transformator då) och testa resultatet i några månader. Sen installera fast m elektriker.
men vad behöver jag för att få detta att funka? Kontakten inne i fläkten ser ut såhär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Pax Calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Följer det inte med ett styrkort som du kopplar fläkten till, via den kontakt som syns på bilden?D dersso skrev:Hej
[bild]
Inte helt med på hur du menar. Men, ja det finns ju både en 230v koppling och 12v (den jag fotat).J jonaserik skrev:
frågan är hur jag gör för att koppla den mot 12v?
Då har du inte fått alla delarna till fläkten. Enligt manualen finns det et väggfäste som innehåller anslutningarna.D dersso skrev:
I den kontakten du tagit kort på ska du inte ansluta något, den passar i en motsvarande kontakt i fästet.
EDIT: Glöm det, det är fästet du fotat. Det verkar ju dock inte matcha den manual jag hittat, där är inte den gula ledaren med. Vanligtvis i fläktsammanhang brukar den gula användas till varvtalsmätning och kan ignoreras, men det är ju inget man ska anta utan verifiera.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden