Har köpt mig en spånsug och köpte på mig två adaptrar från 100 mm till 63 mm då jag trodde att de skulle passa min bordssåg och fräsbordets anslutningar på 63 mm. Men så var ju icke fallet. 63 mm på adaptern är just 63 mm, inte att de passar på ett utsug på 63 mm. Alltså har jag nu toksökt internet på en adapter från 100 till 64 eller 100 till 62 mm. Men jag hittar absolut ingenting. Släng upp era länkar på lösningar och visa mig hur kass jag är på att söka. Jag är grym ovän med google nu.
Jag fixade mina adaptrar i 3d-skrivaren... Kanske du har någon i närheten som kan hjälpa om du inte har själv?
Dock blev resultatet för mig sådär, dammsugaren är inte riktigt rätt maskin för spånsug... men principen som sådan tror jag funkar.
Dock blev resultatet för mig sådär, dammsugaren är inte riktigt rätt maskin för spånsug... men principen som sådan tror jag funkar.
Petflaskor har jag och värmepistol med. Ska absolut testa detta. Tänkte själv på silvertejp men tror nog att din idé är mer hållbar.ÅkeSun skrev:
Du kommer inte att få särskilt bra sug om du går ner till 63mm med en vanlig spånsug, de har för lågt undertryck. Har själv testat men har nu fräsbordet kopplat till högvakuumsugen, det suger hur bra som helst
Jag har väl inte så mycket annat val eftersom båda anslutningarna på sågen och fräsbordet är just 63 mm? Eller menar du att spånsugen inte räcker till? Jag har ett patronfilter på den också och tyckte att den jobbade rätt bra med det när jag bara testade att suga på golvet med 100 mm slangen.D Djävulssnickarn skrev:
Detta är spånsugen som jag har.
https://swedendro-tools.se/se/produkter/spandammhantering/spansugar/axminster-craft-ac153e-spansug
Det har inte med spånsugens styrka/kapacitet att göra, inte ens min som har 15kw motor klarar av det, det har som sagt med undertryck att göra. Det som skulle passat dig bäst är en kraftig dammsugare som du kompletterar med cyklonavskiljare. Dammsugaren höga vakuum gör att den klarar att säga bra genom klena slangar
INGEN spånsug är perfekt, möjligen kommer Bill Pentz anläggning rätt nära. Men å andra sidan är inte ens han nöjd...
För många av oss är det överhuvudtaget inte möjligt att köpa en 5 kW cyklon som orkar driva ett 180-röf i 40 m/s.
Istället gäller det att göra så gott man kan med det man har/har råd med.
I min verkstad har jag under de senaste åren gjort nästan alla misstag på kartan.
Min cyklon levererar 20 m/s i 100-rör, motorn ger inte mer. Men det räcker ganska bra till de flesta maskinerna
- Kombihyveln, tar upp runt 95%, resten läcker ut snällt på golvet
-Kap-gersågen fick ett litet tält i flexibelt tyg som plockar upp nästan allt
-Bordsågen, 63mm anslutning med bortkopplat överamsutsug. Tar ut allt spån under bordet, det som kommer på översidan kan jag leva med
- Svarven kan jag glömma, det är ingen ide att ens prova. Det sprutar åt alla håll. Men jag har ett utsug bakom dockan som tar slipdammet när jag sandpapprar
- Triton-slipen hade en värdelös dammsugaranslutning på fel sida som ersatts av ett 100x50-munstycke som tar minst 90%
- Dom små slipmaskinerna har bara 40mm-rör så där funkar inte den stora cyklonen, så där har jag en dammsugare istället
-Bordsfräsen är en klurig d%¤l, den sprutar spån både uppåt, neråt och åt sidan, beroende på vad man gör. Där har jag ett 100-rör under bordet som håller rent. Över bordet kan har sätta dammsugaren om det behövs.
Över lag spelar det rätt bra, bara man inte stryper flödet för mycket, men perfekt kommer det aldrig bli. För mig är det ingen option att lägga 5kW elpengar för att suga upp efter 1kW elverktyg
Men den största missen var när jag försökte spara värme genom att sätta en filtersäck på cyklonen. Den tog visserligen bort en del av det fina dammet, men dem släppte igenom de minsta/farligaste partiklarna. Efter ett tag var hela verkstaden täckt av ett fint dammlager. Efter ett par dagar reducerade den flödet till hälften vilket blev spiken i kistan för den lösningen Nu släpper jag ut luften i skogen istället och problemet är borta.
Jag säger som Mark Twain; Pågående förbättring är bättre än uppskjuten perfektion!
För många av oss är det överhuvudtaget inte möjligt att köpa en 5 kW cyklon som orkar driva ett 180-röf i 40 m/s.
Istället gäller det att göra så gott man kan med det man har/har råd med.
I min verkstad har jag under de senaste åren gjort nästan alla misstag på kartan.
Min cyklon levererar 20 m/s i 100-rör, motorn ger inte mer. Men det räcker ganska bra till de flesta maskinerna
- Kombihyveln, tar upp runt 95%, resten läcker ut snällt på golvet
-Kap-gersågen fick ett litet tält i flexibelt tyg som plockar upp nästan allt
-Bordsågen, 63mm anslutning med bortkopplat överamsutsug. Tar ut allt spån under bordet, det som kommer på översidan kan jag leva med
- Svarven kan jag glömma, det är ingen ide att ens prova. Det sprutar åt alla håll. Men jag har ett utsug bakom dockan som tar slipdammet när jag sandpapprar
- Triton-slipen hade en värdelös dammsugaranslutning på fel sida som ersatts av ett 100x50-munstycke som tar minst 90%
- Dom små slipmaskinerna har bara 40mm-rör så där funkar inte den stora cyklonen, så där har jag en dammsugare istället
-Bordsfräsen är en klurig d%¤l, den sprutar spån både uppåt, neråt och åt sidan, beroende på vad man gör. Där har jag ett 100-rör under bordet som håller rent. Över bordet kan har sätta dammsugaren om det behövs.
Över lag spelar det rätt bra, bara man inte stryper flödet för mycket, men perfekt kommer det aldrig bli. För mig är det ingen option att lägga 5kW elpengar för att suga upp efter 1kW elverktyg
Men den största missen var när jag försökte spara värme genom att sätta en filtersäck på cyklonen. Den tog visserligen bort en del av det fina dammet, men dem släppte igenom de minsta/farligaste partiklarna. Efter ett tag var hela verkstaden täckt av ett fint dammlager. Efter ett par dagar reducerade den flödet till hälften vilket blev spiken i kistan för den lösningen Nu släpper jag ut luften i skogen istället och problemet är borta.
Jag säger som Mark Twain; Pågående förbättring är bättre än uppskjuten perfektion!
-
Detta är min högvakuumsug, har den kopplad till en bordsmonterad handöverfräs, liten slipmaskin, kontursåg, spindelslip samt ett uttag för handverktyg. Den består av en asksug från Biltema som är kopplad till en ventil som gör att när sugen stannar så öppnas ventilen och en fläkt startar å tömmer behållaren på spån. Sugkällan är 2 sammankopplade dammsugare. Svaren går visst att suga från, gör ett fäste för dammsugarslang på stålet så tar den rätt mycket av dammet. Men inte alls givetvisInloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
En sådan lösning skulle passat till dina maskiner, å så rengör den filtret å tömmer sig själv efter varje användning