Hej!
Jag har gett mig på att bygga en ackumulatortankstyrning till en införskaffad pelletsbrännare.
Tanken är att det skall sitta en termostat i botten och en i toppen på tanken..
Prylar som finns:
Två styck ställbara termostater med dykrör och växlande funktion
En trafo, 230vac till 24vac
Tre styck reläer 24vac med växlande funktion.
Funktionen på det hela skulle jag vilja ha som följande.
När termostaten i botten på tanken når ca 80grader så stänger den av brännare och när den övre termostaten når sitt värde (30-40grader pga varmvattenberedare) så startar den brännaren igen.
Jag tycker jag borde få ihop det, men det står helt still i huvudet ;P
Nån som har lust att hjälpa mig lista ut hur jag bör koppla för att det ska funka som jag vill?
Tacksam för all hjälp jag kan få! =)
MVH / Andreas
Jag har gett mig på att bygga en ackumulatortankstyrning till en införskaffad pelletsbrännare.
Tanken är att det skall sitta en termostat i botten och en i toppen på tanken..
Prylar som finns:
Två styck ställbara termostater med dykrör och växlande funktion
En trafo, 230vac till 24vac
Tre styck reläer 24vac med växlande funktion.
Funktionen på det hela skulle jag vilja ha som följande.
När termostaten i botten på tanken når ca 80grader så stänger den av brännare och när den övre termostaten når sitt värde (30-40grader pga varmvattenberedare) så startar den brännaren igen.
Jag tycker jag borde få ihop det, men det står helt still i huvudet ;P
Nån som har lust att hjälpa mig lista ut hur jag bör koppla för att det ska funka som jag vill?
Tacksam för all hjälp jag kan få! =)
MVH / Andreas
Ena tråden från trafon till bottentermostatens brytande kontakt vid stigande temp, tråd vidare därifrån till topptermostatens slutande kontakt vid sjunkande temp, tråd vidare till reläspolen ena anslutning, andra spolanslutningen till andra tråden på trafon. Samt en slutande reläkontakt kopplas parallellt med topptermostaten för självhållningsfunktion. En annan ledig slutande reläkontakt går till brännarens styringång (vet dock inte hur denna ser ut eller fungerar eller ens existerar på just din brännare)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 845 inlägg
Tycker nog den ser bra ut.
När kommer T2 bryta håll kretsen?
När sluter T1?
Idiot Richard... klart som fan det funkar. Missade att det var växlande. Tänkte bara 1-poligt. 05:16 på morgonen är man inte 100% i huvudet.
Liknande trådar
-
Pelletsbrännare kör för hårt?
Ved, Pellets, Flis -
Viking B16G pelletsbrännare (AVBRUTIT) startförsök
Ved, Pellets, Flis -
Fördelar med pelletspanna jämfört med vedpanna + pelletsbrännare?
Ved, Pellets, Flis -
Pelletsbrännare mot acktank! Ta vara på förluster i pannrummet mm
Ved, Pellets, Flis -
Offererad dyr pelletsbrännare, varför?
Värme allmänt