Hej! Kikar på att eventuellt köpa ett fritidshus, det är ett gammalt hus där ägaren värmer med eldpanna på markplan som värmer vatten som lagras i en ackumulatortank på våningen ovanför. Detta gör ju att systemet vid behov kan drivas utan pump, men jag är lite orolig för ev vattenskador om det blir läckage. Måste man anlägga tätskikt runt systemet där uppe? Vad säger ett försäkringsbolag tror ni? Är det ett förekommande sätt att installera ackumulatortank?

Det ska sättas en golvärmeshunt för att detta ska fungera korrekt
Skulle kanske gå att sätta in en egen pump i garaget men det blir svårt att ställa framlednings tempen då du kommer att få radiator temp på golvärmen

Vet du att det klarar sig utan pump? Att acktanken befinner sig över pannan räcker inte för att det skall bli självcirkulation.

Normalt går ett vattenburet system för uppvärmning genom husets alla rum utan att det finns tätskikt under elementen. Jag tror bara att det är på ställen där det normalt kan komma ut vatten man brukar skydda.

Hur stor är ackumulatortanken? Jag skulle tänka mig att man inte så ofta har dem högre upp i huset eftersom de är ganska tunga och det ställer krav på bjälklaget. Läckage är tråkigt även på undervåningen.

Tack för svar! Det finns en pump i anslutning till tanken. Det är främst frågan om vattenskyddat som jag var lite orolig över

M Magnus567 skrev:
Hej! Kikar på att eventuellt köpa ett fritidshus, det är ett gammalt hus där ägaren värmer med eldpanna på markplan som värmer vatten som lagras i en ackumulatortank på våningen ovanför. Detta gör ju att systemet vid behov kan drivas utan pump, men jag är lite orolig för ev vattenskador om det blir läckage. Måste man anlägga tätskikt runt systemet där uppe? Vad säger ett försäkringsbolag tror ni? Är det ett förekommande sätt att installera ackumulatortank?
Är det ett gammalt system? I så fall kallas det inte ens ackumulatortank utan är snarare i form av ett stort expansionskärl. Dessa var ökända för att rosta sönder och springa läck. Gamla självcirkulationssystem har sedan rör utgående från denna tank ner till alla element som sedan kopplas ihop under golvet och sedan gå in i pannan igen.

Om det är en ny modern ackumulatortank har du ju inte det problemet.

Laddar du tanken med självcirkulation så kommer pannan att bli för kall i botten, med risk för rostskador och läckage. Det är ju inte fel att det fungerar vid strömavbrott, men det är inte lämpligt för normal användning.

ylven ylven skrev:
Är det ett gammalt system? I så fall kallas det inte ens ackumulatortank utan är snarare i form av ett stort expansionskärl. Dessa var ökända för att rosta sönder och springa läck. Gamla självcirkulationssystem har sedan rör utgående från denna tank ner till alla element som sedan kopplas ihop under golvet och sedan gå in i pannan igen.

Om det är en ny modern ackumulatortank har du ju inte det problemet.
Det är ett helt nytt system, installerat 2020, men jag vet inte typ och namn. Det är alltså i ett hus jag är spekulant på, så jag har tyvärr bristfälliga uppgifter att komma med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.