Tänkte försöka använda 500 L ackumulatortank med 110 L rostfri VV-beredare och elpatron (Borö Pannan) för att värma och få varmvatten...Har troligen varit ansluten till panna och solslinga tidigare, - tänkte inte använda de delarna till att börja med.
Kåken är på ca 80 kvm, el-golvärme badrum, vattenburen golvvärme kök, så det blir 4-5 radiatorer till övriga rum.
Kan det funka eller är jag galet ute månne...? . En ackumulatortank från Borö Pannan med röranslutningar och en elpatron, lagrad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödvärme från kamin vintertid, kanske...

De låter väl helt okej men jag de tittat på att få nån hävstång på värmen. Direkt el är inte gratis

Jo elen är dyr, inte minst i skåneland, elbrist här efter Barsebäcks stängning, tyvärr. Jag räknar dock in besparingen på inköp av ny panna, om jag lyckat plocka ihop det här, bygger vattenburet så kan jag koppla på annat när och om det sk-ter sig...Tack för snabb respons...

A Alexn72 skrev:
De låter väl helt okej men jag de tittat på att få nån hävstång på värmen. Direkt el är inte gratis
Tack...trasslar med följdfråga, är osäker på hur shunten Esbe TM20 skall kopplas eftersom jag inte skall koppla mot annan panna...kan detta funka, är osäker på flödesriktning och hittar inte svar på nätet... Värmepanna med anslutningar märkta "Till radiatorer" och "Retur radiatorer", termometer och shuntventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Livet är ett lärande, skalan är "felvänd" på min shunt så den har spegelvänd kopplingsbild, vilket är OK enligt databladet du hittade, tack för det....bara resten kvar... :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.