Eldar sedan tre år med pellets, jag köpte då helt ny panna och pellets anläggning från värmebaronen.
Den känns ganska odryg men det har mesta dels att göra med att vårt hus läcker som ett såll ( värmemässigt alltså).

Jag undrar nu om det är värt pengarna att installera en ackumulatortank och hur stor den i så fall bör vara?

tacksam för svar

Om du eldar med pellets så är det onödigt med en ackumulatortank.
Pelletsbrännaren ska ju fungera så att den bara producerar den värme som just för tillfället går åt i huset.

Du sparar ingen värme genom att också värma en ackumulatortank i onödan, tvärtom.

Sommartid är det väldigt mycket bättre med acctank. Pannan behöver bara starta typ vart fjärde dag och värma upp tanken.
Vintertid blir skillnaden mindre, till och med åt det negativa hållet.

Det beror på vilken brännare du har, eltändning eller pyrbränning.

Mats

H
Du kommer att göra av med mer pellets om du använder tank, särskilt som du inte har laddpanna.
För den lilla el som förbrukas på sommaren lönar det sig inte att hålla panna, pannrum, skorsten och kulvert varmt.
Bara en massa dövärme som går bort. En elberedare blir billigare i drift.

Om jag förstår er rätt så är det den ekonomiska aspekten, värmeförlust i acctank/ledningar och antal start och stopp/ slitage på pannan som skiljer?
Vintertid känns det som att pannan startar hela tiden, medans på sommaren ca 1 gång om dagen, beroende på hur mkt varmvatten vi använder,

jag har "varm" källare, och tanken kommer vara extremt isolerad, det känns som att acctank vore bättre på vintern för att pannan inte skall behöva starta för ofta, och för att sen kopplas från på sommaren?

skönt att få riktigt folks uppfattning istället för acc tankförsäljarens reklam.....

H
Går det inte att ställa upp brännarens intervall mellan start och stopp till exempelvis 68 - 86 grader så borde det inte bli så många starter. Underhållseld på brännaren är annars vad man brukar köra med när det är kallt ute.

Ska du elda mot acktank så ska pannan ha max 50 l vatteninnehåll, Rör o acktank ska vara bra isolerade.. Så till din panna nja..

Jag byte iof till en nibe alpha keram (liten vedpanna) samt en borö 500 l tank med 120 l beredare, Idag skulle jag nog inte köpt en sådan tank utan en med minst 90 mm pur isolering o troligen en annan panna om jag valt ett pelletssytem..
Tidigare oljepannan förbrukade vi knappt 7 ton pellets/år i el 3,2-3,3 m3 olja medans nu gör vi av med knappt 5 ton pellets/år o jag tror iof inte det skulle blivit så mycket lägre förbrukning med en "ren" pelletspanna el bättre acktank men inte sämre iaf,,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.