Flyttade just in i nytt hus.
Har en luftvärmare av fläktwoods ACJB med el eftervärmare
https://ventilation.se/media/download/ACJB-drift.pdf
Det verka som om den allt värmer trots jag ställt ner den på12 grader och ställt in den i sommarläge.
Den drar runt 500-1000 watt konstant.
Undrar om någon har liknade erfarnehet, något enkelt man kan göra själv eller är de reperatör som gäller?
Verka vara 2 st 3 kw element i den, en som styrs via pulser och en via "kontraktor" (sida 8)
Ser även dessa relä i elcentralen, kan dessa ha att göra med ACJB:n tro? Kan inte se något annat i huset de kan vara bra för
Har en luftvärmare av fläktwoods ACJB med el eftervärmare
https://ventilation.se/media/download/ACJB-drift.pdf
Det verka som om den allt värmer trots jag ställt ner den på12 grader och ställt in den i sommarläge.
Den drar runt 500-1000 watt konstant.
Undrar om någon har liknade erfarnehet, något enkelt man kan göra själv eller är de reperatör som gäller?
Verka vara 2 st 3 kw element i den, en som styrs via pulser och en via "kontraktor" (sida 8)
Ser även dessa relä i elcentralen, kan dessa ha att göra med ACJB:n tro? Kan inte se något annat i huset de kan vara bra för
Redigerat:
Vad säger gruppförteckningen?
Längst till vänster är en timer, sen en ”1-0-2”-brytare som kan användas som ”hand-av-auto”, därefter två kontaktorer.
Vad dessa fyra enheter är till går inte att säga utifrån bilderna. Det kan ha att göra med luftvärmesystemet.
Längst till vänster är en timer, sen en ”1-0-2”-brytare som kan användas som ”hand-av-auto”, därefter två kontaktorer.
Vad dessa fyra enheter är till går inte att säga utifrån bilderna. Det kan ha att göra med luftvärmesystemet.
Har ingen grupp förteckning på grupperna, Vad betyder de olika lägena? "hand, av- auto"?
"Schupa NGS1.16 Schalter 16A, 250V" samt "Telemecanique Gc2-m32"
KAn vara så att tidsuret till vänster styr dessa relä, men till vilken nytta?
Hursom antar vill jag inte stänga fläkten i ACJB utan egentligen bara koppla ut det element som är igång.
Det jag fundera på är hur "kontaktor" elbateriet regleras. Vad bör man se på pin 22-23 om mäter spänning, för styrsystemet är i sommarläge och anser inge värmebehov har funnits. (Den är satt på 12 grader och husetär 19 grader vid givaren)
Teorin är att kontraktorn är paj och 1 av faserna allitd är på, det skulle förklara den 1 KW som förbrukas ständigt.
Nu tro jag aldrig ja behöver den och skulle värmebheov finnas så räcker 2 KW batteriet nog.
Öppnade upp ACJBn, men hittar inte kontraktorn för värmebatteriet utan bara den tull pulsern uppe till vänster...
"Schupa NGS1.16 Schalter 16A, 250V" samt "Telemecanique Gc2-m32"
KAn vara så att tidsuret till vänster styr dessa relä, men till vilken nytta?
Hursom antar vill jag inte stänga fläkten i ACJB utan egentligen bara koppla ut det element som är igång.
Det jag fundera på är hur "kontaktor" elbateriet regleras. Vad bör man se på pin 22-23 om mäter spänning, för styrsystemet är i sommarläge och anser inge värmebehov har funnits. (Den är satt på 12 grader och husetär 19 grader vid givaren)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teorin är att kontraktorn är paj och 1 av faserna allitd är på, det skulle förklara den 1 KW som förbrukas ständigt.
Nu tro jag aldrig ja behöver den och skulle värmebheov finnas så räcker 2 KW batteriet nog.
Öppnade upp ACJBn, men hittar inte kontraktorn för värmebatteriet utan bara den tull pulsern uppe till vänster...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bilden är lite suddig samt den är inte klickbar.
På kretskortet i botten sitter det tre oranga reläer med växlande kontakter.
22 eller 23 är ansluten till common och andra till NO (NC).
Här har du manualen till Regin Pulser X/D,
https://www.regincontrols.com/globalassets/commerce-assets/documents/pulser_x_d_in20001_en_sv.pdf
Ser ut som att en sladd/kontakt inte är ansluten till det nedre kretskortet. Sladden/kontakten hänger precis under högerkant av Pulser, den ska nog vara ansluten till den lediga uttaget 18, bredvid tempgivarna ”tilluft” & ”retur”.
https://www.regincontrols.com/globalassets/commerce-assets/documents/pulser_x_d_in20001_en_sv.pdf
Ser ut som att en sladd/kontakt inte är ansluten till det nedre kretskortet. Sladden/kontakten hänger precis under högerkant av Pulser, den ska nog vara ansluten till den lediga uttaget 18, bredvid tempgivarna ”tilluft” & ”retur”.
De tre oranga tror jag är bland annat fläkt och relä för pulser batteriet, dvs 1-12 i scehmat.Demmpa skrev:
Bilden är lite suddig samt den är inte klickbar.
[länk]
Ja 22 verka ju vara styrsignalen till kontraktorn som går till pulser elementet.
23 ska gå till kontraktor batteriet, vilket på bilden verka gå direkt in i batteriet, så kansken den delen är inbyggt i batteriet?
Tro sensorns som är lös är cirkulastions givare men den är bytt mot en rumsgivare.
Planen är när ja är i huset nästa gång mäta på pin 23 och 22, (jag antar det är 230 AC på den )? Dessa borde ha 0 då den är i sommarläge och värme ska vara avstängd
Nästa är att kolla pulserns output, 3-4 (230 AC).
Om det inte går någon signal ut från pulsern så är det det andra batteriet, kan man koppla ur pinne 23 dvs hänga den flytande eller bör man koppla den till GRND?
Ursäkta jag tänkte lite fel, givetvis så är det utgående fas på både 22 & 23.
Ja, du kan ”rycka” 22 och/eller 23 och låte de hänga löst, men det är bra om ändarna isoleras så att de inte kan komma mot något ledande.
Ja, du kan ”rycka” 22 och/eller 23 och låte de hänga löst, men det är bra om ändarna isoleras så att de inte kan komma mot något ledande.
HejA Avemo skrev:
Ja kan bara mätta husets total förbrukning just nu får 1 dag eftersläpp timme för timme. Huset tomt, endast
FTC, LVP, varmvattenberedare som är igång. Har haft det avstängt 1 dag nu huset tomt, stängde av den igår kl 15. Snittet har då gått från 1.26 kW till 0.52. Skulle nog säga 0.42 för sen har nog LVP fått jobba på högre effekt. Men i spannet 700-800 kW lägre med hella ACJB av.
Bild 1, från 16.00 avständ ACJB
Bild 2 vanlig dag innan ACJB avstängd, så väldigt konsistent.
Det jag tycker är märkligt om det är 3kW - 3 fas batteriet då jag tänker den inte ha någon reglering utan på / av. Så 0 eller 3kW då jag inte se att man kan styra de 3 faserna separat?.
Redigerat:
Vad är det som styr värmen? Många värmesystem styrs bland annat av utomhustemperaturen. Det skulle kunna vara att den går igång och värmer därför att det är kallare utomhus än inställd temperatur. Den kanske helt enkelt inte är gjord för att samarbeta med andra värmekällor. Om man skall tro schemat kan den inte få en stadigvarande förbrukning på så lite som 1 kW av att en kontakt i en kontaktor brunnit fast. För det första krävs att två kontakter brinner fast. För det andra skulle det bli minst 1,5 kW den drar då.
A Avemo skrev:Vad är det som styr värmen? Många värmesystem styrs bland annat av utomhustemperaturen. Det skulle kunna vara att den går igång och värmer därför att det är kallare utomhus än inställd temperatur. Den kanske helt enkelt inte är gjord för att samarbeta med andra värmekällor. Om man skall tro schemat kan den inte få en stadigvarande förbrukning på så lite som 1 kW av att en kontakt i en kontaktor brunnit fast. För det första krävs att två kontakter brinner fast. För det andra skulle det bli minst 1,5 kW den drar då.
Den har en inegivare och en givare på tilluft. Nej med de fasta elementet har ja svårt se denna förbrukning. Men den har också en pulsator som driver ett annat 2-fas 3kw element. Kopplade dock ur A22 men värmde endå samma.A Avemo skrev:Vad är det som styr värmen? Många värmesystem styrs bland annat av utomhustemperaturen. Det skulle kunna vara att den går igång och värmer därför att det är kallare utomhus än inställd temperatur. Den kanske helt enkelt inte är gjord för att samarbeta med andra värmekällor. Om man skall tro schemat kan den inte få en stadigvarande förbrukning på så lite som 1 kW av att en kontakt i en kontaktor brunnit fast. För det första krävs att två kontakter brinner fast. För det andra skulle det bli minst 1,5 kW den drar då.
Du kommer nog inte så mycket längre utan en bättre mätmetod. Stängde du av den helt? Är den en del av eller hela husets ventilation? Energiförbrukningen lär minska när du stänger av ventilationen eftersom luftvärmepumpen inte behöver jobba lika hårt.adamedvardsson123 skrev:
Är det bara en fas fram till värmeelementen så händer ingenting, minst två faser måste vara fram för att den ska ge någon värme.adamedvardsson123 skrev:
Är L1-L2 igång så går strömmen genom bägge värmeelementen.
Är L1-L3 igång är går strömmen genom vänstra värmeelementet.
Är L2-L3 igång är går strömmen genom högra värmeelementet
Är bara L1 eller L2 eller L3 igång så händer inget.
Låter logiskt, ja tänkte OM bara en L3 var aktiv vi fick ett parallet kopplad resistans som gav 50%.Demmpa skrev:
Är det bara en fas fram till värmeelementen så händer ingenting, minst två faser måste vara fram för att den ska ge någon värme.
Är L1-L2 igång så går strömmen genom bägge värmeelementen.
Är L1-L3 igång är går strömmen genom vänstra värmeelementet.
Är L2-L3 igång är går strömmen genom högra värmeelementet
Är bara L1 eller L2 eller L3 igång så händer inget.
Men då mättning mätter effekt 1 timme nogranhet så kan ju elementet ha kört på full effekt i 15 min eller halv effekt i 30 min.... Ska inhandla strömtång så kan ja mäta strömen, tänkte typ.
"https://www.bauhaus.se/tangamperemeter-schneider-electric-digital-cat-iii"
Ska prova koppla ur pin 23 också då ska alla kontraktorer inte ha någon styrning.
Enligt manualen som länkades tidigare är fläkten på 175W. Jag tar tillbaka vad jag skrev om effekten. Om L1 och L2 leder igenom kontatorn men inte L3 så ligger de två elementen seriekopplade. Då får du 750W effekt på dem. Men jag vidhåller. Skall du fortsätta att prova att koppla om saker och se vad som händer bör du skaffa ett mätinstrument. Gärna en tångamperemeter. Men det går att göra en del med en voltmeter också.adamedvardsson123 skrev: