Hade en elektriker här idag , han bröt strömmen till huset. Tyvärr hade pelletspannan precis gått klart och accumulatortanken visade på 82 grader. Det har hänt tidigare att strömmen gått då och då har det bubblat och pyst i ventilen längst upp på tanken. Men idag stod det stråle med vatten rakt upp i taket och det slutade inte förräns trycket visade 0 . Det finns en kran där man kan fylla tanken men öppnar jag den börjar det snart rinna ut ur ventilen på toppen.
Kan det va nån fel på ventilen så den nu alltid står öppen eller kan det funka som vanligt om jag väntar tills pannan sjunkit i värme , den visar nu 77 grader. Ventilen är kladdig från gammalt övertryck som löst ut under åren
Kan det va nån fel på ventilen så den nu alltid står öppen eller kan det funka som vanligt om jag väntar tills pannan sjunkit i värme , den visar nu 77 grader. Ventilen är kladdig från gammalt övertryck som löst ut under åren
Den har läckt tidigare och koxat ( kalk det vita ) så den läcker, den typen gör det för eller senare. Den ska helst vara stängd och öppnas emellanåt får att lufta. Även om den kallas automatluftare. Så det är bara att stänga till hatten om det går och senare byta.
Vad kallas ventilen finns den att köpa löstM mekofix skrev:Hade en elektriker här idag , han bröt strömmen till huset. Tyvärr hade pelletspannan precis gått klart och accumulatortanken visade på 82 grader. Det har hänt tidigare att strömmen gått då och då har det bubblat och pyst i ventilen längst upp på tanken. Men idag stod det stråle med vatten rakt upp i taket och det slutade inte förräns trycket visade 0 . Det finns en kran där man kan fylla tanken men öppnar jag den börjar det snart rinna ut ur ventilen på toppen.
Byt ventil.M mekofix skrev:Hade en elektriker här idag , han bröt strömmen till huset. Tyvärr hade pelletspannan precis gått klart och accumulatortanken visade på 82 grader. Det har hänt tidigare att strömmen gått då och då har det bubblat och pyst i ventilen längst upp på tanken. Men idag stod det stråle med vatten rakt upp i taket och det slutade inte förräns trycket visade 0 . Det finns en kran där man kan fylla tanken men öppnar jag den börjar det snart rinna ut ur ventilen på toppen.
Det är en automatisk avluftningsventil, det ser ut som att den har gjort sitt.
Att det pyser och bubblar vid strömbortfall är troligen för att cirkulationspumpen stannar av och luften i systemet letar sig uppåt (mot avluftaren).
Jag har beställt en ny nu , jag skruvade av locket längst upp , tog liten skruvmejsel och testade skrapa runt lite i hålet. Spraya i lite rostolja, testade fylla på mer vatten och då läckte inget. När pannan gått ner till 73 grader startade jag den igen. Nu är den 82 grader, ser att det då och då smiter ut en droppe , hoppas det klarar sig tills jag får en ny .
Samma avluftare går faktiskt än att köpa idag.M mekofix skrev:Hade en elektriker här idag , han bröt strömmen till huset. Tyvärr hade pelletspannan precis gått klart och accumulatortanken visade på 82 grader. Det har hänt tidigare att strömmen gått då och då har det bubblat och pyst i ventilen längst upp på tanken. Men idag stod det stråle med vatten rakt upp i taket och det slutade inte förräns trycket visade 0 . Det finns en kran där man kan fylla tanken men öppnar jag den börjar det snart rinna ut ur ventilen på toppen.
Dra "locket" i botten så sluter det rinna...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara