Tänkte utöka min tankvolym då 750 liter i denna kåk känns väldigt lite. Tycker inte det räcker över natten en gång eftersom jag saknar shuntautomatik.

Alltså utöka volymen och köpa shuntautomatik!

Finnes i pannrummet c:a 3 kubbars oljetank med c:a 900 liter 12000 kronorsvara i. Vet ej om det är lönt att hålla på och återanvända denna tank (förrutom innehållet ;) )... Ivägen är den iaf just nu men det går ju säkert att lösa med lite roddning.

Tänkte köpa 2 st acctankar á 750 liter då jag tror att detta är vad som går in. Dörrarna in är 83
cm breda och 193cm höga. Funderar också på en fyrkantig från lindquistheating. DÄr finns en lådformig på 1500 som skulle passa perfa (dock dyr, men håller ju i 50 år kanske).

Åter till huvudfrågan: I min 750 liters så är solslinga monterad och jag vill ju såklart fortsätta använda fångarna på taket. Slingan skulle ju hamna relativt långt upp i tankarna och kanske inte duga så mycket till iom att 750 förmodligen är bäst att ha som "tekniktank".

Ska man köpa till solslinga till den man sätter "längst ner" eller hur bör man göra? Kostnaden är ju inte allt heller det är bara pengar. Värre att gräma sig i årtionden.

Vet inte vad du menar med att solslingan kommer högt? Om du parallellkopplar din lilla tank med en större tank hamnar ju inte slingan högre.

Men se till att göra rätt från början komplettera med EN tank, så stor som möjligt. Tex Extuna gör måttbestäldda tankar.

Aha här brister man trodde att man seriekopplade tankarna inte parallellt. Lärdom ett :)

En stor är ju såklart det optimala men slingor osv är ju inte gratis och 750 liter på "köpet" är ju faktist en del. HAr dessutom dubbla varmvattenslingor i denna så man får ut hett vatten som fasen ur den även när tempen är låg i topp. Säkert uselt ur någon synpunkt men det är sällan jag inte har hett vatten i kranen trots låg topptemp.

Såg fina ut de dära tankarna (extuna), har någon några prisexempel på lager?

v-g skrev:
Finnes i pannrummet c:a 3 kubbars oljetank med c:a 900 liter 12000 kronorsvara i. Vet ej om det är lönt att hålla på och återanvända denna tank (förrutom innehållet ;) )... Ivägen är den iaf just nu men det går ju säkert att lösa med lite roddning.

.
Använd din befintliga oljetank och bygg om till trycklöst. Kolla in Matss eminenta tråd i ämnet som är klistrad längst upp i forumet.

Kopplar du den paralellt med din befintliga 750 tank med kulventiler emellan så du kan köra bara sol i 750 tanken under sommaren så slipper du köpa nån ny tank alls.

Dina 3kbm oljetank motsvarar ju 4 st 750 liter fast med 1/4 så stora förluster.

Jag skrev komplettera med en tank, dvs behåll lilla tanken som värmeväxlare för sol och tappvatten. Det är en bra lösning

• Gilla
Umbo
  • Laddar…
Matss:Jo den lilla ska inte väck då den fungerar mycket bra som det är. Det jag menar är att jag helst inte vill ha mera slingor i en andra tank som dubletter till dessa.

Den tråden har jag läst tidigare men stuper över hur man ska lösa värmeväxleriet med den "nya" tanken. Antigen monterar man ju slingor i tanken eller så har man en extern växlare så långt allt klart.

MEN hur ska värmen hitta vägen över till den bef tanken? Det måste ju finnas någon slags cirkulation i dessa slingor/värmeväxlare.

Har laddomat 21 som laddare.

Iofs kunde man ju staga upp den tanken jag har och köra tryck i den. Har c:a ½ bars tryck som det är nu kanske är livsfarligt/omöjligt?

Staffans2000
Att staga upp gamla oljetankar går ypperligt. Jag har gjort så själv. Glöm bara inte att provtrycka innan med vatten ( inte luft) och manometer, åtminstånde till dubbelt drifttryck.

För att förekomma försäkringsbolagsdividerandet, så är nog inte dylikt förfarande "godkännt". MEN har man inga planer på att sälja huset innom överskådlig tid och man vet vad man gör så blir inte tanken en försäkringsfåga i alla fall.

v-g skrev:
Matss:MEN hur ska värmen hitta vägen över till den bef tanken? Det måste ju finnas någon slags cirkulation i dessa slingor/värmeväxlare.

Har laddomat 21 som laddare.
Om du paralellkopplar den befintliga tanken med den nya med t.ex. 35 Cu så får du självcirkulation mellan dem och värmen fördelar sig då proportionerligt mellan tankarna. Om du då tar ut radiatorvatten med en platt vvx så kan du fortsätta att använda din befintliga tank till tappvarmvatten och ha kvar solslingan i den precis som idag.
Ett annat alternativ är att ta ut radiatorvatten ur den stora tanken med en slinga.

Staffan2000: Ska man svetsa igen manluckan också eller duger packning? Någon aning om hur mycket man ska staga eller hur man räknar på det?

Har golvbrunn utanför pannrummet så blir det inte en explosion så tar den undan. SMäller det så har man nog andra problem (ev rasande väggar osv).

Jaarmanen:Fungerar det även om man har en värmeväxlare? Har en 40kW panna så det vill till att det tar undan annars måste man fjöselda.

Njae...nu tror jag du fått något om bakfoten. Värmeväxlaren använder du för att plocka ur värme ur tankarna till att värma dina radiatorer med eller för att värma tappvarmvatten. För att stoppa in värme i tankarna använder du laddkretsen och den består av minst 35 mm kopparrör i en slinga som är ansluten till båda tankarna och som drivs av laddkopplet (laddomat eller motsvarande) Jag försöker rita lite enkelt så ser du kanske hur det skulle kunna funka.
Se bifogad skiss, den är varken skalenlig eller komplett men ger ett visst hum om principen

• trycklöst.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra skiss :D Fast det var mest när jag körde "trycklöst" som problemet uppstår. ÄR det inte så (som i ritningen) så är det ju inga problem som Matss skriver bara att parallellkoppla.

_ap_
v-g skrev:
Staffan2000: Ska man svetsa igen manluckan också eller duger packning? Någon aning om hur mycket man ska staga eller hur man räknar på det?

Har golvbrunn utanför pannrummet så blir det inte en explosion så tar den undan. SMäller det så har man nog andra problem (ev rasande väggar osv).

Jaarmanen:Fungerar det även om man har en värmeväxlare? Har en 40kW panna så det vill till att det tar undan annars måste man fjöselda.
ska tanken palla 1,5 bar ska man staga var 15cm i ett rut nät, lättast är att borra hål och sätta rundjärn tvärs genom tanken som sedan svetsas.
I botten kan man svetsa fast dom direkt i "golvet" från insidan utan att borra hål först.
Personligen skulle jag svetsa igen manluckan för att minimera riskerna med framtida läckage.

Fasen blir ju en sjuhelsikes massa rundjärn :eek: 249st närmre bestämt.

342 meter rundjärn. Måste ju nästan bli billigare att köpa ny tank :(

Hurpass grova ska dessa vara då?

_ap_
8-10mm räcker, det går ju att sätta var 50 cm oxå och och göra sig ett russin, som många gör.
vad har tanken för mått??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.