Byggahus.se
Jag sitter här med en liten fundering på hur man gör när man har en acctank på 500 liter, och skall ha golvvärme.
Tanken har tillkoppling för solfångare och vattenmantlad kamin.
Men när golvvärmen inte skall ha mer än 35 grader (rätta mig om jag har fel) framlednings temperatur, hur gör jag om tanken är 75 grader Eller i huvudlaget över 35 grader?
Hur gör man detta? Hur kopplar man? Vilka typer styrningar eller termostater funkar på detta?
Då jag håller på med att lägga in golvvärme på stugan så hade jag varit tacksam för svar på hur ni andra har gjord detta..

Man shuntar ner tempen till önskad temp. Antingen med termisk ventil eller shunt. Automix, esbe eller liknande.

Så den mixar returvatten med inkommande från tanken till en lägre temperatur? Är det så den funkar?
Hittar inte någon bild på någon sida heller. :(

Jepp, så är det. Ventilen sitter mellan pump och tank. Du kan kolla på stocksbros hemsida, där finns inkopplingsalternativ med ack och shuntar.

Tackar så jätte mycket Jensaro.. Visste nog att detta var det rätta forumet att lägga ut en sådan fråga också.. :)
Jag skryter av bygga hus sitt forum överallt.. Och detta visar än en gång att jag kan helt klart fortsätta med det.

Haha, lycka till!

Automix 20 är fin, där kan du ställa min och maxtempen på vattnet sen ställa önskad rumstemp sen reglerar den själv. Har även inbyggd funktion för nattsänkning men det är mindre vits med gv.

• Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.