Byggahus.se

Absoluta minimum som krävs för att sälja bostad

1. H
    Moderator · Stockholm · 43 690 inlägg

hempularen

Moderator
    Som fler påpekat. Om köparen behöver låna så kommer banken att kräva en del mer formalia i affären.

2. J
    Medlem · Jämtland · 8 inlägg

Jonte123

Medlem
    Noterat, det är inte en issue i det här fallet dock

3. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 611 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Jag känner till lagstiftningen, men gjorde bedömningen att risken att åka på en tillsyn var liten. Har Boverket ens särskilda resurser till det?

• Laddar…
  4. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 1 973 inlägg

Tokslut

Medlem
    När jag köpte grannfastigheten kontaktade jag mäklare och de hade fast pris på just den servicen när allt var klart och det bara skulle göras ägarbyte. 10.000kr tog Skandiamäklarna 2016

5. Bästa svaret

Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 915 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är som TS är inne på väldigt lite som verkligen måste finnas med, och det är reglerat i 4 kap. 1 § första stycket jordabalken.
    • Det måste vara skriftligt och undertecknat.
    • Köpesumman måste stå med.
    • Det måste framgå att säljaren överlåter fastigheten till köparen.

Sen är det tillrådligt att man också låter bevittna säljarens underskrift av två personer, för köparen kan inte få lagfart direkt utan det, utan måste då gå igenom en vilandeprocess enligt 20 kap. 7–8 §§ JB. Men rent tekniskt krävs det inte för köpets fullbordan.

Därtill finns det lite saker som inte får vara med för att köpet ska vara giltigt, men det var ju inte det det frågades efter.

Edit: Bara för att undvika begreppsförvirring: Jag har i ovanstående utgått från att huset ligger på en egen fastighet och att eventuell övrig mark på fastigheten också ska överlåtas.

Redigerat 22 jul 07:26
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.