Byggahus.se

Absoluta minimum som krävs för att sälja bostad

1. J
    Medlem · Jämtland · 8 inlägg

Jonte123

Medlem
    Hej

En släkting ska köpa ett hus av mig, och nu försöker jag sätta mig in i vad som krävs rent juridiskt för att köpet ska gå rätt till.

Det jag kommit fram till hittills:

1. Jag behöver anlita en certifierad energiexpert som upprättar energideklaration och registrerar den i Boverkets energideklarationsregister (Lagkrav)

2. Jag och köparen behöver signera ett köpekontrakt innehållande
    • Signaturer
    • Köpeskilling
    • Överlåtelseförklaring
    3. Köparen ansöker om lagfart genom Lantmäteriets e-tjänst och bifogar köpekontraktet

Har jag missat något? Är inte intresserad av "kan vara bra att tänka på om ni blir oense kring X". Bara vad som verkligen måste göras, bare minimum.

2. B
    Medlem · Stockholms län · 22 839 inlägg

BirgitS

Medlem
    Vill man inte bli osams om något okänt fel eller problem dyker upp bör ju kontraktet innehålla sedvanliga juridiska fraser som redogör för rättigheter och skyldigheter för de två parterna.

3. T
    Medlem · Blekinge · 7 475 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Du borde hantera det på samma sätt som om du skulle sälja till en främling. Eftersom köpare och säljare redan finns behövs inte en full mäklartjänst. Men mäklaren kan tillhandahålla vettiga köpehandlingar och upplysa om köparens underökningsskyldighet.

4. J

Jonte123

Medlem
    Tack för svaren så långt, men som sagt är "bör och borde" helt ointressant i syftet av den här tråden. Ni kan välja att se det som en teoretisk övning om ni vill, att behandla enbart vilka punkter som verkligen krävs enligt lag för ett godkänt köp. Så oroar jag mig för eventuella andra detaljer på sidan om :)

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 515 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
  6. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 989 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Finns väl redan färdig mall som kontrakt som man bara fyller i pris och namn, plus vittne måste man väl ha?

där brukar väl redan det juridiska stå skrivet

7. B

BirgitS

Medlem
    https://www.privatmaklaren.se/salja/privat/kontraktsskrivning-hus.asp

Se även https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/

8. B

BirgitS

Medlem
  9. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 863 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Är det minimum som gäller kan du stryka punkt 1.
    Jag har både köpt och sålt i år, och inte varken gjort eller fått någon energideklaration. I respektive kontrakt stod nämnt något i stil med att 'köparen begär inte att få en energideklaration'.

I övrigt ska din släkting kolla med sin bank om hen tänker låna till köpet. Banken kan ha som krav att köpehandlingarna tas fram av någon professionell.

10. J

Jonte123

Medlem
    Hum, enligt lantmäteriet(Jonathan79:s länk) står det att ansökan ska innehålla
    Verkar inte vara nödvändigt med köpebrev heller enligt https://www.familjensjurist.se/frag...e/maste-jag-skriva-ett-kopebrev-vid-en-affar/

Redigerat 21 jul 18:40
  11. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 646 inlägg

harry73

bra på allt
    Om inget lån är inblandat men det finns pantbrev, ska de hamna i köparens ägo.

12. J

Jonte123

Medlem
    Jag blev lite förvånad när jag upptäckte punkt 1, men sett till lagen verkar det krävas:
    https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-ska-energideklareras/

Kan det vara en sån där grej som egentligen ska göras och hamna i registret men att efterlevnaden inte kollas så värst hårt?
    https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/tillsyn/

Så den reaktiva tillsynen är ingen issue för dig, men skulle du råka ut för proaktiv tillsyn kanske du kan tvingas ombesörja att en deklaration utförs?

13. O
    Medlem · 58 inlägg

OskarL

Medlem
    Om köparen är ok att köra utan är det inget problem att skippa energideklaration. Är det mycket som ska renoveras saknar den ju relevans sen man bytt värmekälla, fönster mm...

• Laddar…
  14. J

Jonte123

Medlem
    Okay, jo det värsta som kan hända är väl om Boverket gör en proaktiv tillsyn och därefter kräver att man gör den vilket jag tolkar att de har lagstöd för, men då kan man ju ta det utifall det skulle ske isåfall

15. H
    Moderator · Stockholm · 44 046 inlägg

hempularen

Moderator
    Det skall räcka med köpekontrakt. Men det måste vara bevittnat för att kunna få lagfart. Oftast har man köpebrev som då måste vara bevittnat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.