Hej, har skrivit avtal om grundarbete. Vi kryssar i 12 % påslag (kostnader för material, varor etc etc). Får nu fakturan och då har man lagt på 12% på hela summan, grävmaskin, spadgubbe, egenskyltade lastbilar för grustp. Jag tänker att påslaget gäller material, rör, slang, grus...material alltså. Annars har man väl nån intraprenad med sig själva om man ska kunna lägga på på lastbilar grävmaskin å gubbe-vilket verkar helt galet. Har ni något råd?

Åsa Lund
Gäller för material och underentreprenörer.
Obs att i deras eget timarvode ska mindre handredskap och hjälpmedel ingå. Ex hammare, morakniv, tumstock, handskar, tejp etc. Sånt slinker ofta med på fakturan från byggvaruhus

Bra, jag ska ha en diskussion med dom. Överpriset är 7000 ink moms, strax under 10% av hela beloppet. De var dessutom himla långsamma (något som jag tvingas betala med 1700 kr/timme ink moms ca 4 timmar...) dessutom försökte man fakturera på mig både 500 m fiberslang och 14 m fiberslang där 14 m var rätt.

B
Jag är jurist och hjälper gärna till:

Har gäller det att göra rätt direkt för att inte tvingas betala.

Det är en bransch full med blåsare. Du verkar dock ha koll.

Börja förhandlingen med att bestrid hela fakturan och motivera kort med fel summa.

Meddela hantverkaren att du bestrider och varför.

Räkna fram den summan du tycker skall betalas.

Kommunicera med hantverkaren och säg att du kan betala det pris du räknat fram OM om han accepterar det.
Annars håller du inne hela summan.

Då ligger bollen hos honom och han får välja på att stämma dig eller acceptera.

Folk måste bli stenhårda så hantverkare och entreprenörer slutar blåsa folk.
Man har stora rättigheter som kund, de ska användas.

Har du mer specade frågor står jag till förfogande

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hej,

Vi räknade om och såg då att vi fått ett kostnadsförslag på löpande räkning, inte faktura. Jag tror att vi fick det då jag ringde och sa att jag inte ville vara den som betalar extra den här gången. (Jag anlitade företaget för grovschakt och var mycket nöjd men kände då att jag fick betala 3-4 timmar (3-4000 kr) för mycket) Jag är ganska luttrad och erfaren och vi föreslog ett pris med mail så får vi se. Tack för svar!

B
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Hej,

Vi räknade om och såg då att vi fått ett kostnadsförslag på löpande räkning, inte faktura. Jag tror att vi fick det då jag ringde och sa att jag inte ville vara den som betalar extra den här gången. (Jag anlitade företaget för grovschakt och var mycket nöjd men kände då att jag fick betala 3-4 timmar (3-4000 kr) för mycket) Jag är ganska luttrad och erfaren och vi föreslog ett pris med mail så får vi se. Tack för svar!
...och du anlitar de som lurat dig tidigare...igen.

• Haha
Nickesågen
  • Laddar…
A
Hej,

Kanske dem inte blåste dig ändå. Du kanske bara är en i raden av privatpersoner som inte vill betala alls.

Vad betyder egentligen "löpande räkning, inte faktura"

B byron v2 skrev:
...och du anlitar de som lurat dig tidigare...igen.
Hej, nu har vi landat, feldebitering av fiberkabel samt felaktigt beräknat entreprenörsarvode sänkte till bättre nivå. Intraprenad med egna bilar...ville man debitera med 12% arvode. Såklart vi inte kommer att göra mer affärer..

Henrik Nordlander skrev:
Kanske dem inte blåste dig ändå. Du kanske bara är en i raden av privatpersoner som inte vill betala alls.

Vad betyder egentligen "löpande räkning, inte faktura"
Det var en spec av tider, mtrl etc med belopp att betala inom 15 dagar. Fakturan kom senare. Klart jag betalar men med 2 plattor på mark, en plintgrundsutbyggnad samt en varmgrund i ryggen ser jag när entreprenörer såsar, har dålig logistik och folk lämnar bygget märkligt tidigt eller när grävmaskinen står still för att spadgubben glömt grejor och grävmaskinisten surfar på telefonen istället frö att jobba med materialet som finns. Jag tänker att du är entreprenör och undrar vad du gör när du inte kan få ihop dina timmar. Drar du av stillestånd, transportbortfall, gubbar som fikar länge, åker hem tidigt, dålig logistik vilket gör att du far fram å tillbaka för att hämta material?

B
Hej, nu har vi landat, feldebitering av fiberkabel samt felaktigt beräknat entreprenörsarvode sänkte till bättre nivå. Intraprenad med egna bilar...ville man debitera med 12% arvode. Såklart vi inte kommer att göra mer affärer..
Intrapenad m bil osv.
Uppfinningsrikedom är enorm när det kommer till priser.

B byron v2 skrev:
Intrapenad m bil osv.
Uppfinningsrikedom är enorm när det kommer till priser.
Japp, jag har byggt en del men har nog haft tur förr om åren.

B
Japp, jag har byggt en del men har nog haft tur förr om åren.
Jag har samma erfarenhet som du. Det är en jävla risk man sätter sig i om man haft ärliga och bra arbetare anlitade.

Efter säg 5 stabila och bra projekt lejer man någon ny för det sjätte. Är denna någon då inte hederlig kommer det direkt massa bedrägerikostnader.

Framgörningsavgift
Miljö o kolometerkostnad
Påslag egen utrustning 5% timme.
Påslag material 14%.
....och givetvis debiteras det löpande 7-8 timmar om dagen fast dom är på plats max sex timmar.

*
Jag gick på en blåsning rejält förra våren. Skulle byta 5 fönster med standardmått i tegelhus.
Ink allt 70.000kr.
Debiterad arbetstid 40 timmar!!!
Alltså 8.5h /fönster.
Förutom allt och alla påslag hade han haft fönsterna hos sig, för att han beställt dom till sitt lager i stället för hem till mig direkt.

Lagerplats 5 veckor =750 kr
Transport lager till kund 450 kr transportavgift samt 2 personer i en timmas jobb.
Han ville alltså ha 2600kr för att han var så dum att han beställde till sin egen verkstad.

Jag räknade av en del och betalade 55000 kr.
Sa till han att vill du ha resten får du gå till domstol.

Har inte hört nått.

• Gilla
Himmelsfararen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.