Byggahus.se

ABS 05 för Rörläggaren och elektrikern?

1. E
    Medlem · 155 inlägg

Ellax

Medlem
    Vi bygger på löpande räkning och kontaktar hantverkare i den takt behov uppstår. Snickarna har dock en nyckelroll under hela bygget och dem har vi gjort ett kontrakt med baserat på ABS 95-mallen på Gar-bos hemsida.

Nu är det dags för rörmokaren att komma och han vill att vi själva fixar kontraktet om vi vill ha något och då uppkommer frågan: Skall vi använda det nya ABS 05 nu? I mallen på Konsumentverkets hemsida får jag intrycket att den bara skall användas då man köper ett helt hus, typ totalentreprenad, och inte för "småentreprenader" som rörläggare och elektriker och plattsättare.

Hur ligger det till - är ni uppdaterade?

Och varför är inte mallen i Word så man kan SKRIVA i den!!!

2. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Re: ABS 05 för Rörläggaren och elektrikern?

ABS 05 och reglerna i den ändrade konsumenttjänstlagen gäller för alla entreprenadkontrakt som tecknas efter årsskiftet. Alltså även för "delentreprenader" såsom el och va m.fl.
    Du skall även för dessa entreprenader ha en färdigställande- och byggfelsförsäkring.

Om Du likaväl inte tecknar ett avtal med hänvisning till ABS 05 så gäller dock ändå konsumenttjänstlagen. I denna finns de viktigaste bestämelserna rörande besiktningar, tolkningsföreträde m.m. i 11 nya paragrafer.
    Denna lag är fr.o.m. årsskiftet tvingande och kan således inte avtalas bort.

3. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Är det någon som vet exakt hur detta med färdigställandeförsäkring o byggfelsförsäkring fungerar praktiskt för oss som måste ´fixa kontrakten´ med hantverkarna själva? Jag menar skall man ha samma fast separata försäkringar för varje enskild hantverkare då?
    Grävare, murare, vvs, el, snickare.
    Det blir ju ca: 5st bygg o 5st färdigst. föräkringar = 10 st + Husfirmans + den egna villabyggförsäkringen eller ???
    Å hur gör man om man ska snickra själv ???

4. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Ja, i princip är det så som Du anger.

Enklast ordnas detta om den leverantör som Du köper trähusmaterialet av håller med färdigställande- och byggfelsförsäkriong även för Dina egna entreprenörer.
    Det gör många av de företag som är medlemmar i Svensk Trähusindustri (f.d. STR) om Dina entreprenörer är seriösa och har ordnad ekonomi så att företaget och försäkringsbolaget GAR-BO kan godkänna dem.

Hur det blir efter nyår med byggfelsförsäkring för det egna arbetet är, vad jag erfarit, inte klart ännu. Det anges i Lagen om byggfelsförsäkring m.m. att byggfelsförsäkring skall finnas även för detta samtidigt som det också anges att en byggfelsförsäkring inte kan omfatta det egna arbetet. Försäkringsbolaget GAR-BO har t.ex., just nu i alla fall, ingen sådan försäkring.
    Således lite rörigt...

Är det så att Du inte erhåller någon försäkring genom husleverantören kanske försäkringsbolaget kan ge en försäkring som gemensamt täcker Dina entreprenörer. Då kommer dock förmodligen försäkringsbolaget att kräva någon form av säkerhet förutom att premien nog blir ganska dyr (uppskattningsvis 20´- 25´för ett normalt hus).

De ovan nämnda försäkringarna får inte sammanblandas med villabyggareförsäkringen. Denna är en ansvarsförsäkring för byggherren samt en sakförsäkring som täcker exempelvis stölder i samband med inbrott och skador utifrån på materialet under byggtiden. Denna typ av försäkring är inte lagstadgad men bör finnas. Tecknar Du entreprenadkontrakt med ABS 05 som grund så skall det i entreprenörens åtagande ingå att försäkra den egna entreprenaden.

5. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem

Byggfelsförsäkring behöver du bara en av. Täcker samtliga entreprenader. Täcker dock inte eget arbete, som carlssoni skriver.

Färdigställandeförsäkringen täcker bara en entreprenör, och problemet om du själv upphandlar med delad entreprenad är att du bara kan teckna en sådan försäkring per fastighet. I.a.f. hos GAR-BO (är de uppgifter jag har fått när jag pratat med dem).

Men propositionen (jag har inte sett det färdiga lagtexten) innehåller inget krav på färdigställandeförsäkring vad jag har sett. Kravet som finns är ett färdigställandeskydd. Detta skydd kan bestå av en försäkring, men det går lika bra om respektive entreprenör ordnar med en bankgaranti på minst 10% av entreprenadbeloppet (tanken är då att du skall kunna använda dessa pengar för merkostnader som uppstår om entreprenören går i konkurs). Man kan ju fråga sig hur man räknar ut det om man betalar löpande, men det blir väl fråga om en uppskattning då kan man anta.

Det bästa är nog att ta kontakt med kommunen. Det är de som skall godkänna både din byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd innan du får börja bygga. Inte säkert att du får så många svar då det verkar vara lite si och så med kunskaperna om den nya lagstiftningen ute i kommunerna, men du tvingar ju dem om inte annat att engagera sig i frågan.

6. DragonLady

DragonLady

Medlem

Grävarn har redan börjat med vägen samt rörisen med avloppet o det grävs för el o tele.
    Huset är oxå utsatt av kommunen

Kommunen sa inget om att jag måste ha detta för alla hantverkare.
    Det enda dom frågade var vilket försäkringsbolag jag skulle ha o jag svarade folksams villabyggareföräkring sen var det inget mer med det, hustillverkaren har ju en byggfelsföräkring o skall ju bara stomresa huset o att dom skulle gå i konkurs är ju väldigt orimligt under den dagen det tar att sätta upp väggarna o taket.
    Bankgaranti fungerar ju likadant som om man kör på löpande, betalar ju inte för något som inte är utfört..?
    Byggfel däremot, kan man teckna den hos folksam oxå?
    Det e ju helt otroligt va krångligt o osmidigt detta var :(

7. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem

Har du redan påbörjat bygget så är det ju inga problem. De nya reglerna börjar gälla först vid årsskiftet.

Håller med. Tycker det räcker.

Nope. De jag sett, som säljer till privatpersoner, är GAR-BO och Bostadsgaranti. Möjligt att det finns någon mer.

8. DragonLady

DragonLady

Medlem

Vet du vad en sån försäkring kostar på ett cirkus?

9. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem

Har sett siffror på 1-2% av produktionskostnaden. Har dock själv inte kommit så långt att jag begärt in offerter.

10. DragonLady

DragonLady

Medlem

Produktionskostnaden ???
    Du menar väl kostnaden för själva entreprenaden hoppas jag.....
    Annars betalar jag ju för saker jag inte får ut nåt av... t.ex. eget arbete, och hustillverkaren har ju redan en på själva huspaketet.

11. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem

Tror det stod produktionskostnaden där jag läste det (i detta forum någonstans om jag inte minns fel). Men det borde ju rimligtvis vara kostnaderna för entreprenaderna då det är dessa man anger i sin ansökan. Får man hoppas i.a.f. :)

1-2% skall nog bara ses som ett grovt riktmärke. Finns inga offentliga prislistor vad jag vet, utan man får skicka in en offertförfrågan för att få en offert tillbaka.

Det går inte att utöka den försäkring du får från husföretaget att även omfatta entreprenaderna? Har fått för mig att många gör så (men jag kanske är ute och cyklar)?

12. DragonLady

DragonLady

Medlem

Ja jag hade tänkt ringa dom efter alla helgerna nu o fråga om detta, dom måste ju veta allt detta tycker jag men man vet ju aldrig... 8)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.