Byggahus.se
Hej glada husbyggare!

Jag och min sambo ska bygga hus inom en snar framtid, och håller just nu på att kolla runt bland olika husleverantörer. Vi har fastnat för A-hus modell "Lindö" (dock en annan planlösning än den som visas som standard på hemsidan, bifogar bild nedan). Är det någon som har erfarenhet kring A-hus, kanske just modellen Lindö eller något att tillägga om planlösningen i stort? Just planlösningen tycker vi uppfyller våra önskemål men jag är desto mer tveksam till storleken på de olika rummen, att tex. gästtoan (i hallen) kommer upplevas mindre än vad man kan förutse via ritningarna, osv. Kom gärna med inputs om någon har något som kan hjälpa oss på traven.

(tillägg; jag råkade lägga tråden i fel kategori, antar att "planlösningar" hade varit mer passande. Ber om ursäkt för det! :))

• Lindö_6.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Några dåliga saker med planlösningen som ni kan tänka på:
1) Finns ingen plats för dubbelkommoder, förvaring (högskåp) eller skötbord (om ni har barn) i badrummen.
2) Finns ingen plats för garderober i stora sovrummet. Man kan ha det mot fotändan men då får ni göra sovrummet lite längre.
3) Möbleringen i vardagsrummet blir konstig med tanke på placering av TV'n och braskaminen. Ni ska möblera så att ni kan titta på dessa två objekt samtidigt, och gärna ha soffans baksida mot en vägg, som möbleringen är nu blir det pannkaka av allt :). Vänd på soffan, justera fönstren så att ni kan ha både braskaminen och TV'n på samma vägg.
4) Sovrummet nere till vänster blir konstigt som det är ritat nu, hur hade ni tänkt att ställa ett skrivbord? Det kanske går att lösa genom att sätta sängen på ett annan sätt men som det är nu blir det inte bra.
5) Som köket är placerat nu får ni ingen kontakt med gatan/entren så att ni har en överblick över vilka som kommer och rör sig utanför huset (mot gatan). Det är önskvärt om man kan se vilka som är påväg att knacka på dörren.
6) Inget fönster i entren, av samma anledning som ovan.
7) Flytta ut värmepumpen i garaget eftersom kvadratmetrarna är "billigare" där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.