T
H Hocke68 skrev:
Magasinen i Norrland är överfulla redan nu, men vi får inte del av detta då kraftsystemet inte kan överföra all el från Norrland.
Kom ihåg tidigt 2000 tal då allt privatiserades och avreglerades för att marknaden och elnätsbolagen de skulle bygga ut mer överföringskapacitet från norr till söder, de fick även ta ut högre och även nya avgifter.
Betänk hur mycket i elnätsavgifter hela landet betalat in under 20 år.

Men istället för nya hvdc ledningar fick vi Centerpartiet Mauds Eon affär och NorthVolt förluster att dela på.

• Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
Så här går det när man lägger ner den renaste och pålitligaste energin vi har, kärnkraft.
Så jag säger bara grattis till er alla som röstat på fel parti, ni har verkligen gjort det bättre för Sverige och miljön 🤦‍♂️

Säger som Eddie Meduza, mera kärnkraft !🤘😁

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
När skall man köra med elbilen då?

Sover man på nätterna och laddar bilen på dagarna så får man åka taxi?
Annars så får du ha två bilar…. Fossilbil varannan dag. Vi som lyssnade 2010 och valde ett bättre miljöalternativ (diesel) blev senare straffade med skyhög skatt. Detsamma händer väl nu för elbilsägarna, men via annat sätt för att dra in pengar.
Jag använder väldigt lite el i min lght och snittar 2,5 kWh/dyg, men blir också straffad med höga avgifter från nätägaren.

Q Qwertyn skrev:
Annars så får du ha två bilar…. Fossilbil varannan dag. Vi som lyssnade 2010 och valde ett bättre miljöalternativ (diesel) blev senare straffade med skyhög skatt. Detsamma händer väl nu för elbilsägarna, men via annat sätt för att dra in pengar.
Jag använder väldigt lite el i min lght och snittar 2,5 kWh/dyg, men blir också straffad med höga avgifter från nätägaren.
Kan det möjligtvis vara så att trender höjer priserna 🤔?
Jag gick oxå på ”dieselfloppen”…..……

Q Qwertyn skrev:
Miljömupparna ska införa koldioxidskatt så du ine kan andas. Du som cyklar betalar inte till deras snurre- och batteriprojekt via bränsleskatterna så det blir avgift på ditt flåsande. Jag lovar: Det enda som är säkert är döden - och såssarnas skatter. Det andra slipper du när det första inträffar.

• Gilla
Schlangen
  • Laddar…
M
…när alla springer åt samma håll blir det dyrare… elen blir dyrare - alla skaffar solceller, bensinen blir dyr - alla skaffar elbilar… en gång var oljan billig - alla skaffade oljepannor… och så håller det på…

• Gilla
Schlangen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Oväntat förstainlägg..

Koppling mellan elpris och dieselbil och Fården känns lite långsökt men men..

Det tillverkades inga "fastback" 1969, om jag inte minns helt fel så böt Ford namn på dem till "sportsroof" from -69.

/

• Haha
karlmb
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Kom ihåg tidigt 2000 tal då allt privatiserades och avreglerades för att marknaden och elnätsbolagen de skulle bygga ut mer överföringskapacitet från norr till söder, de fick även ta ut högre och även nya avgifter.
Betänk hur mycket i elnätsavgifter hela landet betalat in under 20 år.

Men istället för nya hvdc ledningar fick vi Centerpartiet Mauds Eon affär och NorthVolt förluster att dela på.
Har det kommit in ett helt nytt gäng okunniga på forumet?
Elnätet har inte avreglerats.
Stamnätet drivs av SVK, inga privata nätbolag.
Vilka nya avgifter snackar du om.

Ingen av de som gnäller i tråden tycks ha en aning om vad det handlar om.

• Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Utbud och efterfrågan
Inte riktigt, besök nedströms ett av vår vattenkraftverk och se vad som händer från 1600 till 1800 när efterfrågan av energi i Sverige minskar radikalt. Priset beror på att den Tyska oförmågan att producera kostnadseffektiv el när deras solcellers effekt avtar och de måste producera el med dyrare kraftslag. Den så kallade marknaden där priset på all el sätts baserat på den dyrast producerade KWh, inte ett snitt pris eller faktiskt pris de olika producenterna producerar med skälig vinst bjuds ut som sig bör på en sund marknad...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K Kent Paulusson skrev:
Inte riktigt, besök nedströms ett av vår vattenkraftverk och se vad som händer från 1600 till 1800 när efterfrågan av energi i Sverige minskar radikalt. Priset beror på att den Tyska oförmågan att producera kostnadseffektiv el när deras solcellers effekt avtar och de måste producera el med dyrare kraftslag. Den så kallade marknaden där priset på all el sätts baserat på den dyrast producerade KWh, inte ett snitt pris eller faktiskt pris de olika producenterna producerar med skälig vinst bjuds ut som sig bör på en sund marknad...
Är väll fortfarande en fråga om utbud och efterfrågan.

uffeulander uffeulander skrev:
Å HELT PLÖTSLIGT SÅ ÄR ELEN DYRARE PÅ NÄTTERNA ???
Vad fan är det som händer ???
O3 an ligger nere. Tysklands solceller ger inget på kvällen/natten.Och ”vi” har ju genom eu medlemskapet förbundit oss till elexport, och den verkar sätta priset.

T TheGame skrev:
Är väll fortfarande en fråga om utbud och efterfrågan.
Nej, det är pris på dyrast producerad KWh pga politiska styrningar av olika kraftslag och inte som en naturlig fri marknad. Så går det när politiker leker med marknader och skapar något som på sikt kommer skada tex vindkraftsproduktionen när det blir minuspriser.

Menar du att det finns marknader där priset sätts efter snittet för produktionskostnaden?
Det verkar snarare vara så att du inte förstår hur en marknad fungerar.

• Gilla
  • Älska
Riemann och 3 till
  • Laddar…
B
Pellholm Pellholm skrev:
Solenergi utgör 3% i elmixen, så leta fel någon annanstans.
Graf som visar Tysklands elproduktionstimmar med olika energikällor, inklusive sol, biomassa och vindkraft under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyskland häromdagen
Graf över elpriser i Tyskland och Sverige som visar prisvariationer under en dag, med lägre priser mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elpriset följer samma kurva som solproduktionen.

Långt över 3% sol. Passerade 100GW i Tyskland för en tid sedan. Vi har en rätt hygglig koppling mellan svenska och tyska priser, så att låga elpriser när det är soligt på sommarmånaderna är att förvänta sig.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Langos och 4 till
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Är den verkligen det? Vilket elområde bor du i? Här tycker jag att det är elen på dagarna som blivit billigare. Nattens priser är ganska likt innan.
3

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.