103 555 läst · 744 svar
104k läst
744 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Vänta bara tills de lägger till effekttariffer som gör det extra dyrt i vissa 15-minutersintervaller som dock inte alls behöver sammanfalla med när produktionen är god eller efterfrågan är hög. Hela jävla prissättningen är ett skämt, ingen kommer kunna styra sin konsumtion på ett sätt som gör elen billigare när effekttarifferna och 15-minutersintervaller börjar gälla.uffeulander skrev:
Och till vilken jävla nytta? Vad ska fok göra åt det hela? Sluta laga middag, gå upp mitt i natten för att duscha? Jag tror inte att detta kommer att få avsedd effekt, såvida avsedd effekt inte är att göra allt så dyrt som möjligt och omöjligt att begripa.
Jag känner mig uppgiven...
Men du vet att det hanterades olämpligt?Pellholm skrev:
Nej det kan jag inte. Men du kanske kan be om andra prisplaner, eller mer regn som fyller vattenmagasinen, eller kärnkraftverk som inte behöver underhåll, eller lite mer blåst. Då kan vi förse varma sydeuropéer med luftkonditionering utan att våra priser rakar i höjden. Men att solen inte lyser på natten har en ytterst marginell påverkan
Det blir varmare på kontinenten och då körs luftkonditioneringen igång för att de ska sova gott på nätterna o det får vi betala eftersom vi har en gemensam elmarknad-😡 Det har dessutom varit kallt och inte så blåsigt i Sverige. Då stiger priset.uffeulander skrev:
Och den dag flaskhalsarna är bortbyggda är det enda som händer med priserna att Se1 ochSe2 kommer att få samma höga priser som Se4. Dessutom kommer alla vattenmagasin att tömmas mer och tidigareH Hocke68 skrev:
Under maj månad kommer Forsmark 1 och Forsmark 2 att vara produktionsbegränsade på grund av att Svenska Kraftnät, SvK, utför arbete i yttre nät.
Produktionsbegränsningen genomförs i två steg, mellan 7 maj - 8 maj är begränsningen 1450MW och den 9 maj - 18 maj är begränsningen 1204MW.
Under perioden för produktionsbegränsningarna kommer Forsmark 1 samtidigt att genomföra ett byte av skadat bränsle mellan 11 maj - 16 maj.
Forsmark 1 kommer att bli reglerbar när vi åtgärdat bränsleskadan, vilket medför att ägarna får bättre möjlighet att optimera sin produktion.
------------------------------
Hade vi haft alla 12 reaktorerna så hade vi inte haft det här problemet... Eller varför inte fler än de 24 som det ursprungligen planerades för..
Produktionsbegränsningen genomförs i två steg, mellan 7 maj - 8 maj är begränsningen 1450MW och den 9 maj - 18 maj är begränsningen 1204MW.
Under perioden för produktionsbegränsningarna kommer Forsmark 1 samtidigt att genomföra ett byte av skadat bränsle mellan 11 maj - 16 maj.
Forsmark 1 kommer att bli reglerbar när vi åtgärdat bränsleskadan, vilket medför att ägarna får bättre möjlighet att optimera sin produktion.
Hade vi haft alla 12 reaktorerna så hade vi inte haft det här problemet... Eller varför inte fler än de 24 som det ursprungligen planerades för..
Hans Werthén önskade sig 50. Ja, det vore lagom. Då hade allt detta skitprat varit glömt. Och vi hade kunnat driva Danmark och norra Tyskland med.T Tette78 skrev:Under maj månad kommer Forsmark 1 och Forsmark 2 att vara produktionsbegränsade på grund av att Svenska Kraftnät, SvK, utför arbete i yttre nät.
Mycker billigare och säkrare med fler batterier som laddas av solen.S Snidarn skrev:De stora vattenkraftverken i norr kör för fullt, 3GW, nattetid pga höga nivåer i magasin och vårfloden. De bromsar till 1,9 GW när solen lyser för att inte åstadkomma negativa priser. Så i SE1-2 ser vi stabilt låga priser. Men det verkar finnas flaskhalsar och/eller brist i produktion i SE3 som uppvisar störst dygnsvariation just nu. Mer kärnkraft i SE3 och SE4 och grövre ledningar verkar behövas.
Medlem
· Västra Götaland
· 76 inlägg
Problem nummer 2 uppstår när du laddar batterierna "billigt" från nätet(+överföringsavgift&moms), men då istället drabbas av tarifferna som då uppstår äter upp din eventuella lilla förtjänst pga den plötsliga peaken i förbrukningen... :-/H hovapettson skrev:
Bättre förr?B Bernt_Karlsson skrev:
Vedspis
Vedpanna
Fotogenlampa/stearinljus
Salta in kött och sill (jag älskar glödstekt sill)
Tvätta i pannmur.
+Bonus ==> koka kräftor i pannmuren.
mm.
Låter som en mysig semesterdröm.
Ibland tänker jag tanken att varva ner och prova ett enklare liv. Det fins en bra TV serie med rubriken "Ett enklare liv"
Finns redan sådan komponent i batteriet via AIJerka63 skrev: