A adron skrev:
Ser inte just denna fallande kurva ut som att vindkraftproduktionen sjunker i takt med att marken svalnar och sedan stiger igen när solen börjar värma?

[bild]
njae – under sommarmånaderna hade vindkraften sitt produktionsminimum klockan 09 för att sedan vända uppåt, medan lufttemperaturen hade sitt minimum redan vid 03-tiden, sex timmar tidigare, för att sedan stiga uppåt tillsammans med solen, samtidigt som vindkraftens produktion fortsätter sjunka:

Graf som visar dygnsprofilen för svensk vindkraftsproduktion (GW) och sommartemperatur (°C) över tre år, med tydliga variationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[lufttemperaturen i grafen är ett genomsnitt under sommarmånaderna de senaste tre åren från fyra mätstationer i Jämtland, Ångermanland, Västergötland och Småland (Östersund, Junsele, Angered och Målilla)]

så vad händer?

allting drivs förvisso av solen, men det är mer komplext än så – att vindproduktionen sjunker på morgonen hänger ihop med att lufttemperaturen då ökar i lägre luftlager som stiger uppåt och stör det fina, stabila laminära vindflödet på lite högre [vindkrafts]höjd, med turbulens och omblandning av luftmassorna till följd, som i sin tur leder till lägre vindhastighet i det horisontella [generator]planet

[sen finns det en tilltagande eftermiddagsvind – trots solens närvaro – främst sommartid och inte resten av året, möjligt att den uppkommer på grund av en större termik]

sett på dygnsnivå är det är alltså inte solen som lyfter vindkraftproduktionen när solen värmer, utan det är – måhända lite kontraintuitivt – solen som sänker vindkraftproduktionen från en högre [nattlig] nivå

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
njae – under sommarmånaderna hade vindkraften sitt produktionsminimum klockan 09 för att sedan vända uppåt, medan lufttemperaturen hade sitt minimum redan vid 03-tiden, sex timmar tidigare, för att sedan stiga uppåt tillsammans med solen, samtidigt som vindkraftens produktion fortsätter sjunka:

[bild]

[lufttemperaturen i grafen är ett genomsnitt under sommarmånaderna de senaste tre åren från fyra mätstationer i Jämtland, Ångermanland, Västergötland och Småland (Östersund, Junsele, Angered och Målilla)]

så vad händer?

allting drivs förvisso av solen, men det är mer komplext än så – att vindproduktionen sjunker på morgonen hänger ihop med att lufttemperaturen då ökar i lägre luftlager som stiger uppåt och stör det fina, stabila laminära vindflödet på lite högre [vindkrafts]höjd, med turbulens och omblandning av luftmassorna till följd, som i sin tur leder till lägre vindhastighet i det horisontella [generator]planet

[sen finns det en tilltagande eftermiddagsvind – trots solens närvaro – främst sommartid och inte resten av året, möjligt att den uppkommer på grund av en större termik]

sett på dygnsnivå är det är alltså inte solen som lyfter vindkraftproduktionen när solen värmer, utan det är – måhända lite kontraintuitivt – solen som sänker vindkraftproduktionen från en högre [nattlig] nivå
Nu beror detta iofs på hur stora/höga vindkraftverken är också. Vinden närmast marken tilltar i högre grad med solen, men pratar vi om de högsta vindkraftverken så är de nästa opåverkade av just denna vin, medan de högre vindarna som du pratar om till stor del driver dessa.

Sedan har vi ju vid kusterna dessutom landbris och havsbris som går lite högre upp än de "vanliga störningarna" på marknivån.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Min nätägare ser ett problem iaf:

[bild]
Jag tänkte om situationen, att det är redan "problem" idag. Jag menar rent faktiskt, inte teoretiserat.

Attitudeswe
Definiera problem.

Att solcellsinstallationer fördröjs och att nätstationer behöver byggas om i förtid sker redan idag. Att saker havererar pga för mycket sol en viss timme har jag inte hört talas om i Sverige.

Australien begränsar väl max feed in.

Synd att sverige betalar ut stöd till inverters som inte kan agera på prissiglaler (efter ägarens egen konfiguration)

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Definiera problem.

Att solcellsinstallationer fördröjs och att nätstationer behöver byggas om i förtid sker redan idag. Att saker havererar pga för mycket sol en viss timme har jag inte hört talas om i Sverige.

Australien begränsar väl max feed in.

Synd att sverige betalar ut stöd till inverters som inte kan agera på prissiglaler (efter ägarens egen konfiguration)
En oönskad, okontrollerat teknisk situation tänkte ja på.

I mitt tycke skulle det göra så för microproducenter:
- inga subventioner på utrustning, eller försäljning av el.

- begränsad möjlighet av att mata ut el (kan tänkas vara dynamisk)

- ansökande måste bära kostnad av förstärkning. Evtl stöd med ett viss belopp
(när vi fick fiber, fick vi ett EU stöd, kostnader ut över fick vi betalar själv. Om jag minns rätt var det 20.000 sek)

Ja, subventioner på solcells utrustning tycker jag är helt fel.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag ser faktiskt inte problemet med att folk installerar inverters som inte kan fjärrstyras. Detmär deras eget problem. Det är deras ansvar att köpa utrustning som ger dem en bra avkastning. Så länge som 60-öringen finns kvar så finns det noll anledning för dem att ens stänga av sin produktion. Låt priserna styra och låt de som inte tänkt ett steg längre stå sitt kast.

Sedan vill jag än en gång påpeka att de negativa elpriserna beror på importerad solel från Tyskland och Nederländerna där staten fortfarande sponsrar elpriserna så att negativa elpriser fortfarande innebär att det är lönsamt att producera el. Det är olika system i dessa två länder, men i Nederländerna så får man kvitta all producerad el mot konsumtionen (volym, inte pris) så de behöver inte tänka på elpriset. Detta leder dessutom till högre priser på vintern, även hos oss (främst i SE4).

pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser faktiskt inte problemet med att folk installerar inverters som inte kan fjärrstyras. Detmär deras eget problem. Det är deras ansvar att köpa utrustning som ger dem en bra avkastning. Så länge som 60-öringen finns kvar så finns det noll anledning för dem att ens stänga av sin produktion. Låt priserna styra och låt de som inte tänkt ett steg längre stå sitt kast.

Sedan vill jag än en gång påpeka att de negativa elpriserna beror på importerad solel från Tyskland och Nederländerna där staten fortfarande sponsrar elpriserna så att negativa elpriser fortfarande innebär att det är lönsamt att producera el. Det är olika system i dessa två länder, men i Nederländerna så får man kvitta all producerad el mot konsumtionen (volym, inte pris) så de behöver inte tänka på elpriset. Detta leder dessutom till högre priser på vintern, även hos oss (främst i SE4).
Får de verkligen kvitta sin solel som du beskriver. Det är väl avvecklat, eller I alla fall på g att avvecklas. Esätts med den nya modellen.

lilytwig lilytwig skrev:
Får de verkligen kvitta sin solel som du beskriver. Det är väl avvecklat, eller I alla fall på g att avvecklas. Esätts med den nya modellen.
Enligt en nära kollega i Nederländerna så föll detta pga politiska oenigheten. Något av partierna var rädda för att förlora väljare. Modellen de skulle byta till var att man bara fick kvitta 70% av produktionen så folk började beställa ännu fler paneler...

pacman42 pacman42 skrev:
Enligt en nära kollega i Nederländerna så föll detta pga politiska oenigheten. Något av partierna var rädda för att förlora väljare. Modellen de skulle byta till var att man bara fick kvitta 70% av produktionen så folk började beställa ännu fler paneler...
Inte 70% av produktionen, utan 70% av konsumtionen. Men det var väl per månad, inte per dag som man använder i Italien.

pacman42 pacman42 skrev:
Så länge som 60-öringen finns kvar så finns det noll anledning för dem att ens stänga av sin produktion.
60-öringen har ett max tak. Vi till exempel överstiger max taket någon gång i april. Resten av åren blir det ingen 60-öring.

H he-peter skrev:
60-öringen har ett max tak. Vi till exempel överstiger max taket någon gång i april. Resten av åren blir det ingen 60-öring.
Hur många paneler har ni som når taket?

pacman42 pacman42 skrev:
Hur många paneler har ni som når taket?
48 paneler. Komme köpa ca 3.500 kwh i år. Med batteri skulle vi kunna sänka inköpet, men jag tror inte det är lönt. Blir kanske annat, när effektavgift kommer.

Fick ner huset till ca 100w grundförbrukning.

Har fler paneler liggande på pall, som skall upp under sommarn. Blir nollmatning på det som tillkommer. Vill mestadels har bättre produktion under höst och vår (låg ljus timmar och molninga dagar) och tackla pristoppen på morgonen.

H he-peter skrev:
48 paneler. Komme köpa ca 3.500 kwh i år. Med batteri skulle vi kunna sänka inköpet, men jag tror inte det är lönt. Blir kanske annat, när effektavgift kommer.

Fick ner huset till ca 100w grundförbrukning.

Har fler paneler liggande på pall, som skall upp under sommarn. Blir nollmatning på det som tillkommer. Vill mestadels har bättre produktion under höst och vår (låg ljus timmar och molninga dagar) och tackla pristoppen på morgonen.
Jag misstänkte att du hade väldigt många paneler. När jag försökt räkna på mitt hus så får jag inte in mer än 16-22 paneler (beroende på bolag), typiskt 20 paneler. Jag har därför inte ens reflekterat över att man skulle kunna nå taket.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag misstänkte att du hade väldigt många paneler. När jag försökt räkna på mitt hus så får jag inte in mer än 16-22 paneler (beroende på bolag), typiskt 20 paneler. Jag har därför inte ens reflekterat över att man skulle kunna nå taket.
Finns ju 3 upplägg.

1: Så stort som bara möjligt
nackdelen är, att man nå 60-öringens tak
fördelen är, att man har ok produktion, som i praktiken redan i februari tillför något till husets förbrukning.

2: få paneler, men stort batteri
Är ju egentligen en batteri installation med grönt avdrag.

3: lagom stor anläggning
Som du skriver runt 16 till 20 paneler och möjlighet till batteri (10kw var ju den gamle storleken på hybrid växelriktare)

Jag är glad, att vi maxade antal paneler, då vi var tvungen att byta tak på både hus och tillbyggnaden. Annars hade vi nog bara bytt tak på själva huset. Så nu behöver vi inte tänka på taket framöver (touch wood)

Idag kan jag med god samvete inte rekommendera att göra en solcellsinstallation, utan att har tittat på det i detalj och är medveten att man måste kanske anser det som en kul grej. Ekonomisk är det inte. Även om man kan kanske räknar hem det, så handlar det om bara några kronor per dag man drar in efter många år.

Förutsättningar kan ändrar sig och det gör det ju hela tiden. Ett dåligt beslut kan helt plötsligt blir ett bra beslut och vis versa.

Sen har det mycket med familjens livssituation att göra. Skall man till exempel köpa bil till barnen, som ger dem frihet i deras rörelse här på landsbygden, eller ett batteri? Man måste prioriterar. Jag tycker det är ett enkelt beslut. Det är ju barnens utveckling och frihet man skall välja.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe
Köp ett batteri på hjul. 4x större till samma peng.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.