Hej, jag och min sambo köpte hus i våras så vi är väldigt nya till huslivet. Och med det sagt så är även det här med pellets väldigt nytt för oss. Vårat hus är väl ganska stort då vi har en boarea på ca 200kvm och källaren samt vinden ligger på ca 121kvm tillsammans.

Men nu till mina funderingar, här om veckan började det bli lite kyligare och som titlen lyder så från den 17/11 till idag (22/11) har det gått ut lite drygt 9 16kg säckar med 8mm pellets. Är detta en rimlig mängd med tanke på husets storlek? vi det inte överdrivet varmt inne heller.

bör tilläggas att jag personligen har 0 kunskap om pellets överlag så tips för att effektivisera verksamheten nere i källaren mottages gärna.
Just nu reglerar vi värmen på elementen och låter pannan köra upp till 80grader men inte lägre än 60

Cheesen
720 kwhpå fem dagar... Ja om det är mycket beror på utetemperaturen, innetemperaturen, husets isolering och pellets anläggningens effektivitet.
Jag tycker det låter i överkant, men samtidigt så vet jag att det är vanligt med dragiga hus i södra Sverige.

Cheesen Cheesen skrev:
720 kwhpå fem dagar... Ja om det är mycket beror på utetemperaturen, innetemperaturen, husets isolering och pellets anläggningens effektivitet.
Jag tycker det låter i överkant, men samtidigt så vet jag att det är vanligt med dragiga hus i södra Sverige.
Vi har ca 19-20 grader inomhus och utomhus har det varit allt från -10 på nätterna till +2

Man får räkna med 11/2-2säck per dag ibland

Skulle säga att det låter ganska rimligt att ni förbrukar kring 700 teoretiska Kwh på den ytan med närmare 10- ute på nätterna.
antar ni kör varmvatten via pellets också.

L Lutte skrev:
Skulle säga att det låter ganska rimligt att ni förbrukar kring 700 teoretiska Kwh på den ytan med närmare 10- ute på nätterna.
antar ni kör varmvatten via pellets också.
Jag är lite osäker på hur det hela hänger ihop nere i källaren för vi har en nibe varmvattenberedare på 160L och sen en liten ackemulatortank på ca 40-50L. Men jag antar att pelletsen värmer även vattnet

Jag hade pellets under mina förstå år som husägare, och samtidigt som man "aldrig" behövde fylla på under sommaren var vi tvungna att hälla i varje dag när det blev kallt, och -10 är nog ungefär vad vi räknar som kallt också.

Absolut inte orimligt, med andra ord, även om det är svårt att säga om det är en bra nivå ni ligger på. Tänk bara på att damma/sota ofta också. Det blir kallt snabbt när pannan inte startat för att det är damm på sensorn, det lärde vi oss snabbt ;)

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Ni får nog många goda råd härinne och hur ni kollar pannans effektivitet men vi var ett gäng som diskuterade värme/elkomfort nu i helgen med den slutsats att vi i vårt land i generationer varit alltför "bortskämda".

Börja med att stänga ner/dra ner värmen i de utrymmen sominte behövs. Källare bör tex klaras med spillvärme. Isolera mot vinden. Sovrummen kan köras med lägre temperatur - om de inte utnyttjas till barn etc. Se över varmvattenförbrukningen. Lär er stänga dörrar mellan de olika "zonerna". Krävs en hel del fostran av hela familjen när man flyttat från lägenhet.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ni får nog många goda råd härinne och hur ni kollar pannans effektivitet men vi var ett gäng som diskuterade värme/elkomfort nu i helgen med den slutsats att vi i vårt land i generationer varit alltför "bortskämda".

Börja med att stänga ner/dra ner värmen i de utrymmen sominte behövs. Källare bör tex klaras med spillvärme. Isolera mot vinden. Sovrummen kan köras med lägre temperatur - om de inte utnyttjas till barn etc. Se över varmvattenförbrukningen. Krävs en hel del fostran av hela familjen när man flyttat från lägenhet.
Vi har i dagsläget dragit ner värmen i de flesta rum och ligger på en temperatur på runt 18-19grader inomhus. Källare osv har ingen värmekälla utan får överleva på just spillvärme som du nämnde. Sen kan vi nog absolut se över våran varmvatten förbrukning. Då bara jag duschar ca 2 gånger om dagen hemma. Dessvärre finns det inte så mycket dörrar att stänga till då de flesta rum är stora och sammankopplade

yonna yonna skrev:

Börja med att stänga ner/dra ner värmen i de utrymmen sominte behövs. Källare bör tex klaras med spillvärme. Isolera mot vinden. Sovrummen kan köras med lägre temperatur - om de inte utnyttjas till barn etc. Se över varmvattenförbrukningen. Lär er stänga dörrar mellan de olika "zonerna". Krävs en hel del fostran av hela familjen när man flyttat från lägenhet.
Givetvis är vi bortskämda, vi har till och med el i hyfsat stabil tillgång och mat så vi slipper gå hungriga. Varför ska vi ha det sämre om vi inte måste?

• Gilla
Danny Hovsäter
  • Laddar…
Reglerar ni värmen ut i huset med någon shunt i eller utanför pannan.

Bara som referens
Jag har 22.5C inne på 150kvm och gör av med ca 200kWh värme vid 0an
Ni ligger på 5*16*9=720/5 = 144kWh värme på 200kvm fast då kallare inomhus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.