Byggahus.se

9999 Bq sipprar upp genom hällargolvet

1. N
    Medlem · 407 inlägg

nallepu

Medlem
    Har problem med radon och har ca 1500 Bq radon i källaren. Enligt kommunens radonkarta ska det inte finnas radon i området eftersom huset står på lera.
    Under huset finns ett lager makadam. Har lyft på heltäcknings mattorna i källaren och konstaterat att de sprickor som fanns i källargolven när jag flyttade in fortfarande finns kvar.
    Är nästan 100 % säker på att radonet kommer upp genom sprickorna frågan är om jag med en hammarborr borra upp ett några cm djup ränna i betongen och sedan fylla igen sprickan för att sedan hoppas på att radonhalten minskar. Eller borde jag billa upp en ränna genom hela golvet ca 30 cm och fylla upp med ny betong.
    Har gjort iordning ett rum och där minskade radonhalten ganska rejält men eftersom luften cirkulerar genom hela källaren är det omöjligt att uppskatta radonhalten i rummet.
    Funderar på om jag bara billar upp en ca 3 cm djup ränna finns risken at radonet kommer upp genom sprickan och genom den nya 3 cm djupa betongen.
    Ps. har stoppat ner radonmätaren i rensbrunnen till avloppet och där fått värdet 9999 vilket är max som mätaren kan visa .
    Min granne har installerat radon ventilation och även han mätte upp radonhalten 20 000 Bq Han har tagit upp flera hål i källargolvet och satt in flera radonsugar men har fortfarande för högt Bq värde.

Ps 2 visa trådar blir för långa så att det varken går att läsa eller skriva i trådarna. För att dela upp trådarna skulle man visst gå inpå inställningar så att trådarna delas upp på flera sidor. Hittar inte inställningar och det mystiska är att på andra forum delas trådarna upp på flera sidor. Är bara Bygga hus där att svar kommer upp på en sida så om jag svarar tar det ca en minut innan en bokstav kommer upp. Någon som har tips på hur jag löser problemet?

2. P
    Medlem · Östergötland · 282 inlägg

Pucco

Medlem
    Finns det uran i berggrunden under så kommer radonet att samlas under leran. Får man då ett hål i leran när man gräver för grunden så pyser radonet upp där. Radonet kan också komma via avloppet eller grävningen av avloppet och följa avloppschaktet utifrån gatan eller ännu längre bort där man grävt under lerlagret.

3. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 185 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Med de radonvärdena för både dig och grannen så kan vi väl rätt lätt konstatera att kommunens karta inte är korrekt...
    Leran är uppenbarligen inte tät nog att hålla den borta.

I och med att grannens försök med radonsug inte räcker så tror jag att även du kommer behöva fler åtgärder.
    Radonsug för att minska radonet under golvet, täta golvet som du beskrivit här och i den andra tråden, men det är kanske effektivare att flytspackla alla golven? Kan även vara värt att täta väggarna om du har några sättningar. Är huset omdränerat? Det kanske kan vara ett tillfälle att få in ventilationsrör under större delen av huset och samtidigt täta väggen (och inte köra med isodrän eller liknande där väggen ska andas.
    Och till sist, ventilation som skapar ett övertryck inne så att gasen under huset inte kan komma in.

Men bäst vore nog att kontakta ett par radon-sanerings firmor och be dem komma med förslag och offerter på vad du kan göra. Kom ihåg att det finns bidrag att hämta för de där nivåerna.

4. P
    Medlem · Östergötland · 282 inlägg

Pucco

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.