Hej,

Jag håller på att renovera badrummet och har en fråga kring avloppsdragningen för duschen. Jag vill montera golvbrunnen och dess monteringsplatta enligt bilden och ansluta den enligt det röda strecket till resterande avloppsledning.
Golvbrunnsmontering med röd linje markerande föreslagen anslutning till avloppsrör i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som inte riktigt syns på bilden är att det är en vägg precis framför så kan inte bila bort mer av betongen på det hållet för jag vet att det är bättre med två stycken 45 graders böjar. Går det att använda ett 90 graders böjrör eller kommer det bara skapa problem med stopp etc? Finns det något annat smart sätt att göra det på?

Går det inte att vrida utloppsröret (eller själva brunnen) så den kommer 45 grader mot avloppsröret?

Jag tror (men är amatör) att det inte gör så mycker för flödet om du har en 90 grades böj på duschavloppet, det kommer ju inte vatten som från en toaspolning där. Vattnet rinner relativt lugnt från brunnen. Men det kan strula om man behöver rensa röret någon gång.

H hempularen skrev:
Går det inte att vrida utloppsröret (eller själva brunnen) så den kommer 45 grader mot avloppsröret?

Jag tror (men är amatör) att det inte gör så mycker för flödet om du har en 90 grades böj på duschavloppet, det kommer ju inte vatten som från en toaspolning där. Vattnet rinner relativt lugnt från brunnen. Men det kan strula om man behöver rensa röret någon gång.
Dessvärre går det inte att vrida utloppsröret för då får det inte plats under monteringsplattan så det måste komma ut rakt från en av sidorna.

Ja. Då har du inget val. Gör som föreslagits och se till att du har ett bra fall. Minimum 1cm/m.

C
A a12345 skrev:
Dessvärre går det inte att vrida utloppsröret för då får det inte plats under monteringsplattan så det måste komma ut rakt från en av sidorna.
Jag kanske är ute och cyklar, men är inte den där monteringsplattan avsedd för träbjälklag?
Jag skulle hoppa över den och gjuta fast brunnen i betongen.
Så du kan vrida den och ansluta med en 30 eller 45:a.

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Jag kanske är ute och cyklar, men är inte den där monteringsplattan avsedd för träbjälklag?
Helt rätt!

C cpalm skrev:
Precis, monteringsplattan ska fästas i reglar, du ser en av dem på bilden. Jag kanske tänker helt fel men det är väl så den ska fästas och användas? Anledning till varför vi reglar upp och inte bara gjuter att är att vi ska ha spårade spånskivor med golvvärme ovanpå.

Har ni gjutet golv idag så finns det väl ingen anledning att ha spånskivor? Gjut ner brunn som vanligt och lägg värmen på golvet och flytspackla.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
C
A a12345 skrev:
Precis, monteringsplattan ska fästas i reglar, du ser en av dem på bilden.
Kanske är perspektivet som luras, men det såg mer ut som en ribba än ett regelverk?
Om det är ett regelverk ovanpå betongen är det nog lämpligast att lägga utloppet åt vänster i bild, så snett uppåt det går och ansluta med en 30-vinkel lite längre bort. Om det går?

Att hålla på och trixa med skarpa eller överhuvudtaget "onödiga" böjar gör det svårt att vid behov rensa röret i framtiden.

Krilleman
Undvik 90-böjen in i det sista.

Kan du inte bila mer här då?

Avloppsrör som böjs 90 grader och ledning markerad med gröna och röda linjer, med en träram och grus runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nilstyko och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Undvik 90-böjen in i det sista.
Är det så farligt för duschavlopp?

Krilleman
K Kane skrev:
Är det så farligt för duschavlopp?
Du får göra som du vill.
Men det blir helt enkelt bättre med 45º än 88,5º.

Bila mer!

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du får göra som du vill.
Men det blir helt enkelt bättre med 45º än 88,5º.

Bila mer!
Nu är det inte mitt badrum. 😉
Det var bara en nyfiken fråga.

C cpalm skrev:
Kanske är perspektivet som luras, men det såg mer ut som en ribba än ett regelverk?
Om det är ett regelverk ovanpå betongen är det nog lämpligast att lägga utloppet åt vänster i bild, så snett uppåt det går och ansluta med en 30-vinkel lite längre bort. Om det går?

Att hålla på och trixa med skarpa eller överhuvudtaget "onödiga" böjar gör det svårt att vid behov rensa röret i framtiden.
Kan vara så, det är i alla fall Nivellreglar som är fästa i betongplattan och sen har vi lokalt bilat upp under där avloppet ska gå för att få plats med rören. Kanske inte var den bästa bilden.

Håller med om att det ideala hade varit att ha utloppet åt vänster och bila upp lite mer bara. Problemet med det är bara för att göra en lång historia kort att vår VVSare var sämst och sa åt oss att bila upp på helt fel ställen vilket i sin tur har gjort att vi har haft begränsningar i vart vi kan fästa reglarna. Ska utloppet vara åt vänster måste vi kapa den regeln och vill helst undvika det för då kan vi inte fästa den på något bra sätt.

C
A a12345 skrev:
Ska utloppet vara åt vänster måste vi kapa den regeln och vill helst undvika det för då kan vi inte fästa den på något bra sätt.
Måste den inte ändå kapas/tas ur för att röret skall kunna passera?
Lite svårt att begripa helheten utifrån bilden.

Är det en oisolerad platta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.