13 332 läst · 25 svar
13k läst
25 svar
9 mm hål för att sätta lättbetongplugg?
Sida 1 av 2
Jag ska sätta upp ett element på en lättbetongvägg. På förpackningen med pluggar står det att hålet ska vara 9 mm. Hur har dom tänkt då? Jag har aldrig ens sett en 9 mm betongborr. Är det tänkt att jag ska köra 8 mm och hålla löst i maskinen så att hålet ryms upp eller?
Produkter som diskuteras: "lättbetongplugg"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
En betongborr 9mm till beskådande var frågan?
Här har du en budgetvariant som säkert går att få tag på lite överallt.
http://se.ryobitools.eu/Catalogue/Elverktyg-Gor-det-sjalv/Tillbehor-Borrning/5132002260.htm
Här har du en budgetvariant som säkert går att få tag på lite överallt.
http://se.ryobitools.eu/Catalogue/Elverktyg-Gor-det-sjalv/Tillbehor-Borrning/5132002260.htm
Renoverare
· Skåne
· 8 498 inlägg
Hade skaffat lättbetongskruvar istället och skippat pluggningen...
I annat fall behövs inget betongborr för att borra i lättbetong...
I annat fall behövs inget betongborr för att borra i lättbetong...
Jag har satt upp rätt många radiatorer i lättbetong. Skulle inte göra det med lättbetongskruvar. Men jag hade köpt riktiga plugg för lättbetong, de är i 8 eller 10 mm, inte 9 mm. Eller en gängstång plus ankarmassa. Lättbetong är svårt att lyckas i alla gånger, så använd bara bästa plugg.Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet med lättbetong är att pluggen ibland börjar rotera, då kan man fästa den med ankarmassa.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Tidigare har jag använt vanlig nylonplugg och lim. Ankarmassa är ju snabbt och bra, men jag har tid. Jag har försökt hitta turboskruvar, men inte lyckats. Närmaste jag kom var Mollys nylon skruvar, dvs nylonplugg som gängas i, speciellt för lättbegong. Men 9 mm hål? Visst kan jag ta en vanlig snabbatålsborr, men jag har bara bra borrar och det lär dom inte vara efter en vända i lättbetong. Var hittar jag vanliga lättbetong skruvar? (Nej, jag åker inte förbi yrkesbutiken varje dag, men passerar Beijers, Biltema, Jula och Bauhaus varje dag).
Det är likvärdiga utdragsvärden på lättbetongskruv och på plugg för lättbetong. Skruven är enklare att montera då du slipper borra.
I båda fallen skall du tänka på att anväda så lång skruv som möjligt. Lättbetongen är hårdast i mitten.
Vilket märke på pluggen har du köpt som kräver 9mm hål?
I båda fallen skall du tänka på att anväda så lång skruv som möjligt. Lättbetongen är hårdast i mitten.
Vilket märke på pluggen har du köpt som kräver 9mm hål?
Jag länkade ju till en tillverkare, Ryobi. Deras grejor hittar du på byggvaruhus som Bauhaus, Rusta med flera.KungAnka skrev:
Behövs inget betongborr, borra med vanligt billigt sketborr och inget slag på maskinen så får du perfekta hål.
Förmodligen är det en 10mm plugg men hål i lättbetong tenderar att bli lite större än borret, därav 9 mm storlek på borret.
Jag brukade gå ner 1mm i dimension när jag borrade i mina lättbetongväggar för ett antal år sedan.verktygsgurun skrev:
Jag skulle gissa att pluggarna ursprungligen är gjorda för 10mm hål, men leverantören fick lite problem när hålen var borrade med 10mm. Då är det mycket lättare att ändra på instruktionerna.
Hmm, låter mycket troligt. Hålen rymms ju upp en del, speciellt med betongborr. Jag testar med 8 mm, går inte pluggen i är det bara att ta fram snabbstålsborren och ta en mm till.magnu skrev: