Jag ska sätta upp ett element på en lättbetongvägg. På förpackningen med pluggar står det att hålet ska vara 9 mm. Hur har dom tänkt då? Jag har aldrig ens sett en 9 mm betongborr. Är det tänkt att jag ska köra 8 mm och hålla löst i maskinen så att hålet ryms upp eller?

Hade skaffat lättbetongskruvar istället och skippat pluggningen...

I annat fall behövs inget betongborr för att borra i lättbetong...

Paul-Staffanstorp skrev:
Hade skaffat lättbetongskruvar istället och skippat pluggningen...

I annat fall behövs inget betongborr för att borra i lättbetong...
Jag har satt upp rätt många radiatorer i lättbetong. Skulle inte göra det med lättbetongskruvar. Men jag hade köpt riktiga plugg för lättbetong, de är i 8 eller 10 mm, inte 9 mm. Eller en gängstång plus ankarmassa. Lättbetong är svårt att lyckas i alla gånger, så använd bara bästa plugg.

Problemet med lättbetong är att pluggen ibland börjar rotera, då kan man fästa den med ankarmassa.

--- Mats ---

Tidigare har jag använt vanlig nylonplugg och lim. Ankarmassa är ju snabbt och bra, men jag har tid. Jag har försökt hitta turboskruvar, men inte lyckats. Närmaste jag kom var Mollys nylon skruvar, dvs nylonplugg som gängas i, speciellt för lättbegong. Men 9 mm hål? Visst kan jag ta en vanlig snabbatålsborr, men jag har bara bra borrar och det lär dom inte vara efter en vända i lättbetong. Var hittar jag vanliga lättbetong skruvar? (Nej, jag åker inte förbi yrkesbutiken varje dag, men passerar Beijers, Biltema, Jula och Bauhaus varje dag).

Det är likvärdiga utdragsvärden på lättbetongskruv och på plugg för lättbetong. Skruven är enklare att montera då du slipper borra.
I båda fallen skall du tänka på att anväda så lång skruv som möjligt. Lättbetongen är hårdast i mitten.
Vilket märke på pluggen har du köpt som kräver 9mm hål?

Märket är Molly. Alltså inga kinagrejor från Rusta. Märkligt att dom valt 9 mm?

KungAnka skrev:
Märket är Molly. Alltså inga kinagrejor från Rusta. Märkligt att dom valt 9 mm?
Jag förstår mig inte på den här diskussionen över huvud taget.
Om du nu har köpt plugg som är 9mm, så är det väl bara ge dig iväg och komplettera med en 9mm borr?

Jo visst. Men 9 mm betongborr har dom inte direkt på Ica. Jag får väl offra en gammal snabbatålsborr och limma fast pluggen. Blir både billigare och går snabbare än att jaga runt efter rätt grejor.

KungAnka skrev:
Jo visst. Men 9 mm betongborr har dom inte direkt på Ica. Jag får väl offra en gammal snabbatålsborr och limma fast pluggen. Blir både billigare och går snabbare än att jaga runt efter rätt grejor.
Jag länkade ju till en tillverkare, Ryobi. Deras grejor hittar du på byggvaruhus som Bauhaus, Rusta med flera.

Behövs inget betongborr, borra med vanligt billigt sketborr och inget slag på maskinen så får du perfekta hål.

Har du mätt pluggen och kollat hur stor den egentligen är? Skulle nog gjort ett provhål med ett 8mm borr och se hur det verkat då.

Förmodligen är det en 10mm plugg men hål i lättbetong tenderar att bli lite större än borret, därav 9 mm storlek på borret.

verktygsgurun skrev:
Förmodligen är det en 10mm plugg men hål i lättbetong tenderar att bli lite större än borret, därav 9 mm storlek på borret.
Jag brukade gå ner 1mm i dimension när jag borrade i mina lättbetongväggar för ett antal år sedan.

Jag skulle gissa att pluggarna ursprungligen är gjorda för 10mm hål, men leverantören fick lite problem när hålen var borrade med 10mm. Då är det mycket lättare att ändra på instruktionerna.

magnu skrev:
Jag brukade gå ner 1mm i dimension när jag borrade i mina lättbetongväggar för ett antal år sedan.

Jag skulle gissa att pluggarna ursprungligen är gjorda för 10mm hål, men leverantören fick lite problem när hålen var borrade med 10mm. Då är det mycket lättare att ändra på instruktionerna.
Hmm, låter mycket troligt. Hålen rymms ju upp en del, speciellt med betongborr. Jag testar med 8 mm, går inte pluggen i är det bara att ta fram snabbstålsborren och ta en mm till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.