Byggahus.se
Hej!

Sitter och undrar hur jag ska få till mitt drömgarage som jag håller på att bygga inne i våran ladugård. Har tidigare varit ett enkelgarage med 2250 i takhöjd, 3200 i bredd och 6000 i djup men nu håller jag på att utöka för att få plats med bägge bilarna och lite extra. Ladugårdens tak bärs idag upp av A-takstolar som är fästa i ytterkant på en liggande träregel med dimensioner 140x140 och med cirka 4 meters mellanrum med 200x200 pelare som står 1400 in från ytterväggarna. På den yta som jag nu tänkt nyttja har taket 4 stödjepunkter (2 par) förutom de i "ytterväggarna".
Målbilden är att få hela utrymmet 9000x6000 utan några balkar som går mellan golvet och taket. Tittat på att sätta 3 st limträbalkar på 115X405x9000 för att bära upp allt men undrar om det räcker. Vi kan få ganska så mycket snö här uppe i norr. Yttertaket är råspont, någon form av barkbitar slagna i ett pussel och sedan läkt med plåttak på.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Är det ens möjligt att bygga som jag tänkt? Finns det alternativ, typ I-balk eller liknande?

/ Peter