18 109 läst ·
130 svar
18k läst
130 svar
9 av 19 testade tätskikt läcker – ett sticker ut som bäst i test
Nej det stämmer inte riktigt, dom kör oftast utan tätskikt och i dom fallen granitkeramik och epoxyfog. Vid massiva konstruktioner.F Feedde skrev:
På skivsystem använder dom sig av gammalt hederligt membran och
Folie som vi andra. I dom flesta fall.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Finns hos Tarkett extremabreda mattor som gör att du slipper skarvar. Sedan skall man då för att följa standarden endast ha hål för avlopp och inte för uppstickande vattenelement och det är väl hör det ofta brister. Sedan skall golvbjälklaget vara styvt nog.P PappasHammare skrev:Mattor har skarvar som spricker.
Sådana trådar kommer då och då här på forumet.
Om jag inte minns helt fel så kom det väl en tråd här på forumet i veckan eller så om just det. Och det var ingen som ville ta ansvar. Badrummet var väl inte så gammalt vad jag kan minnas.
Men hittar inte tråden just nu.
Sen kan jag berätta att jag själv har varit med om det för en massa år sedan.
Visserligen var mattan då knappa 15 år men den var satt direkt på gips och betong.
Så fukt djupt i betongen och mögel på och i gipsväggarna. Och detta av ett 1cm långt hål i mattsvetsen
Nej tack till matta, jag väljer tätskikt "7 dagar i veckan"
Så tätskikten bakom klinker/kakel är befriade från allt sånt och är en giftfri naturprodukt?B Bombus pratorum skrev:
Hade gärna sluppit både och. Varför inte tadelakt, lera osv. eller skita i det helt och förlita sig på duschkabin.
Ja hela metoden de använder är bra märklig. Men detta är vad som måste till av misshandel för att tätskikten ska läcka. Med vanlig behandling under en vecka skulle de ju annars komma till den uppenbara slutsatsen - alla tätskiktssystemen duger mer än väl.F Fjonken skrev:
Det är ju en låtsasundersökning som saknar vetenskapligt värde.
Redigerat:
https://www.byggahus.se/forum/threa...rkspan-och-jaernvitriol-ger-karaktaer.513087/
Är tätskikten läckra?
Är tätskikten läckra?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
Håller med. Finns väll inte en enda tätskiktsleverantör som godkänner att folien är exponerad. Många tillverkare vill ju även att man har fix runt golvbrunnen för att skydda folien, även om säker vatten säger att skarven mot klämring ska va inspekterbar.Claes Sörmland skrev:
Ja hela metoden de använder är bra märklig. Men detta är vad som måste till av misshandel för att tätskikten ska läcka. Med vanlig behandling under en vecka skulle de ju annars komma till den uppenbara slutsatsen - alla tätskiktssystemen duger mer än väl.
Här har man då byggt en trälåda med fullt exponerad folie och förväntar sig att det ska hålla tätt som ett badkar i 2 veckor. Foliesystemen förlitar sig ju på att det ska finnas en fungerande golvbrunn och inget bakfall
Tanken är dock att simulera 30 års normalanvändning, sedan kan man tycka vad man vill om hur de tycker att de åstadkommer det.Claes Sörmland skrev:
Ja hela metoden de använder är bra märklig. Men detta är vad som måste till av misshandel för att tätskikten ska läcka. Med vanlig behandling under en vecka skulle de ju annars komma till den uppenbara slutsatsen - alla tätskiktssystemen duger mer än väl.
Man behöver väl inte bara tycka vad man vill om det. Det är uppenbart att det inte är en god modell man har skapat. I så fall får man ju validera modellen på något sätt, t ex via naturliga experiment där att man visar att 30-åriga tätskikt läcker på 7 dagar i modellen medan andra 30 år gamla tätskikt som inte läcker heller inte gör det i modellen. Men det här är ju bara fria fantasier man håller på med.S Slarvpellen skrev:
Så är det ju, men nu har vi ju en indikation på vilka som håller bäst marginaler. Är det då ingen större prisskillnad är det ju ändå skönt att ta den som har både svångremmen och hängslen. Kanske håller den då väl bortom den tekniska livslängden.Claes Sörmland skrev:
Man behöver väl inte bara tycka vad man vill om det. Det är uppenbart att det inte är en god modell man har skapat. I så fall får man ju validera modellen på något sätt, t ex via naturliga experiment där att man visar att 30-åriga tätskikt läcker på 7 dagar i modellen medan andra 30 år gamla tätskikt som inte läcker heller inte gör det i modellen. Men det här är ju bara fria fantasier man håller på med.
Men hade man hittat på en annan godtycklig behandling så hade man troligen fått ett annat resultat. Några förslag:T TypRätt skrev:
1. Blästra dem i sju dagar med sand.
2. Spola dem med svavelsyra och natriumhydroxid i cykler i sju dagar.
3. Spola dem med lösningar isopropanol och hexan i sju dagar
O s v. Det blir ju bara hittepå.
Jo men jag utgår ifrån att man i alla fall försöker vara realistisk. Men jag förstår din poäng och håller med om att det är omöjligt att säga huruvida detta test på något vis är representativt för resultatet av 30år brukande.Claes Sörmland skrev:
Men hade man hittat på en annan godtycklig behandling så hade man troligen fått ett annat resultat. Några förslag:
1. Blästra dem i sju dagar med sand.
2. Spola dem med svavelsyra och natriumhydroxid i cykler i sju dagar.
3. Spola dem med lösningar isopropanol och hexan i sju dagar
O s v. Det blir ju bara hittepå.
det är nog ”misshandel” som krävs för att klara våra höga krav.Claes Sörmland skrev:
Sen kan man ju få ett måndags såklart och misslyckas fast man har följt monteringsanvisningarna och varit noggrann,
Eller som min bror som har klinker lagt på en 50år gammal plastmatta, rollat ett lager membran på masonitklädda väggar med cc60. Inga manschetter, remsor eller dyligt, har hållt i 15år.