8000 åt skogen? hjälp!

4k läst  11 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Håller på att sätta in vårt nya kök & ser att vår massiva ekbänkskiva har "slagit" sig.
    Finns det någon chans att rädda den på något sätt i världen?
    Finns det en chans att den rättar sig lite eftr några timmar i rumstemperatur?
    Usch.... eller är det bara att köpa nya? :(

2. B
    Medlem Nivå 1
    ingen som tror vet något?

3. M
    Medlem Nivå 2
    Hur har den varit lagrad? Trä lever som alla vet och reagerar på förändringar i temp och framförallt luftfuktighet. Om den kommer direkt från firman ni köpt den ifrån så skulle jag kontakta dom för råd eller reklamera skivan..

4. B
    Medlem Nivå 1
    Nej det gör den tyvärr inte, det är vårat eget fel. Förvarade den på ett ställe som uppenbarligen va fuktigt.
    Har nu lagt den plant i rumstemperatur för att se om de finns någon chans att den rättar till sig.
    Men jag vet int eom de kan göra det?

5. M
    Medlem Nivå 7
    Du skall reklamera träskivan. Jag utgår från att du har en massiv stavlimmad ekbänkskiva.
    Poänget med att stavlimma en träskiva är att förhindra att den slår sig (för tillverkaren också fördelaktigt då denna kan använda träbitar som annars skulle ha blivit spillvirke). Detta förutsätter dock att tillverkaren
    1. Torkar alla ingående trästavar till samma fukthalt.
    2. Limmar ihop stavarna så att de inre spänningarna vid utvidgning och ihopskrumpning (vid fuktigt resp torr atmosfär) tar ut varandra och därmed förhindrar skivan från att slå sig/spricka upp i limfogarna.

Träbänkskivorna brukar vara grundoljade för att klara transporten men du skall olja in skivan innan montering. Dessutom på båda sidor (också för att förhindra sprickning).

Om man tittar på hur vissa försäljare förvarar sina trävaror, så skulle jag säga att det är snudd på omöjligt att belasta dig för att träskivan har slagit sig. Ta t.ex en titt på K-Rautas träavdelning i Häggvik, Fuktigare ställe har jag bara sätt i specialicerade akvariebutiker. En gigantisk drive-in dörr som ständigt är öppen och blåst som ligger på direkt i drive-in dörren. All fuktighet som bilarna och truckarna släpar in torkas aldrig upp. Du kan alltså inte veta ngt om i vilken miljö träskivan förvarades innan den levererades till dig.

Reklamera.

6. B
    Medlem Nivå 1
    Men snälla nån! Tack för hjälpen men om jag skriver att det är vårt fel så är det så.
    Jag behöver väl inte skriva ut hela historien om vart vi köpt den eller hur den har förvarats om jag bara vill ha svar på en fråga.

Det är vi som förvarat skivan fel, man kan inte reklamera en bänkskiva som blivit förstörd (förhoppningvis inte helt) om man själv orsakat det.

Tack ändå.

7. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Bara som info, sådana träskivor brukar väl vara inplastade i butiken, antagligen just för att fukthalten inte ska ändra sig...

8. M
    Medlem Nivå 7
    Lägg upp bilder på skivan så är det lättare att bedömma om den går att rädda eller ej.
    Finns några som har klarat att räta ut genom att lägga skivan under press, men risken är förståss att den går upp i limningen.

9. B
    Medlem Nivå 1
    Har tyvärr inte möjligthet att ta några bilder, annars hade jag gjort det.
    Fick rådet att prova att ha den plant ochrumstempererad i 3-4 dygn.
    Funkar inte det så kan det ju absolutvara värt att prova press, den går ju inte att använda annars i vilket fall som helst.
    Någon sa ngt om att ånga den, är det något ni hört talas om?

10. J
    Medlem Nivå 1
    Min svärfar basade (ångade) ekvirke när han renoverade sin båt, går att böja ganska mycket utan att spricka på det viset, MEN en stavlimmad bänkskiva är ju just limmad, jag är absolut ingen expert men tror inte att limet fixar det.

11. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Jag har bara erfarenhet av plank, men...låt den ligga plant och stadigt med lite press ett tag, inte för mycket, trycker man till ordentligt med en gång så spricker den antagligen.

12. B
    Medlem Nivå 1
    Om den är fuktig så tänk på att torka den långsamt. Med plant hoppas jag att du menar ströad tätt med läkt eller liknande och inte liggande direkt på ett golv.
    Min femöring...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: