Byggahus.se

8 V trafo för liten för smart dörrklocka?

1. Nicklas75
    Husägare · 74 inlägg

Nicklas75

Husägare
    Jag har en Friedland dörrklocka som drivs av en Garo 8 V 1 A transformator.

Som jag förstår elritningen är denna kopplad enligt den högra bilden (Det som skulle vara på plint 1 är istället kopplat i anslutningsklämma). Där grön kabelstam kommer från transformator och röd stam går vidare till tryckknapp.

Anledningen till att jag börjat rota i detta är för jag tänkte koppla in en smart dörrklocka med kamera. Provade en idag en ”Nedis” där kriterierna var ”Nominell spänning - likström 8 V”. Dock verkade inte spänningen tillräcklig och på support sidan stod det att kan man inte göra en reset på produkten är transformatorn för klen, byt till kraftigare.

1, Borde det inte fungera med befintlig trafo?

2, Är det så att kameradörrklockor behöver större transformatorer som 12 V eller till och med 24 V?

3, Kan jag använda befintlig kabelsystem till 12-24 V trafo?

4, Varför är det dubbel kabel till kontakterna på tryckknappen samt på plintarna i innemodulen.

Denna är en billig modell men skulle tro att den fyller de funktioner som kan önskas men är såklart beredd på att köpa ex RING, Google Nest eller Arlo om de fungerar bättre.

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 319 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Trafon ger växelspänning ut så ska kameran ha likspänning blir det fel.
    Trafon är en enkel ringklocketrafo, ostabiliserad med PTC-motstånd som överlast-kortslutningsskydd osv. Något som ska ha likspänning är troligen lite kinkigare rent allmänt så skaffa ett lite "finare" nätagg som ger glättad stabiliserad likspänning ut.

3. E
    Medlem · jämtland · 19 878 inlägg

elmont

Medlem
    Det är ingen likström som kommer ut ur den transformatorn
    Vilken spänning kameradörrklockan behöver ser du på monteringsanvisningen för kameran.
    Ja du kan använda bef kablage
    För att öka på trådens area och därmed minska spänningsfallet (troligen inte nödvändigt)

4. J
    Husägare · 2 256 inlägg

Johan456

Husägare
    Vad är det för något du ska koppla in? 8VAC/8VA är din trafo specad. Du ska ha DC, därtill för du kolla hur mycket effekt du behöver. 8VA är effekten din trafo kan leverera. 8VA är ungefär 8W kan man säga. S=UxI, 8VA=8Vx1A.

5. Nicklas75
    Husägare · 74 inlägg

Nicklas75

Husägare
    Aha, ok. Det var det som var fel. Ser att många tillverkare skriver följande om de olika produkterna, detta exempel på denna aktuella klocka.

"Dörrklockan är enkel att montera och du kan använda dig av ledningarna till din befintliga dörrklocka. Nedis Smart Video Doorbell är konstruerad för 8 - 24 V vilket gör att du kan sammankoppla den med den befintliga dörrklockans kablar."

6. J
    Husägare · 2 256 inlägg

Johan456

Husägare
    Men DC, likspänning. Din trafo ger AC, växelspänning. Räcker effekten (8VA) till den nya så kan du köpa en diodbrygga och likrikta spänningen.

7. Nicklas75
    Husägare · 74 inlägg

Nicklas75

Husägare
    Då ska jag leta efter en trafo som har DC (likspänning) och som är av lite bättre kvalité.

Tack för snabb hjälp, Fotografen, elmont och Johan456 !!!

8. Nicklas75
    Husägare · 74 inlägg

Nicklas75

Husägare
    Känns nog bättre och enklare att köpa en som lämnar likspänning och som har lite mer kraft.

9. e02jr
    Elektroniktokig · 47 inlägg

e02jr

Elektroniktokig
  10. J
    Husägare · 2 256 inlägg

Johan456

Husägare
    Hur mkt kraft behöver du då? Kolla det först. Ju högre effekt desto dyrare transformator.

11. Nicklas75
    Husägare · 74 inlägg

Nicklas75

Husägare
  12. Nicklas75
    Husägare · 74 inlägg

Nicklas75

Husägare
    Ja absolut, w02jr la en länk till produkten. Kanske säger er mer än mig ;-)

13. Nicklas75
    Husägare · 74 inlägg

Nicklas75

Husägare
    Jag har tittat runt på diverse olika ställen där den säljs och det står olika. En del skriver "likström 8 V" och andra "8-24 V AC". Det känns oseriöst och det är säkrast att returnera denna och skaffa en som är mer pålitlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.