4 840 läst · 40 svar
5k läst
40 svar
8 timmars eldning för varma ack.tankar
Tack för alla svar! Det låter som det dånar och brinner på rejält. Kanske att man kan få upp det lite till men om ni säger att 200 i temp är bra så kanske det inte behövs justeras något.
Jag vet att sotelden är i skorstenen men jag tänker om det är tjära i tuberna så lär det kunna vara det där också.
Har inte riktigt förstått innebörden av pyreldning. Någon som kan förklara lite närmare?
Ska prova att klyva elden lite mer till nästa säsong.
Ska också börja dra med viskan innan varje upptändning. Som sagt så tar det inte lång tid!
Skorstensrens är något jag läst om men vissa säger att den bara rengör själva pannan? Men dem ger ju en garanti på 12 månader mot soteld.
Jag vet att sotelden är i skorstenen men jag tänker om det är tjära i tuberna så lär det kunna vara det där också.
Har inte riktigt förstått innebörden av pyreldning. Någon som kan förklara lite närmare?
Ska prova att klyva elden lite mer till nästa säsong.
Ska också börja dra med viskan innan varje upptändning. Som sagt så tar det inte lång tid!
Skorstensrens är något jag läst om men vissa säger att den bara rengör själva pannan? Men dem ger ju en garanti på 12 månader mot soteld.
Pyreld är när du fyllar pannan med ved och stryper tilluften, då glöder det mest och ryker mer.
Det gör man oftast med äldre pannor utan tankar tex.
Du ska eld full effekt i 1.5inlägg låter det som, då får du ut max.
Det gör man oftast med äldre pannor utan tankar tex.
Du ska eld full effekt i 1.5inlägg låter det som, då får du ut max.
Ja precis. Rökgasspjäll ett är den övre som alltid är öppet. Det går inte ens att stänga då det sitter en grej för. Det andra minns jag inte vad det heter i skrivande stund men den är öppen vid start och vedinkast.
Vet inte Heller hur länge det varit tjära i tuberna. Kan ha varit sen förre ägaren.. jag har aldrig kollat dem förut och min man har nog inte tittat så noga. Har ingen aning om hur han eldade men han var dement så det kan nog ha gått till på det ena eller det andra viset. 
Sotaren brukar kolla sånt, och med vedpanna är dom väl där varje år.
Men med lite kunskap och intrimning så verkar ni vara på rätt väg nu.
Framförallt att kunna göra ett inlägg direkt när någon av er kommer hem på kvällen och ev fylla på ett par pinnar innan sängdags måste vara ett lyft mot innan.
Men med lite kunskap och intrimning så verkar ni vara på rätt väg nu.
Framförallt att kunna göra ett inlägg direkt när någon av er kommer hem på kvällen och ev fylla på ett par pinnar innan sängdags måste vara ett lyft mot innan.
Har nu eldat 'ordentligt' idag, alltså med målet att få fulla tankar. Problemet verkar kvarstå. Kommer upp till 80-40 sen går det tungt! Måste ha ca 2 inkast för att fylla det sista.
Har även kollat på lågan och den är inte blå utan gul/vit. Har även problemet att det blir 'luftficka'. Veden hakar sig och man måste gå ner för att trycka ner den.. så då ligger rökgastemperaturen på 100 innan man fått ner veden. Detta måste man göra ca 4 ggr i timmen helst! Veden är i rätt längd men i olika storlek.
Har även kollat på lågan och den är inte blå utan gul/vit. Har även problemet att det blir 'luftficka'. Veden hakar sig och man måste gå ner för att trycka ner den.. så då ligger rökgastemperaturen på 100 innan man fått ner veden. Detta måste man göra ca 4 ggr i timmen helst! Veden är i rätt längd men i olika storlek.
Om man tänker sig att 70l eldstadsvolym är c:a 35l ved och att veden är torr så väger den c:a 0,5kg/liter så är ett inlägg ~18kg * värmevärde på 2kWh/kg ~36kWh * 0,8 verkningsgrad så blir det c:a 30kWh/per inlägg.
En tank på 1.000l som är helt tom (20-20℃ ) rymmer 60*1000*1,16 ~70kWh vid 80-80℃
OBS allt väldigt grovt!!!
En tank på 1.000l som är helt tom (20-20℃ ) rymmer 60*1000*1,16 ~70kWh vid 80-80℃
OBS allt väldigt grovt!!!
vattnet som rinner ut kommer från troligen säkerhtsventilen på tappvarmvattenkretsen, detta är helt normalt och beror på att vattnet expanderar en del då det värms från kanske 30 till 90°C, alltså inget att oroa sig för 
Får samma problem som dig med hängningar ibland i min värmebaronen biomax och detta beror troligen på för trång/smal eldstad i kombination med för stor eller lång ved samt ibland slarvigt ilagd.
Får samma problem som dig med hängningar ibland i min värmebaronen biomax och detta beror troligen på för trång/smal eldstad i kombination med för stor eller lång ved samt ibland slarvigt ilagd.