Byggahus.se
fastmoving? skrev:
Jag har en Vedex 1000, oxå självdrags panna, men trots rekommenderad skorstenslängd så är det för lite drag...
Så, har då oxå en skorstensfläkt, och ett inlägg räcker då ca 3-4timmar, men om strömmen går eller fläkten går sönder (har hänt några ggr) så brinner pannan med ca halv effekt, och brinntiden ökar alltså till 7-8timmar...(per inlägg)
Klarar då inte att fylla tankarna då när det är kallt, utan pannan brinner mest hela tiden.

Så det låter som om din panna brinner på lägre effekt än de ca25kW den är specad för.

Kan ju se att du har bättre isolerat hus än mig, kring nollan eldar jag ca 1,5 inlägg varje kväll, -20 så är det minst 2 inlägg på kvällen och tända igen på morgon... (1250Liter ackvolym, 65kvm hus...och garage som är mer isolerat än huset....)

Ett inlägg för mig räcker ca 2 timmar. Får fylla pannan full kanske 5 gånger. Hur vet man vilken effekt den brinner på?

Krilleman
Hur ofta drar du ur tuberna?

Drar ut? Sotar? Eller vad.. som sagt jag är ny på det här. :)

Krilleman
Vid 5min i videon. Sota med viskan i tuberna.

[video=youtube;pLna4J1MtMw]https://www.youtube.com/watch?v=pLna4J1MtMw[/video]

Det är min man som gör det.. så jag har ingen koll men han gör det nog inte så ofta som man ska. Hur ofta är det bäst att sota tuberna? En gång i veckan under vintern? Eller oftare/mer sällan?

är det så enkelt och snabbt att sota som värmebaronen skryter om så är ju 1 gång i veckan vintertid helt rymligt.

Tror nog att pannans konstruktion skapar långa eldninstider eftersom det finns ingen bra fart på eldningen. Det är 7x 90 graders sväng för rökgaser och det dämpar ju skorstensdraget rätt markant så man ska inte vänta sej så mycket fart i den pannan. Man kan ju öka draget med en skorstensfläkt men såna fläktar har en livstid på ca 5 år. Så länge klarade sej skorstensfläkten hos oss när vi eldade i en förugn.
gaia

Redigerat av moderator:
Det borde väl gå att efterhandskomplettera med den fläkten på pannan? Det mesta är ju redan anpassat för den.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Vänta nu.... Ett inlägg räcker bara två timmar...? Tror jag missförstod dig från början lite.....
Om jag läst rätt så har eran panna lika stort vedutrymme som min, ca 70-75liter, och som sagt så värmer jag upp 1250 liter från ca 35 till ca 80 på ett inlägg vid inget värmeuttag, och det på ca 3-4 timmar........

Om ni avverkar samma vedmängd på 2 timmar så borde pannan brinna med dubbla effekten, dvs minst 40-50kW, och det tror jag inte den gör.....
Kan vara så att ni har för högt drag i skorstenen, det gör att det drar för mycket luft genom pannan, och brandhärden kyls då av en hel del. plus att de varma rökgaserna blandas med kall luft, och effektiviteten minskar.

Om ni har en sotlucka på skorstenen kan ni testa att öppna den lite medans ni eldar, både för att se hur mycket drag ni har, och för att se om de blir nån skillnad på pannan.
Om det blir skillnad bör ni nog installera en dragbegränsare, finns många trådar om dom.

Edit: Kolla på laddomatens temperaturmätare, det i kombination med pumpens hastighetsinställning kan tala om en hel del.

Jag har nu sotat tuberna. Var mycket sot och ser ut att vara lite tjära på översidan av alla tuber. Inte bra antar jag?! Latmasken börjar föra över till tankarna vid ca 80 grader. Det låter som att det är bra drag i pannan när man stänger spjället. Men rökgastemperaturen ligger på 200 ca, nu efter sotning. I instruktionerna står det att den ska ligga på 250-300? Har tittat på röken och den är genomskinlig nu när det är plusgrader ute.

*laddomaten inte latmasken

Nu efter sotningen av tuberna ger det betydligt mer värme! Efter ett inkast är den övre delen av tankarna uppe i 80. 40 i den undre delen. Skulle behövt ett inkast till men törs inte elda nu pga tjäran? Så jag låter det som är brinna ut.. är livrädd för soteld nämligen! Någon som har koll på om man ser på rökgastemperaturen om man har soteld? Typ att den stiger överdrivet mycket? Vet att man hör hur det dånar men tänker på om det är en mindre soteld.

Rökgastemperaturen har varit 200 under hela eldningen. Har nåt på dragluckan att den automatiskt ställer in hur öppet det ska vara.
Misstänker att tjäran kanske kom i början när vi inte riktigt visste hur man eldade och då pyreldade lite väl mycket..

Eliika skrev:
Jag har nu sotat tuberna. Var mycket sot och ser ut att vara lite tjära på översidan av alla tuber. Inte bra antar jag?! Latmasken börjar föra över till tankarna vid ca 80 grader. Det låter som att det är bra drag i pannan när man stänger spjället. Men rökgastemperaturen ligger på 200 ca, nu efter sotning. I instruktionerna står det att den ska ligga på 250-300? Har tittat på röken och den är genomskinlig nu när det är plusgrader ute.
Jag tycker 200 låter mer normalt än 250-300.

Enligt instruktionerna står det 250 - 300 för optimal förbränning så det är det enda jag gått efter.

Du behöver inte vara orolig för soteld om du har en rökgastemperatur på låga 200-250 grader, och eldar på ett vettigt sätt. På min värmebaron Biomax brukade jag dra med viskan snabbt och lätt varannan dag före jag tände då det ju inte tar mer än typ 30-60 sekunder.

Soteld är inget du får i själva pannan utan i skorstenen. Risken för att soten i skortenen skall antändas ökar markant vid lite mer extrema rökgastemperaturer på kanske 350-700 grader i kombination med att man har slarvat med sotningen av skorstenen och/eller pyreldat mycket med dålig ved varvid det kan bildas stora mängder sot och tjära i skorstenen.

Att den omvända underförbränningen kommit igång/fungerar bra kan du se om du kollar in i den nedre luckan, du ska kunna se/höra en rejäl blåaktig och hetsig låga som kommer ner mot botten av pannan här kan man även justera mängden sekundärluft för att "justera lågans utseende" (alltså se till att pannan brinner optimalt.

Har man problem med att få bra fart i självdragspannorna så brukar det göra gott att klyva veden något klenare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.