Byggahus.se

8 timmars eldning för varma ack.tankar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har googlat runt lite och sett att vissa skriver att de endast behöver 1 vedinkast för att värma ack.tankarna till 80 grader. Jag behöver elda ca 8 timmar?
    Rökgastemperaturen ligger på ca 250 grader så där borde det inte vara fel. Har torr ved, eldar mestadels med gran utblandad med lite björk.

2. C
    Medlem · Nivå 14
    Hur ser ditt system ut? Vilken volym på tank, vilken panna?

Det finns många saker som påverkar.
    Storleken på pannan i kombination med tankvolym är de första, samt nu vintertid vilken temp det är ute och därmed förbrukningen under uppeldningen.

Hur länge räcker din tank när den väl är uppe i temp?

3. E
    Medlem Nivå 1

Jag har 2 tankar på 500 liter vardera. Laddomat har jag också. Är ganska ny på det här med vedeldning så jag har inte riktigt koll på allt känner jag.
    Känner inte direkt att det varit något skillnad i hur lång tid det tar beroende på vädret ute. Känns som det tar lika lång tid vid -25 som vid 0 grader. Skillnaden är att vi inte behöver elda varje dag när det ligger runt nollan.
    Tanken räcker ca 15 timmar nu under vintern.
    Grejen är att vi inte har bra termostater på elementen på övervåningen så där vet jag att det läcker värme men kan det göra så stor skillnad?

4. H
    Medlem · Nivå 19
    Vad har du för vedpanna?

5. E
    Medlem Nivå 1
    Har en Combimax 30 UB från värmebaronen.

6. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Det är ju en självdragspanna så förmodligen får du inte igång efterförbränningen, med dålig verkningsgrad som följd

7. C
    Medlem · Nivå 14
    Hur mycket ved använder du för en eldomgång?

8. E
    Medlem Nivå 1
    Hur kan jag göra för att få igång efterförbränningen då? Hur vet jag att den inte fungerar som det ska?
    Svårt att veta hur mycket som går åt, har inte mätt det mer än att det är ca 3 Ikea kassar.

9. G
    Medlem · Nivå 14
    det verkar brinna långsamt men allt annat är helt ok tycker jag. Huset drar ju en del värme medan du eldar och enbart överskott lagras i tanken. Ju kallare ute dess mindre överskott att lagra och det tar lång tid att ladda tanken.
    Det enda du ska kolla om alla spjäll i pannan står rätt enl instruktionen och ingen sot ligger och isolerar där inne.

Som nybörjare brukar man sota pannan för sällan eller ej helt rent på ytor där röken lämnar värmen till vatten :). Man sotar det man ser och glömmer det viktigaste som man inte kan se när man bara öppnar vedluckan.

Läste någonstans att 1mm sot på värmeöverföringsytor kan de 10% värmeförlust dvs 10% värme går till kråkorna i stället för till din ackumulator. Hitta dina värmeöverföringsytor och kolla.
    gaia

10. C
    Medlem · Nivå 14
    Hur länge har ni eldat, vet du om det förändrats över tid?

Men bättre drag pga noggrannare sotning alt rökgasfläkt är ju vanligt.
    Hur lång skorsten har du, och vilken innerdiameter har den uppskattningsvis?

11. E
    Medlem Nivå 1
    Finns det fler ställen att sota på än luckan över vedinkastet (vet ej vad den heter, men där det sitter rör)? Hur ofta bör man sota?

12. E
    Medlem Nivå 1
    Ingen aning om hur lång skorsten (3 våningar) i meter. Och har ingen diameter. Vi flyttade in i maj men har eldat 'på riktigt' sedan september.

13. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  14. E
    Medlem Nivå 1
    Tack!

15. F
    Medlem · Nivå 5
    Jag har en Vedex 1000, oxå självdrags panna, men trots rekommenderad skorstenslängd så är det för lite drag...
    Så, har då oxå en skorstensfläkt, och ett inlägg räcker då ca 3-4timmar, men om strömmen går eller fläkten går sönder (har hänt några ggr) så brinner pannan med ca halv effekt, och brinntiden ökar alltså till 7-8timmar...(per inlägg)
    Klarar då inte att fylla tankarna då när det är kallt, utan pannan brinner mest hela tiden.

Så det låter som om din panna brinner på lägre effekt än de ca25kW den är specad för.

Kan ju se att du har bättre isolerat hus än mig, kring nollan eldar jag ca 1,5 inlägg varje kväll, -20 så är det minst 2 inlägg på kvällen och tända igen på morgon... (1250Liter ackvolym, 65kvm hus...och garage som är mer isolerat än huset....)