På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Du kan läsa artikeln här: 70-talshuset tillbyggt på höjden med arkitekt
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Såg ju inte klokt ut innan heller, 70-talet, inte peaken av byggkonst
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Riktigt fint, perfekt integration, ungefär som nya (nja numera) årstabron.
Snyggt, riktigt snyggt. Kul att man kan förändra ett gammalt trist 70-tals hus så pass mycket.
I det här fallet hade det säkert blivit bättre om de byggt nytt någon annanstans istället. Tycker det är ett typiskt exempel där man har en vision om en påbyggnad som inte går att förena med det ursprungliga huset. Det blir en obalans i huset, den nya våningen känns för stor i förhållande till det ursprungliga huset. Det här förstärks också av de lodräta linjerna i plåten i kontrast till teglet. Jag tror man hade vunnit på att antingen jobba mer med den ursprungliga 70 tals känslan eller gått mer all in och gjort om hela fasaden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Kul att de fått lov att göra något annorlunda och är nöjda!
Två oornamenterade byggstilar som ändå kontrasterar varandra i sitt avståndstagande från klassiska bostadsideal. Så gissar jag att berömmet låter på arkitektoniska.
Två oornamenterade byggstilar som ändå kontrasterar varandra i sitt avståndstagande från klassiska bostadsideal. Så gissar jag att berömmet låter på arkitektoniska.
Svenska arkitekter är fullkomligt obegåvade eller så kör de alla ett minimalistiskt närmast kulturmarxistiskt formspråk. Man lägger upp hur man vill ha det och får som idéskiss tillbaka en låda i trä, plåt och glas. Dessa stackars människor har fått sin förmodligen trevliga villa omgjord till att se ut som byggbaracker...