Byggahus.se

70-talshus före och efter renovering

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
    Familjen Braendshöi byggde om sin 70-talsvilla 2009. Det här ingick, så här mycket kostade det och så här lång tid tog det.

Du kan läsa artikeln här: 70-talshus före och efter renovering

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 22
    Borde lagt nytt tak också, det där drar ner intrycket rejält.

3. M
    Senilingenjör · Nivå 7
    Angående taket, varför byta ut något som inte är trasigt?

Sedan så skulle jag aldrig ha bytt underhållsfritt tegel till puts som spricker och blir missfärgad. Har man för mycket energi kan man sparka sig trött istället.

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 22
    Av samma anledning man gör i ordning annat, man vill att det ska va fint.

5. R
    Anonym

renovera istället

Som ovanstående nämnde, så länge underlaget är okej så finns det egentligen ingen anledning att byta.
    Däremot kan man renovera pannorna och ge dom ett nytt ytskikt, betydligt billigare än att byta bara för det ser lite tråkigt ut!

Mvh
    /Robert

6. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Vilken skvader det blev. Det syns ju tydligt på formen att det är ett 70-talshus och inte ett modernt hus. Det passar absolut inte ihop med grå puts och lärk. Jag ser det som ett typiskt exempel på hur man inte ska renovera.

Kanske blir det lite bättre om man byter ut taket mot bandtäckt plåt i någon ljus färg.

• Laddar…
  7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 22
    Varför tapetsera om när dom gamla tapeterna inte ramlat ner än? Nåt som är 150-200m2 syns ju rätt tydligt, och ser det ut som bajs är det inte så kul.

• Laddar…
  8. D
    Medlem Nivå 4
    Annorlunda, ja. Men tyvärr fulare. :(

9. M
    Medlem · Nivå 12
    Ägarna får ha den smak dom vill, och trivs dom så är det bra...

Men det där blev inte vackrare. Att falla för trenden för vad som är "modernt" och försöka applicera det på gammal arkitektur och byggnadsstil är nog det vanskligaste man kan ge sig på.
    Kräver extrem fingertoppskänsla och blick för design vilket väldigt få har.

10. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag tycker slm många andra att det inte blev särskilt bra.
    Taket ser inte ut att passa nå mer då man byggt bort mycket av utsprånget på gavlarna och takfot.
    Ja det verkar vara modernt igen att inte ha utsprång men det är sån där "mode går före funktions grejj"

11. L
    Medlem Nivå 10
    Kanske kommer lite sent och kommenterar. Mycket fint tycker jag, man har fått ett äldre hus att se modernt ut.
    Har själv delar av huset i tegel. Är lite nyfiken på hur man putsat huset?
    Är det bara att sätta på nät och putsa direkt på eller är det mer omfattande?