Byggahus.se

70-tals toalett, hur mycket skall jag göra?

1. A
    Medlem · Halland · 102 inlägg

aweste00

Medlem
    Jag övertog mina föräldrars hus för två år, huset är från 1922 och renoverades grundligt av farsan på 70-talet.

På första våningen inrättades en toalett där det tidigare varit ett matförråd, vatten och avlopp drogs in från källaren, brädväggarna kläddes med masonit och tapetserades, golvet fick en plastmatta.
    Nån gång på 80-talet tapetserades det med en bubbeltapet som jag nu har börjat slita ner. Pappersskiktet sitter kvar och jag har tänkt grunda/spackla/slipa/måla/slipa/spackla-ännu-mer/måla i vanlig ordning.

Jag hade bara tänkt göra en snabb uppfräschning tillsvidare och behålla kakel och handfat och toastol. Funderar på att lägga klinkers senare.

Men skall jag tänka på nåt mer? Skall jag tänka om helt och hållet? Är det säkert att behålla 40 år gamla rör?

Redigerat 6 okt 2017 21:48
  2. K
    Medlem · 384 inlägg
    Ska du göra om golvet? Om så behöver det fuktsäkras (tätskikt, membran etc. el. motsvarande). Dock är det väl inga problem att lämna det om man inte gör om golvet. Kanske har du redan en tät plastmatta.

Rören beror väl lite på hur nogran man är. Det håller säkert ett decennier eller två till. Men frågar du försäkringsbolaget säger de säkert att du borde byta rör.

3. F
    Medlem · Stockholms · 1 531 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    Jag skulle nog bytt blandare. Om du kan byta den själv utan att kalla in rörmokare så kan du hitta en bra på rea för en femhundring.

4. A
    Medlem · Halland · 102 inlägg

aweste00

Medlem
    OK, tack för svaren!
    Vi har funderat lite och det lutar nog åt att vi bara slänger på färg på väggarna tillsvidare. Resten får vänta.
    Tapeten var så fläckig och nedsliten vid t.ex. strömbrytaren, det såg inte alls kul ut.

5. Norlen
    Medlem · Västmanland · 208 inlägg

Norlen

Medlem
    Jag håller med @Fred vom Jupiter , att byta blandare klarar du själv och det gör mycket för känslan i badrummet till en billig peng.
    Lycka till!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.